Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku

2024-04-29 10:19

Pod Alpami, na granicy Włoch i Austrii powstaje najdłuższy tunel na świecie. Będzie miał 55 km długości. Połączy się systemowo z innym tunelem, co w sumie da mu rekordowe 64 km długości. Pojadą nim pociągi. Budowa ma się zakończyć w 2032 roku. Pochłonie prawie 9 miliardów euro. Oto jak jest budowany.

Spis treści

  1. Tunel Bazowy Brenner – najdłuższy tunel na świecie
  2. Tunel pod Alpami - przebieg
  3. Maszyny TBM drążą najdłuższy tunel na świecie w Alpach
  4. Jakimi metodami jest drążony Tunel Brenner?
  5. Jak będzie wyglądał tunel bazowy Brenner?
  6. Najdłuższy tunel na świecie - Brenner Base Tunnel
  7. Historia budowy Tunelu Brenner w Alpach
  8. Najdłuższe tunele na świecie

Tunel Bazowy Brenner – najdłuższy tunel na świecie

Tunel bazowy Brenner to jeden z największych i najbardziej złożonych projektów kolejowych w Europie. Przeprawa pod Alpami ma połączyć austriackie miasto Innsbruck z włoskim Fortezza. Tunel kolejowy będzie służył zarówno pociągom pasażerskim jak i składom towarowym. Głównie jednak jego budowa ma służyć transportowi towarowemu. Tunel pod przyłącza Brenner (Brenner Base Tunnel) ma być bowiem alternatywnym połączeniem Włoch z Austrią i odciążyć mocno eksploatowaną alpejską autostradę A13. Według szacunków, co roku autostradą A13 przejeżdża nawet ponad 2 mln ciężarówek. Kolej mogłaby przejąć część tego transportu.

Koszt budowy tego tunelu szacuje się na prawie 9 mld euro, dokładnie 8,8 mld euro.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Tunel pod Alpami - przebieg

Tunel bazowy Brenner to serce skandynawsko-śródziemnomorskiego korytarza TEN prowadzącego z Helsinek (Finlandia) do La Valletta (Malta). Unia Europejska promuje rozbudowę tego transnarodowego korytarza multimodalnego i uważa te prace za priorytet. Szczególnie ważny jest właśnie Tunel Bazowy Brenner, jako projekt transgraniczny łączący Austrię i Włochy. Dzięki praktycznie poziomemu tunelowi, ruch pociągów nie będzie już musiał zmagać się ze stromymi wzniesieniami i zjazdami na istniejącej od 150 lat linii kolejowej Brenner.

Maszyny TBM drążą najdłuższy tunel na świecie w Alpach

Tunel powstaje na siedmiu ogromnych placach budowy, bo inwestycję podzielono na siedem odcinków. Prace są w różnym stopniu zaawansowania. Na placach budowy pracuje wiele maszyn TBM np. Lilia, Serena, Virginia czy Ida.Niebawem do tej ekipy dołączą kolejne nowe maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) o wdzięcznych nazwach Olga i Wilma. W kwietniu 2024 roku Wilma, nowa maszyna TBM, została poddana ostatniemu przeglądowi i testom. Dwutarczowa maszyna TBM Wilma o średnicy wiercenia 10,37 m, długości około 180 metrów i masie 2600 ton przeszła testy w zakładzie Herrenknecht w Schwanau w Niemczech. Po przetestowaniu i sprawdzeniu w fabryce TBM zostanie zmontowana i przetransportowana do komory montażowej na placu budowy Pfons-Brenner, na południe od Innsbrucku. Montaż zacznie się jeszcze wiosną tego roku, potem TBM Wilma jesienią zacznie przemieszczać się na północ. Maszyna ma wydrążyć około 7,5 km w zachodnim głównym tunelu. Ostatnim testom będzie poddana również TBM Olga dla wschodniego głównego tunelu placu budowy Pfons-Brenner. Ma to się stać za około miesiąc.

Czytaj też:

Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi już pracuje. Jak działa maszyna TBM?

Od 2023 roku drążeniem zajmuje się maszyna Ida. Ida rozpoczęła pracę 27 czerwca 2023 r., a pierwsze 2 km wykopanego tunelu ukończyła 25 lutego, pokonując średnio około 12 metrów dziennie. Łącznie wykona wykopy na długości 8,4 km. W tym samym czasie montuje także okładzinę pierścienia wewnętrznego tunelu. Każdy pierścień składa się z sześciu betonowych segmentów o łącznej wadze około 60 ton każdy.

TBM Ida, podobnie jak jej odpowiednik Lilia, minęły już bez większych problemów krytyczną strefę uskoków zwaną „Viggartal”.Na placu budowy działają też fabryki produkujące betonowe obudowy dla TBM.

Jakimi metodami jest drążony Tunel Brenner?

Nie cały tunel jest budowany przez maszyny TBM. Wykorzystywana jest także budowa „strzałowa” czy odkrywkowa. Np. jedna z jego części  - Tunel Silltal powstawał metodą odkrywkową. Ze względu na trudne warunki geologiczne konieczne było najpierw usunięcie istniejącego zbocza w wąwozie Sill i zabezpieczenie go. Jednocześnie prowadzono prace wykopaliskowe, podczas których wywieziono około 67 000 metrów sześciennych ziemi i kamienia. Większość zostanie później wykorzystana do zasypania w celu przywrócenia pierwotnego krajobrazu. Prace rozpoczęły się w listopadzie 2023 r., a ich zakończenie przewidywane jest na wrzesień 2024 r.

Do betonowania tego tunelu zużyto 13 720 m3 betonu. Do zbrojenia potrzeba było 2000 ton stali.

Jak będzie wyglądał tunel bazowy Brenner?

Tunel składa się z dwóch rur o szerokości 8,1 m każda, rozmieszczonych w odległości 40–70 m od siebie. Każda z tych rur jest wyposażona w jeden tor, co oznacza, że ​​ruch pociągów w nich jest jednokierunkowy. Obie rury są połączone co 333 m tunelami bocznymi. Można je wykorzystać w sytuacjach awaryjnych jako drogi ewakuacyjne. Taka konfiguracja spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa dla tuneli.

Cechą charakterystyczną Tunelu Bazowego Brenner (BBT) jest tunel badawczy biegnący z jednego końca na drugi. Tunel ten leży pomiędzy dwoma głównymi tunelami i około 12 m poniżej nich, a jego średnica wynosi 5 m i jest zauważalnie mniejsza niż główne rury. Tunel badawczy będzie niezbędny do odwadniania, gdy tunel zacznie działać.

Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?

Najdłuższy tunel na świecie - Brenner Base Tunnel

BBT (Brenner Base Tunnell) biegnie przez 64 km pomiędzy Tulfes/Innsbruck i Fortezza, co czyni go najdłuższym odcinkiem podziemnej kolei na świecie. BBT kończy się w Innsbrucku w istniejącym tunelu obwodnicy kolejowej, który kończy się w Tulfes. Równolegle do obwodnicy budowany jest nowy tunel ratunkowy. Dwunawowy system tuneli łączący Innsbruck i Fortezza ma długość 55 km.

Nachylenie w tunelu bazowym wynosi 4-7 procent i leży 580 m poniżej samej przełęczy Brenner (1370 m n.p.m.).

Historia budowy Tunelu Brenner w Alpach

Pierwsze elementy przyszłego tunelu Brenner zaczęły powstawać już w 2007 roku. Jego budowa ma się zakończyć w 2032 roku. Będzie wówczas najdłuższym tunelem na świecie.

Najdłuższe tunele na świecie

Obecnie za najdłuższy tunel na świecie jest uznawany jest:

  • Gotthard Base Tunnel, czyli tunel bazowy Świętego Gotarda. Znajduje się on pod przełęczą Świętego Gottarda w Alpach Szwajcarskich. Długość tunelu wynosi aż 57 km! Jego budowa rozpoczęła się w 1996 roku i zajęła w sumie
  • 20 lat.Drugi pod względem długości jest Tunel Seikan , który łączy dwie japońskie wyspy – Honsiu i Hokkaido oraz jest najdłuższym podmorskim tunelem na świecie. Jego długość to 54 km, z czego ponad 23 km znajdują się pod dnem morza.
  • Na trzecim miejscu jest Eurotunel pod Cieśniną Kaletańską, która jest najwęższą częścią kanału La Manche. Tunel łączy Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii, a jego długość wynosi 50 km.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej