Spis treści
- Największa inwestycja w historii wrocławskiego lotniska
- Inwestycje w Porcie Lotniczym we Wrocławiu
- Większa liczba pasażerów oznacza konieczność rozbudowy lotniska
- Zamkną lotnisko we Wrocławiu na ponad miesiąc
- Strabag już realizował lotniskowe inwestycje
Największa inwestycja w historii wrocławskiego lotniska
Jak informuje wrocławskie lotnisko, będzie to największa inwestycja w jego historii. Podpisana właśnie z firmą Strabag Infrastruktura Południe umowa opiewa na 463,5 ml złotych brutto. Z tej kwoty, 175 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania unijnego.
To ma być największa inwestycja lotnicza z unijnym dofinansowaniem w całej Europie, która przyniesie pasażerom wiele korzyści, takich jak: większa szansa na jeszcze bardziej atrakcyjną siatkę połączeń zarówno turystycznych, jak i biznesowych, potencjał na pojawienie się nowych przewoźników czy podniesienie komfortu dla podróżnych.
Inwestycje w Porcie Lotniczym we Wrocławiu
Na lotnisku dokona się prawdziwie cywilizacyjna przemiana. Zaplanowano kilka waznych inwestycji.
W ciągu ponad dwóch (dokładnie 26 miesięcy) lat lotnisko zmieni się nie do poznania.
Powstaną:
- nowa płyta postojowa na 12 samolotów,
- droga szybkiego zjazdu,
- nowa mierząca 2,5 km droga kołowania
- płyta do odladzania.
To nie wszystko, bo dodatkowo wyremontowane zostaną dotychczas wykorzystywane drogi kołowania.
Dzięki realizacji ambitnych założeń będziemy w stanie obsłużyć nawet dwukrotnie więcej samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu. To przełoży się na jeszcze atrakcyjniejszą siatkę połączeń, zarówno turystycznych, jak i tych wykorzystywanych przez przedstawicieli biznesu. To również wielka szansa dla naszego regionu, którego okno na świat powiększy się niemal dwukrotnie. – podkreśla Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.
Większa liczba pasażerów oznacza konieczność rozbudowy lotniska
Tak wielka inwestycja to potrzeba obecnych czasów. Dynamiczny wzrost liczby operacji lotniczych oraz obsłużonych pasażerów w Porcie Lotniczym Wrocław spowodował, że aktualna infrastruktura lotnicza zaczęła zbliżać się do swojego maksimum.
Obecnie wykorzystywany terminal został zaprojektowany z założeniem obsługi niespełna 4 milionów pasażerów. Jeżeli dynamika wzrostu utrzyma się do końca roku, liczba ta osiągnie niemal 4,5 mln podróżnych, czyli pół miliona więcej niż pierwotnie zakładane maksimum.
Czytaj też: Na terenie lotniska we Wrocławiu powstaje nowoczesny hotel znanej sieci
To samo dotyczy infrastruktury lotniskowej, w obecnej formie nie gwarantuje ona możliwości dalszych wysokich wzrostów. Dlatego chcąc zapewnić szansę na dalszy rozwój, podjęta została decyzja o rozpoczęciu programu inwestycyjnego, którego pierwszym krokiem jest rozbudowa części operacyjnej wrocławskiego lotniska.
Skala zadań, które będą zrealizowane w ramach tej inwestycji może być porównana tylko z budową aktualnie wykorzystywanego terminalu. Zmiana jakościowa w obszarze strefy operacyjnej będzie podobna do tej, jaką odczuli pierwsi pasażerowie ponad 12 lat temu. Co istotne, każdy fragment przeprowadzanych prac będzie dokładnie zaplanowany, tak żeby zmieścić się w założonym terminie i jednocześnie zachować bezpieczeństwo operacji lotniczych, które jest dla nas absolutnym priorytetem – mówi Cezary Pacamaj, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego.
Zamkną lotnisko we Wrocławiu na ponad miesiąc
Jak podkreślają władze lotniska, inwestycja jest największą w historii wrocławskiego portu. Nawet budowa obecnie używanego terminalu nie była tak kosztowna i czasochłonna.
Zaplanowanie wszystkich prac wymagało wielkich logistycznych przygotowań i rozwiązań. Dlatego, żeby zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych realizowanych w Porcie Lotniczym Wrocław oraz sprawnie przeprowadzić inwestycję, po wielu analizach i rozmowach między innymi z liniami lotniczymi i pozostałymi partnerami podjęto decyzję, że w terminie od 26 października do 4 grudnia przyszłego (2025) roku wstrzymane zostaną operacje lotnicze na wrocławskim lotnisku.
Wynika to z konieczności włączenia nowobudowanej drogi szybkiego zjazdu do drogi startowej, jak również trzech innych prostopadłych dróg kołowania łączących się z drogą startową.
Jak zapewniają przedstawiciele Portu Lotniczego we Wrocławiu, dzięki tej decyzji pasażerowie przez pozostały czas trwania inwestycji nie będą narażeni z jej powodów na przekierowane lub odwołane loty, ponieważ poza wskazanym terminem dla wszystkich samolotów startujących i lądujących we Wrocławiu dostępna będzie pełna infrastruktura nawigacyjna oraz droga startowa na całej jej długości.
Strabag już realizował lotniskowe inwestycje
Prace budowlane na lotnisku mają się rozpocząć jeszcze w październiku tego roku. Firma Strabag Infrastruktura Południe, która jest wykonawcą inwestycji, zapewnia, że realizowała już podobne.
Listen to "Kocioł - na węgiel czy biomasę. MUROWANE STARCIE" on Spreaker.To kolejny kontrakt realizowany dla wrocławskiego lotniska. Przypomnę, że w 2016 roku STRABAG przeprowadził remont drogi startowej wraz z przystosowaniem lotniska do wyższej kategorii ILS, a w 2018 roku wybudowaliśmy nową płytę do odladzania samolotów. Prowadziliśmy także wiele mniejszych prac związanych z utrzymaniem infrastruktury. Grupa Strabag modernizowała także lotniska w Bydgoszczy, Lublinie, Łodzi i Poznaniu, oraz pasy wielu lotnisk wojskowych. Posiadamy ogromne doświadczenie w realizacji nawierzchni betonowych w Polsce. Wybudowaliśmy ponad 660 km, czyli ok 50 procent, nawierzchni betonowych autostrad w Polsce, co czyni nas liderem tej technologii w kraju - podkreślał Daniel Czaja, członek zarządu STRABAG Infrastruktura Południe.
Czytaj też:
- Nowe falochrony osłonią w przyszłości Port Zewnętrzny w Gdyni. Ich budowa to wyzwanie logistyczne dla wykonawcy
- Na terenie lotniska w Pyrzowicach budują ważny węzeł przeładunkowy z bazą paliw
- Katowice Airport: Powstanie nowy terminal pasażerski. Planują inwestycje za 1,5 mld zł
- Będą 50-metrowe odwierty pod CPK, nowa organizacja ruchu. Ruszają wycinki i rozbiórki