Zaczął się wielki remont płatnej autostrady A4 Katowice - Kraków. Potrwa 2 lata

2024-04-25 12:42

Rozpoczyna się kilkuletni kompleksowy remont autostrady A4 Katowice Kraków. Kapitalny remont ma przejść cała nawierzchnia 61-km, koncesyjnego odcinka autostrady A4 między Krakowem i Katowicami. Prace właśnie ruszyły. Można sprawdzić, gdzie dokładnie są utrudnienia. To inwestycja warta ponad 420 mln zł.

Spis treści

  1. Koncesyjny odcinek A4 Katowice - Kraków
  2. Remont A4 Katowice - Kraków
  3. Koszt remontu płatnej autostrady A4
  4. Autostrada A4 – utrudnienia aktualne
  5. Jak będzie wyglądał remont płatnego odcinka autostrady A4 Katowice – Kraków?
  6. Planowana rozbudowa płatnej autostrady A4
  7. A4 Węzeł Murckowska w Katowicach – węzeł Byczyna Jaworzno
  8. A4 węzeł Byczyna – węzeł Balice I
  9. Dlaczego drogowcy nie pracują w nocy?
  10. Tak wygląda obecnie autostrada A4 Katowice - Kraków ZDJĘCIA
  11. Autostrada A4 Kraków – Katowice - historia

Koncesyjny odcinek A4 Katowice - Kraków

A4 między Krakowem i Katowicami to tak naprawdę pierwsza autostrada w Polsce, którą wybudowano w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, po śladzie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Zarządcą płatnego, około 61-km odcinka autostrady A4 między Katowicami i Krakowem jest Stalexport Autostrada Małopolska. Firma jest koncesjonariuszem tego odcinka jeszcze do 2027 roku, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami poprzedniego rządu, który to zadeklarował zakończenie współpracy ze Staleksportem i przejęcie obecnie płatnego odcinka przez Skarb Państwa. Odcinek ten miałby zostać poszerzony o trzecie pasy. Obecnie koncesjonariusz przygotowuje się do przekazania swojego odcinka Skarbowi Państwa i gruntownie remontuje trasę.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Remont A4 Katowice - Kraków

Zgodnie z umową koncesyjną, zarządca odcinka A4 Katowice-Kraków ma obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 r. w doskonałym stanie technicznym. Stąd w ostatnim czasie nagromadzenie prac remontowych na prawie całym odcinku płatnej trasy. Prace są związane m.in. z wymianą nawierzchni na całej długości koncesyjnego odcinka A4 czy remontami mostów i wiaduktów. Jak podkreślają przedstawiciele SAM, nie bez znaczenia dla realizacji tych inwestycji jest fakt, że koszty usług budowlanych na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosły o 26 proc., a ceny asfaltu niemal o 50 proc.

Koszt remontu płatnej autostrady A4

Stalexport informuje, że prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych prowadzone będą do końca 2026 r. Wykonawcą robót jest spółka Pavimental Polska z Trzebini. Wartość kontraktu to ponad 420 mln zł netto.

Przyjęty przez Skarb Państwa model finansowy dla autostrady A4 Katowice – Kraków zakłada, że w okresie koncesyjnym, droga ta zostanie w pełni zmodernizowana i wyposażona w urządzenia infrastruktury autostradowej za pieniądze pozyskane od jej użytkowników, a strona publiczna uzyska dodatkowo znaczące wpływy budżetowe z tego przedsięwzięcia. W 2027 roku zgodnie z zapisami Umowy Koncesyjnej ten odcinek autostrady A4 wróci pod zarząd Skarbu Państwa. Strona publiczna ma otrzymać drogę w świetnym stanie.

Autostrada A4 – utrudnienia aktualne

Ponieważ remont będzie z pewnością mniej lub bardziej uciążliwy dla użytkowników autostrady A4 – jej zarządca Stalexport proponuje im śledzenie na bieżąco, gdzie odbywają się remonty i jakich utrudnień można się spodziewać z tego powodu. Ma temu służyć specjalna aplikacja i strona internetowa A4info.

Jak będzie wyglądał remont płatnego odcinka autostrady A4 Katowice – Kraków?

Jak podkreśla zarządca płatnej A4, w zasadzie wszystkie prace remontowe realizowane są z zachowaniem dwóch pasów ruchu w obu kierunkach jazdy i tylko w czasie wprowadzania zmian w organizacji ruchu mogą się pojawić krótkotrwałe zwężenia do jednego pasa ruchu.

W przypadku wymiany nawierzchni jezdni ruch zazwyczaj zorganizowany jest następująco:

  • na jezdni remontowanej: jeden pas jest remontowany, drugi jest przejezdny
  • na drugiej jezdni - 2 pasy ruchu są w podstawowym kierunku jazdy, trzeci pas oddzielony od dwóch pozostałych stalową barierą z odblaskami biegnie w kierunku przeciwnym tzn. takim jak remontowana jezdnia.

Planowana rozbudowa płatnej autostrady A4

Odcinek A4 Katowice Kraków także będzie rozbudowany. To szczególny odcinek autostrady A4, bo koncesyjny i wciąż płatny. Koncesja obecnego zarządcy A4 w tym miejscu, czyli spółki Stalexport Autostrada Małopolska, wygasa w 2027 roku i z deklaracji ministerstwa infrastruktury wynika, że nie zostanie przedłużona. 61-kilometrowy odcinek A4 przejdzie pod administrację GDDKiA.

Autostrada A4 Katowice - Kraków zmieni właściciela i dostanie trzecie pasy. Takie są plany ministra infrastruktury

Już kilka miesięcy temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała, że przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na opracowanie dokumentacji niezbędnej do przebudowy i rozbudowy tego odcinka. Poprzedni minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk podpisał programy inwestycji, pozwalające na sfinansowanie prac na odcinku pomiędzy węzłami Murckowska w Katowicach i Balice I. Chodzi o poszerzenie A4, która ma obecnie na całym odcinku po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. To obecnie już za mało, bo przepustowość trasy maleje.

Czytaj też: Autostrada A4 z Katowic do Opola będzie szersza! Mocno wyeksploatowana trasa przejdzie metamorfozę

Zatwierdzony program inwestycji ma zapewnić środki na przygotowanie dokumentacji rozbudowy autostrady Katowice – Kraków o dodatkowy pas ruchu. Prace objęłyby przebudowę węzłów, obiektów inżynierskich, budowę lub rozbudowę Miejsc Obsługi Podróżnych, a także rozbiórkę infrastruktury do poboru opłat. Prace projektowe obejmą opracowanie dokumentacji w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej oraz przeprowadzenie badań archeologicznych.

A4 Węzeł Murckowska w Katowicach – węzeł Byczyna Jaworzno

Najpilniejszy jest odcinek, na którym panuje największy ruch, czyli od A4 węzeł Murckowska w Katowicach do węzła Byczyna w Jaworznie. Prace przygotowawcze do rozbudowy tego odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu. W ramach inwestycji planowana jest budowa MOP Giszowiec/Janów.

A4 węzeł Byczyna – węzeł Balice I

Inwestycja w tym miejscu obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. W ramach prac przygotowawczych, które zaplanowano na lata 2024-2029 zaplanowano opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy lub rozbudowy trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno, przebudowy 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowy MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec. Obecnie trwają prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe.

Tymi nowymi drogami na majówkę... nie dojedziesz. Kiedy otworzą te ekspresówki?

Dlaczego drogowcy nie pracują w nocy?

Do wyremontowania jednego kilometra jednej jezdni autostrady potrzebne jest średnio 2750 ton asfaltu.  A podczas remontu pracuje przy jego przebiegu około 150 osób, w tym pracownicy drogowi oraz osoby pracujące w służbach pomocniczych i obsługujące remont autostrady: między innymi w laboratoriach, nadzorze, a także w biurach projektowych. Dużą grupę pracowników stanowią kierowcy  i operatorzy  maszyn budowlanych.

Stalexport stara się tez tłumaczyć kierowcom dlaczego prace nie odbywają się w nocy, gdy ruch na tej trasie jest zdecydowanie mniejszy.

Układanie nawierzchni tylko w ciągu dnia wynika z kilku powodów. Po pierwsze to kwestia bezpieczeństwa pracowników i podróżnych. Duże znaczenie mają także kwestie jakościowe i technologiczne głównie za sprawą temperatury powietrza. W nocy przez dużą część roku temperatura jest poniżej dopuszczalnej normowej temperatury dla układania nawierzchni. Do tego dochodzi także problem z hałasem, który w nocy byłby zdecydowanie bardziej uciążliwy dla osób mieszkających w bliskim sąsiedztwie autostrady. W nocy realizowane są prace powodujące większe utrudnienia w ruchu - wymagające zawężenia do jednego pasa ruchu, czyli np. zmiana organizacji ruchu związana z przygotowaniem danego odcinka jezdni autostrady do remontu – informuje Stalexport.

Tak wygląda obecnie autostrada A4 Katowice - Kraków ZDJĘCIA

Autostrada A4 Kraków – Katowice - historia

Droga krajowa A4, bo pierwotnie nie miała ona statusu autostrady, budowana była (z przerwami) w latach 70, 80 i 90-tych przez Skarb Państwa ze środków budżetowych. Nie była to droga wysokiej jakości, raczej ważny szlak komunikacyjny, łączący dwie aglomeracje – katowicką i krakowską.

Koncesjonariusz – Stalexport Autostrada Małopolska S.A. - na mocy Umowy Koncesyjnej z 1997 r. przez wiele lat dostosowywał A4 do wymogów autostrady płatnej, remontując jej nawierzchnię i obiekty mostowe, budując przejazdy awaryjne, parkingi, place poboru opłat, rozbudowując i modernizując węzły autostradowe, budując infrastrukturę łącznościową i informatyczną, modernizując system poboru opłat od w 100 proc. manualnego do obecnego automatycznego: elektronicznego poboru opłat A4Go i videotollingu.

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej