Budowa S7 Widoma - Kraków. Wiemy, kiedy ją oddadzą, ale bez węzła Mistrzejowice

2024-04-05 11:38

Budowa drogi S7 Widoma - Kraków to bardzo ważny odcinek ekspresowego połączenia Warszawy z Krakowem. Powstaje tu m.in. najdłuższa w Polsce nasuwana estakada. Oprócz tego odcinka, do ukończenia całej S7 postał jeszcze tylko jeden, nieco ponad 5 km, odcinek S7 Miechów - Szczepanowice. Kiedy cała S7 z Warszawy do Krakowa będzie gotowa? Znamy datę!

Spis treści

  1. Kiedy koniec budowy S7 Widoma – Kraków?
  2. Kiedy otwarcie S7 w Krakowie?
  3. Czy droga S7 połączy się w tym roku z północną obwodnicą Krakowa?
  4. Ile kosztuje budowa S7 Widoma - Kraków?
  5. Kiedy będzie gotowa cała S7 Kraków - Warszawa?

Kiedy koniec budowy S7 Widoma – Kraków?

Budowa ekspresowego odcinka drogi S7 Widoma Kraków to tak naprawdę dwie części – miejska i pozamiejska. Część miejska S7 Widoma Kraków obejmuje obwodnicę Krakowa i łączy się z północną obwodnicą Krakowa (S52) na węźle Mistrzejowice. Ma 7,1 km długości.

To bardzo skomplikowana budowa, bo biegnie przez tereny, po których poprowadzonych jest bardzo wiele sieci energetycznych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, teletechnicznych czy gazowych. Droga w tej części będzie szersza od części pozamiejskiej. S7 będzie tu miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Powstają tu dwa węzły drogowe.

To węzeł Mistrzejowice, który ma być łącznikiem z północną obwodnicą Krakowa S52 oraz węzeł Grębałów.

W okolicy węzła Mistrzejowice powstaje długa na 1300 metrów estakada nad linią kolejową w Nowej Hucie. Jest budowana metodą nasuwania. Jak podaje GDDKiA, jest to najdłuższa, budowana tą metodą estakada w Polsce.

Czytaj też: Przęsła nowego mostu w Wolinie będą nasuwane na konstrukcję. Ogromny obiekt jest częścią S3

Druga część budowanej ekspresówki, około 11,2 km to tzw. część pozamiejska. Biegnie po terenach głównie rolniczych i leśnych. Trasa będzie tu dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, plus pas awaryjny. Zaplanowano 21 obiektów inżynierskich – mostów i wiaduktów. Świetnie widać je na zdjęciach z lotu ptaka.

Tu także powstaną dwa węzły drogowe:

  • węzeł Łuczyce
  • węzeł Raciborowice
Dworzec Metropolitalny w Lublinie

Kiedy otwarcie S7 w Krakowie?

Droga ekspresowa S7 jest strategiczną trasą, która łączy Warszawę i Kraków. Kiedy otwarcie S7 Widoma Kraków? Zapytaliśmy o to w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Postęp prac na budowie S7 Widoma Kraków jest różny w zależności od tego, czy jest to część miejska czy pozamiejska tego odcinka.

Na odcinku S7 Widoma - Kraków - zaawansowanie prac na odcinku pozamiejskim wynosi około 70 procent, a na odcinku miejskim około 55 procent – mówi Monika Skrzydlewska z biura prasowego krakowskiego Oddziału GDDKiA.

MAPA przebiegu drogi ekspresowej S7 w województwie małopolskim
Autor: GDDKiA Przebieg drogi ekspresowej S7 w województwie małopolskim. Na czerwono odcinki w budowie Link: Powiększ mapę

Kiedy więc kierowcy będą mogli przejechać nową S7 w Krakowie? Jak informuje Kacper Michna, rzecznik GDDKiA w Krakowie, ten rok będzie kluczowy.

- W przypadku obu odcinków planujemy uzyskać przejezdność do końca tego roku, poza węzłem Mistrzejowice. Przewidujemy, że węzeł zostanie wybudowany w 2025 roku – mówi rzecznik.

Powodem opóźnienia w budowie węzła Mistrzejowice była konieczność wprowadzenia tam zmian projektowych. Zgodnie z harmonogramem reszta drogi ma być gotowa prawdopodobnie w listopadzie tego roku.

Dlaczego trzeba było przeprojektować węzeł Mistrzejowice? Okazało się, że jego przepustowość zgodnie z projektem była wystarczająca jedynie na obecny czas, jednak za 10-15 lat ruch zbierany tu m.in. z Północnej Obwodnicy Krakowa i innych nie byłby tu płynny. Trasa mogłaby się korkować na zjazdach i łącznicach. Stąd konieczność zaprojektowania węzła od nowa. Złożono już wniosek o ZRID dla tej części budowy.

Czy droga S7 połączy się w tym roku z północną obwodnicą Krakowa?

Kierowców najbardziej interesuje fakt, czy po oddaniu północnej obwodnicy Krakowa w tym roku i odcinka drogi ekspresowej S7 Widoma - Kraków - obie te obwodnice zostaną połączone i tym samym zostanie domknięty ring obwodnic miasta Krakowa? Pytanie jest zasadne, bo obie obwodnice Krakowa planowo mają się łączyć na węźle Mistrzejowice, który będzie oddany dopiero w 2025 roku. Znamy odpowiedź na to pytanie. 

- Planujemy aby po uzyskaniu przejezdności na S7 połączyć ją z północną obwodnicą Krakowa poprzez jedną z łącznic na węźle Mistrzejowice. Ruch na tej łącznicy odbywałby się dwukierunkowo, na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu, do czasu oddania całego węzła Mistrzejowice - wyjaśnia Monika Skrzydlewska z GDDKiA.

Północna obwodnica Krakowa - mapa. Koniec budowy jeszcze w tym roku! Zobacz ZDJĘCIA z budowy

Ile kosztuje budowa S7 Widoma - Kraków?

Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 miliony zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i prawie 421 mln zł w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Wykonawcą S7 Widoma – Kraków jest konsorcjum firm Gülermak Sp. z o.o. , Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Mosty – Łódź S.A.

Kiedy będzie gotowa cała S7 Kraków - Warszawa?

Droga ekspresowa  S7 od Krakowa do Warszawy  jest ukończona prawie w 80 procentach. W budowie są obecnie tylko dwa brakujące odcinki:

  • S7 Widoma - Kraków 18,3 km
  • S7 Miechów – Szczepanowice 5,3 km

Odcinek Miechów - Szczepanowice ma być przejezdny w sierpniu 2024 roku. Odcinek S7 Widoma - Kraków pod koniec roku, prawdopodobnie w listopadzie. Oczywiście za wyjątkiem węzła Mistrzejowice. Czy jednak będzie to oznaczało brak połączenia z północną obwodnicą Krakowa S52, tego na razie nie można wykluczyć. Termin oddania północnej obwodnicy Krakowa także może ulec zmianie, bo do GDDKiA wpłynęło w tej sprawie roszczenie terminowe wykonawcy. Jest ono obecnie rozpatrywane.

Obecnie po oddaniu odcinków Lesznowola – Tarczyn oraz Moczydło – Miechów kierowcy mają do dyspozycji blisko 250 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa w woj. małopolskim. W realizacji są wspomniane dwa odcinki, Miechów – Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km). 

Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. Całą blisko 293-kilometrową trasę z Warszawy do Krakowa przejedziemy przed końcem 2024 r.

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej