To będzie najdłuższy tunel w Polsce! Będzie miał pięć kilometrów długości

Ten tunel będzie miał 5 kilometrów długości. Przejdzie pod rzeką Odrą. Będzie rekordzistą w Polsce. Nie ma dłuższego i na razie nie ma planów budowy dłuższego tunelu w naszym kraju. Mowa o tunelowym odcinku zachodniej obwodnicy Szczecina od Polic do Goleniowa. Wiemy też, kiedy będzie gotowa cała obwodnica, włącznie z tunelem. GDDKiA właśnie ogłosiła przetargi na budowę odcinków obwodnicy Szczecina, gdzie powstanie m.in. wspomniany tunel. Będzie drążony m.in. pod zakładami chemicznymi.
Spis treści
- Zachodnia obwodnica Szczecina MAPA
- Na jakim etapie jest budowa zachodniej obwodnicy Szczecina?
- Zachodnia Obwodnica Szczecina - to trzy odcinki S6
- Tunel na obwodnicy Szczecina będzie miał 5 km długości
- Kiedy zacznie się budowa zachodniej obwodnicy Szczecina i kiedy nią pojedziemy?
Zachodnia obwodnica Szczecina MAPA
Zachodnia obwodnica Szczecina to droga, na którą czeka wielu kierowców. Początkiem inwestycji od zachodu będzie połączenie z węzłem Szczecin Zachód na przecięciu z autostradą A6, natomiast końcem węzeł Goleniów Północ łączący drogi S3 i S6. Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała długość około 50 km, od północy i zachodu ominie aglomerację szczecińską. Będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa-wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Tyle teorii.

Na jakim etapie jest budowa zachodniej obwodnicy Szczecina?
Dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w tym roku zakończyło się opracowywanie projektów budowlanych. W związku z tym, wyłonieni w przetargu wykonawcy inwestycji będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych.
Dlatego tu zakończenie jest planowane w 2028 roku. Natomiast odcinek Police - Goleniów z tunelem pod Odrą, będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu o długości 5 km. Zakładamy, że kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2032 roku.
Zachodnia Obwodnica Szczecina - to trzy odcinki S6
Nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenia ruchu, na istniejącej trasie tworzą się spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach.
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 została podzielona na trzy odcinki realizacyjne.
Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km) Odcinek ten rozpocznie się na połączeniu z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. Tu ZOS, poprzez nowy układ drogowy, włączy się do autostrady A6. Trasa przetnie następnie wiaduktem linię kolejową Berlin – Szczecin. Dalej droga będzie biegła w kierunku północnym, od wschodu omijając m. Będargowo. Za tą miejscowością będzie się znajdował węzeł drogowy Będargowo. Następnie S6 przetnie linię kolejową Szczecin – Stobno Szczecińskie (będzie tu estakada o długości 284 m – najdłuższy obiekt mostowy na całej ZOS). S6 między Dołujami i Skarbimierzycami przetnie obecną DK10. Węzeł drogowy Dołuje powstanie około 900 m na północ od DK10 i będzie łączył S6 z obwodnicą Mierzyna w ciągu DK10, która będzie budowana równolegle z ZOS przez GDDKiA i Miasto Szczecin. Wzdłuż S6 powstanie też łącznik do obecnego przebiegu DK10 między Skarbimierzycami i Dołujami. Dalej S6 będzie od zachodu omijać Wołczkowo (w pobliżu tej miejscowości będzie kończył się pierwszy odcinek realizacyjny ZOS).
Na tym odcinku powstaną
- dwa węzły drogowe,
- 18 obiektów mostowych,
- w tym 8 przejść dla zwierząt,
- powstanie również obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne.
Dołuje – Police (11,9 km) Odcinek ten rozpocznie się na zachód od m. Wołczkowo. Nowa trasa przetnie następnie drogę powiatową Wołczkowo – Dobra. Węzeł drogowy Dobra będzie zrealizowany w nowej lokalizacji. Połączy S6 od wschodu z obwodnicą Wołczkowa (przewidzianą do realizacji przez gminę Dobra), a od zachodu z ul. Dereszową i przez nią z istniejącą drogą powiatową. Dalej nowa S6 przejdzie między miejscowościami Sławoszewo i Bartoszewo. Na południe od tej pierwszej miejscowości będzie zlokalizowane Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Sławoszewo. Dalej nowa S6 skieruje się na wschód. Trasa będzie wchodziła w tereny leśne, gdzie przewidziano realizację aż czterech górnych przejść dla zwierząt. Droga ekspresowa S6 na południe od Tanowa przetnie drogę wojewódzką nr 115 (DW115), a następnie na wschód od tej miejscowości DW114. Na połączeniu z DW114 powstanie węzeł drogowy Tanowo. Potem droga ekspresowa będzie prowadziła na północ od m. Trzeszczyn. Tu też będzie się kończył drugi odcinek realizacyjny ZOS.
W ramach tego odcinka powstaną
- dwa węzły drogowe,
- 14 obiektów mostowych,
- w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych.
Police – Goleniów (23,4 km) Odcinek rozpocznie się około 1,5 km na zachód od węzła drogowego Police, który powstanie na połączeniu z ulicami Kuźnicką oraz Piotra i Pawła w Policach (prowadzącymi do Zakładów Chemicznych) oraz łącznikiem w kierunku DW114 i realizowaną obecnie przez gminę Police obwodnicą. Przy węźle będzie zlokalizowany obwód drogowy wraz z Centrum Zarządzania Tunelem. Tuż za węzłem rozpocznie się wlot do tunelu drogowego przechodzącego pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, DW114, terenami portu Police i nurtem Odry. Wylot zlokalizowany będzie około 500 m od wschodniego brzegu Odry. S6 po wyjściu na poziom terenu będzie biegła w kierunku m. Święta, omijając tą miejscowość od północy. Dalej droga będzie prowadziła w kierunku wschodnim, przechodząc na północ od m. Modrzewie, gdzie będzie zlokalizowany węzeł drogowy na skrzyżowaniu z DW111. Około 2,5 km na wschód od węzła drogowego Modrzewie powstanie MOP Bolesławice, na którym oprócz parkingów i toalet przewidziano rezerwę terenu pod budowę stacji paliw i restauracji. Trasa połączy się z istniejącymi drogami ekspresowymi S3 i S6 na węźle Goleniów Północ, który zostanie rozbudowany o relacje w kierunku nowej S6.
Inwestycja obejmie budowę
- dwóch węzłów drogowych,
- rozbudowę jednego,
- budowę 22 obiektów mostowych,
- w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Ich przyczółki będą rozstawione szerzej, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń wzdłuż cieku na przejście dla zwierząt. Powstaną również dwa duże górne przejścia dla zwierząt.
Czytaj też: Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku
Tunel na obwodnicy Szczecina będzie miał 5 km długości
Jedną dziesiątą całej obwodnicy zachodniej Szczecina stanowi odcinek tunelowy Police – Goleniów. Pod Odrą zostanie wydrążony pięciokilometrowy tunel. Dłuższego w Polsce nie ma. Najdłuższy tunel, liczący nieco ponad 3 km, powstanie na Podkarpaciu, na drodze S19 (Lutcza - Jawornik). Właśnie wybrano wykonawcę dla tego odcinka. Więc też go jeszcze nie ma, ale powstanie szybciej od tunelu pod Odrą. Przynajmniej takie są plany.
Szczeciński tunel będzie dłuższy od niego o dwa kilometry. To ogromna inwestycja, nic więc dziwnego, że inwestor, czyli GDDKiA chce się do tego dobrze przygotować. Jak twierdzi Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA, jest już szczegółowy projekt budowlany, nie tylko koncepcja tunelu.
To będzie tunel dwunawowy, czyli tak naprawdę powstaną dwa równoległe tunele dla dwóch nitek ekspresówki S6. W każdej z naw tunelu znajdzie się jezdnia z dwoma pasami ruchu w danym kierunku, plus oczywiście pas awaryjny. Tunel w Świnoujściu ma jedną nawę, w której mieści się jezdnia z ruchem w obu kierunkach.
Na obwodnicy Szczecina będzie to dwururowy tunel drążony maszyną TBM. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijający Szczecin od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenia ruchu, tworzą się na nim spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.
Tu będą jakby dwa oddzielne tunele obok siebie. Oczywiście będą połączone przejściami ewakuacyjnymi. Taka jest konieczność – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik GDDKiA w Szczecinie.
Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
Autor: GDDKiA
Tunel w Lalikach na S1 – długość 700 m Tunel w Lalikach to pierwszy tunel drogowy pozamiejski na drodze ekspresowej w Polsce, jakim zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W 2010 roku oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S1 Szare - Laliki. Inwestycja kosztowała 391 milionów złotych.
Kiedy zacznie się budowa zachodniej obwodnicy Szczecina i kiedy nią pojedziemy?
Jest to inwestycja, która została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 z perspektywą do roku 2033. Jest przewidziana do realizacji w ramach tego programu. Kiedy zacznie się budowa obwodnicy?
- Możemy mówić tu o perspektywie roku 2030-2031. Jeżeli chodzi o odcinek tunelowy, bo jego budowa będzie trwała dłużej niż pozostałe odcinki drogowe. Realizacja odcinków drogowych potrwa około dwa lata krócej – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiej GDDKiA.
Możemy się więc spodziewać, że ekspresową S6 z Kołbaskowa do Polic pojedziemy w okolicach roku 2028 a tunelem między Goleniowem i Policami dopiero około 2032 roku.
Czytaj też:
- Na terenie lotniska w Pyrzowicach budują ważny węzeł przeładunkowy z bazą paliw
- Będą 50-metrowe odwierty pod CPK, nowa organizacja ruchu. Ruszają wycinki i rozbiórki
- Obwodnica Łomży otwarta, ale nie do końca. Kiedy koniec budowy S61?
- Awanbeki poszły w ruch. Pomagają nasuwać estakadę na budowie S7 Kraków - Widoma