Zlikwidują fale Dunaju na A1. Jeszcze w tym roku ma się zacząć remont autostrady A1 - zapewnił wiceminister infrastruktury

2025-09-03 12:57

Jest już gotowa dokumentacja projektowa remontu pofałdowanej autostrady A1 niedaleko Piekar Śląskich. Kiedy więc znikną wyboje na autostradzie A1? Każdy, kto choć raz jechał autostradą A1 i wjeżdżał nią na Śląsk z pewnością poczuł to na własnej skórze. Między węzłem Pyrzowice i Piekary Śląskie trafił na pewno na słynne "fale Dunaju", czyli mocno pofałdowaną nawierzchnię autostrady. Obowiązuje tam ograniczenie do 80 km/h. O likwidacji wybojów na A1 mówił podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Wyboje na autostradzie A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi

Przez ponad dwa lata specjalistyczna firma badała nawierzchnię i podbudowę autostrady A1 na około 16-km odcinku między węzłami Piekary Śląskie i Pyrzowice. To właśnie tam kierowcy trafiają na mocno pofałdowaną nawierzchnię tej najwyższej przecież klasy drogi. To jeden z mniej pozytywnych wyznaczników znalezienia się A1 na Śląsku. „Fale Dunaju”, bo taka nazwa przylgnęła już do tego miejsca, to sygnał, że jesteś już na Śląsku, śmieją się kierowcy. Wyboje sygnalizują lokalizację na autostradzie.

Wcale do śmiechu nie jest Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach, która już od lat wielokrotnie frezowała i remontowała nawierzchnię w tym miejscu. Jednak wybrzuszenia wcale nie zniknęły. Z biegiem lat nawet przybrały na sile.

MuratorPlus: Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki

Naprawa A1 na Śląsku - opracowują ekspertyzę, technologię i projekt

Dlatego też w 2023 roku GDDKiA wybrała w przetargu firmę Trakt, która za prawie 10 mln złotych wykonała ekspertyzę tego odcinka. Przez wiele miesięcy widać było na tym odcinku A1 specjalistyczny sprzęt, który wykonywał odwierty w nawierzchni autostrady.

Podobne próbki pobrano już w 2021 roku. Wówczas wysłano je do specjalistycznego laboratorium. Efekty tych badań trafiły do Rady Naukowej przy GDDKiA. Zrzeszeni w Radzie naukowcy, pracujący w wielu uczelniach technicznych opiniowali ten problem.

W grudniu 2023 roku została odebrana dokumentacja projektowa w zakresie ekspertyzy technicznej infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz programów naprawczych dla naprawy autostrady A1. Następnie, w marcu 2024 r., na podstawie założeń przyjętych w programach naprawczych, przystąpiono do opracowania kolejnego etapu umowy, to jest do opracowania dokumentacji projektowej dla naprawy autostrady A1 w podziale na branżę: drogową, mostową i inne (w zależności od potrzeb) wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych.

Kiedy projekt naprawy pofalowanej autostrady A1?

W czerwcu 2025 roku zapytaliśmy w katowickim oddziale GDDKiA co się dzieje w sprawie planowanej naprawy autostrady A1. Oto informacje, przekazane przez GDDKiA w Katowicach.

Dokumentacja projektowa jest już gotowa. Przewiduje się, iż remont zostanie podzielony na etapy, tak aby zminimalizować utrudnienia w ruchu na przedmiotowym odcinku autostrady A1, przy zachowaniu przejezdności tego odcinka autostrady A1 (przekierowanie ruchu na jedną jezdnię). Na razie trudno jednak mówić konkretnych terminach, bowiem nie mamy jeszcze zapewnionego finansowania dla tego przedsięwzięcia. Staramy się je uzyskać - powiedział nam w czerwcu 2025 roku Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.

Jak będą naprawiać wyboje na A1 w Piekarach Śląskich?

Przyjęta, w programach naprawczych, technologia naprawy autostrady A1 zakłada wymianę istniejącej konstrukcji nawierzchni w całości oraz zastosowanie rozwiązań mających na celu uszczelnienie korpusu drogowego, aby ograniczyć możliwość dopływu wody do warstw nasypowych i wykopowych.

Głębokość ingerencji w istniejące nasypy ogranicza się maksymalnie do 2 m, co umożliwi wykonanie prac naprawczych pod ruchem tj. przekierowaniem ruchu na drugą jezdnię z wykorzystaniem istniejących i nowych przewiązek. Na warstwach wzmacniających (w wykopie założono zastosowanie geomateraca gr. 60 cm, w nasypie warstwę poślizgową gr. 30 cm, na której zostanie ułożona geomebrana odcinająca napływ wody, a następnie geomaterac gr. 30 cm) zostanie wykonana nowa konstrukcja nawierzchni.

Naprawa nawierzchni A1 na Śląsku – 6 obiektów inżynierskich, 9 przepustów

Naprawa będzie obejmowała również wykonanie robót towarzyszących polegających na odtworzeniu lub odbudowie: odwodnienia wgłębnego, krawężników, korytek, wpustów, odtworzenie oznakowania oraz elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Roboty mostowe obejmą remont sześciu obiektów inżynierskich oraz dziewięciu przepustów. Program naprawczy dla obiektów przewiduje możliwość realizacji remontów niezależnie od działań zawiązanych z częścią drogową. Planuje się również naprawę/odtworzenie budynków toalet i terenów przyległych na MOP-ach Dobieszowice.

S7 to obecnie najdłuższa ekspresówka w Polsce. Łączy Gdańsk, Kraków i Warszawę. Kiedy cała S7 będzie gotowa?

Kiedy rozpocznie się remont na A1? Jest decyzja!

Podczas majowej wizyty w Euroterminalu w Sławkowie do niesławnych wybojów na A1 odniósł się premier Donald Tusk, który musiał jechać feralnym odcinkiem.

- Podjęliśmy decyzję o znalezieniu dodatkowych środków na naprawę tej drogi - zapowiedział premier Donald Tusk. A minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, zapowiedział że przetarg na remont tego odcinka zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. 

Do remontu pofałdowanego odcinka autostrady A1 odniósł się także podczas trwającego właśnie w Karpaczu Forum Ekonomicznego - wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, który zapewnił, że pierwszy etap modernizacji rozpocznie się jeszcze w tym roku.

Dokumentacja projektowa dla naprawy autostrady A1 wzkazuje ostateczny zakres prac naprawczych oraz podział na odcinki realizacyjne (etapy remontu). Etapowanie prac naprawczych uwzględniało będzie w szczególności: możliwości finansowe, techniczne, logistyczne, wprowadzenia zmian organizacji ruchu, oraz inne.

Naprawa autostrady wciąż jednak nie ma potwierdzonego finansowania. Ogłoszenie przetargu na realizację tego przedsięwzięcia będzie możliwe dopiero po zapewnieniu finansowania tej inwestycji, co zgodnie ze słowami wiceministra Bukowca, powinno nastąpić jeszcze w tym roku. 

Długość odcinka objętego opracowaniem to ponad 16 km autostrady oraz 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice.

Dlaczego A1 jest pofalowana między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi?

Przyczynę oddanego w 2012 roku odcinka A1 między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi udało się ustalić już na początku. Powodem był użyty do budowy drogi żużel, którego aktywność chemiczna, zgodnie z dokumentacją, jaką dysponował wykonawca – już się zakończyła. Jednak okazało się to nieprawdą. Dostarczony wykonawcy materiał, mimo certyfikatów dopuszczających go do użycia na budowie autostrady, pęczniał i powodował coraz większe wybrzuszenia drogi. Nic nie dawały doraźne remonty, najpierw wykonywane przez wykonawcę w ramach gwarancji, a potem również przez GDDKiA.

Czytaj też:

Drogowskazy
O architekturze lat 90.
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Media Expert i Mediaexpert.pl
Murator Plus Google News