To oni zbudują najdłuższy tunel na Podkarpaciu. Chodzi o S19 Jawornik - Lutcza
Autor: GDDKiA
Budowa S19 Rzeszów - Babica
GDDKiA podpisała umowę na budowę pięciokilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 z najdłuższym tunelem na Podkarpaciu Jawornik - Lutcza. To odcinek będący ogromnym wyzwaniem dla wykonawcy, bo prawie całości biegnie po obiektach inżynierskich. Nie wygrał wykonawca z najtańszą ofertą.
Spis treści
- S19 Jawornik Lutcza to nie będzie prosty do wybudowania odcinek
- Wybrano wykonawcę S19 - nie wygrała najtańsza oferta
- S19 Jawornik – Lutcza - tu powstanie najdłuższy tunel na Podkarpaciu
- Zobacz jak Karpatka drąży tunel na S19 w Babicy
- Kiedy odcinek S19 Jawornik – Lutcza będzie gotowy?
- S19 to część szlaku Via Carpatia
S19 Jawornik Lutcza to nie będzie prosty do wybudowania odcinek
Odcinek S19 Lutcza – Jawornik to część szlaku Via Carpatia. Ma około 5,2 km długości. Już wiadomo, że to będzie wyjątkowo wymagająca dla wykonawcy budowa, bo trasa poprowadzona będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 metrów wysokości. Estakada przejdzie następnie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli jakie powstaną w województwie podkarpackim na budowanej tu S19. Dodatkowym utrudnieniem, zwłaszcza podczas budowy tunelu może się okazać skomplikowana budowa geologiczna, składająca się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, charakterystycznych dla fliszu karpackiego.
Przypomnijmy, że na jednym z wcześniejszych odcinków budowanej S19 Rzeszów Południe – Babica podczas budowy tunelu odkryto metan.
Tak różnorodna budowa geologiczna oraz ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo.
Wybrano wykonawcę S19 - nie wygrała najtańsza oferta
13 listopada 2024 roku GDDKiA podpisała umowę z wykonawca tego odcinka. Zostało nim konsorcjum firm Gülermak i Budimex. Ma wybudować wspomniany odcinek ekspresówki za prawie 2 mld zł (dokładnie 1 909 653 720,00 zł).
Początkowo jako najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez turecką firmę Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania za kwotę 1 849 563 300 zł brutto w terminie 59 miesięcy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat. Jednak po odwołaniach ostatecznie wygrała droższa oferta firm Gülermak i Budimex.
Siedem firm (konsorcjów) ubiegało się o kontrakt na tę budowę. Przetarg ogłoszono w czerwcu 2022 roku.
W przetargu złożono siedem ofert:
- Koli̇n İnşaat Turi̇zm Sanayi̇ ve Ti̇caret – 1 849 563 300 zł
- Gülermak/Budimex – 1 909 653 720 zł
- Stecol – 1 930 397 201,62 zł
- PORR – 2 160 236 700 zł
- NDI/NDI Sopot/Doğuş İnşaat ve Ticaret – 2 700 832 938,51 zł
- Nurol İnşaat ve Ticaret – 2 772 879 697,03 zł
- Mostostal Warszawa/Acciona Construccion – 2 863 008 747,50 zł
Czytaj też:
Karpatka wydrążyła już całkiem sporo tunelu niedaleko Rzeszowa. Maszyna idzie jak burza!
S19 Jawornik – Lutcza - tu powstanie najdłuższy tunel na Podkarpaciu
Powstanie tu odcinek drogi ekspresowej o długości 5,2 km, o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. Wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt. W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi kolidujące z inwestycją a także infrastruktura techniczna.
- Zakładamy, że opracowanie projektu budowlanego, złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i jej uzyskanie zajmie 21 miesięcy, a na prace w terenie przypadnie kolejne 38 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączone będą okresy zimowe od 1 grudnia do 31 marca. Planujemy, że całym odcinkiem S19 między Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku przejedziemy w 2031 roku – informuje Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Zobacz jak Karpatka drąży tunel na S19 w Babicy
Autor: GDDKIA
Tak powstaje droga ekspresowa S19 na odcinku Rzeszów Południe - Babica
Kiedy odcinek S19 Jawornik – Lutcza będzie gotowy?
Wykonawca, konsorcjum Gülermak i Budimex ma wybudować drogę w terminie 59 miesięcy.
S19 to część szlaku Via Carpatia
To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Połączono już nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 84,5 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Dodatkowo, rozbudowywany o drugą jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.
Aktualny stan budowy S19 w województwie podkarpackim:
- 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
- 84,5 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka; na etapie uzyskiwania ZRID: Domaradz – Krosno i Dukla – Barwinek; na etapie projektowania: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz).
Czytaj też:
- Obejście Węgierskiej Górki. Przejechaliśmy nowymi tunelami i po najwyższej estakadzie. Zobaczcie zdjęcia i FILM
- Stacja kolejowa w Ełku po przebudowie już w europejskich standardach. To część Rail Baltica
- Wydrukowali siedmiometrowy zbiornik na wodę w 38 godzin. Innowacyjna technologia
- Wiadukt bez dojazdów w Ursusie w końcu „ożyje”. Jest przetarg na budowę drugiej drogi dojazdowej