Autostrada A4 Katowice - Kraków zmieni właściciela i dostanie trzecie pasy. Takie są plany ministra infrastruktury

2023-10-10 7:25
Autostrada A4 Katowice - Kraków zmieni właściciela i dostanie trzecie pasy
Autor: GDDKiA Autostrada A4 zmieni właściciela, takie są plany ministra infrastruktury

Jeszcze tylko cztery lata 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 między Krakowem i Katowicami będzie zarządzał Stalexport Autostrada Małopolska. A4 przejmie państwo. Do programu inwestycji wpisano już nawet poszerzenie A4 do trzech pasów przez GDDKiA. Inwestycja ma się zakończyć do 2028/29 roku.

Autostrada A4 Katowice - Kraków przejdzie pod zarząd GDDKiA

O koncesjonowanym odcinku między Katowicami i Krakowem można pisać dużo. Był to pierwszy odcinek koncesyjny w Polsce. Koncesjonariuszem jest od początku Stalexport Autostrada Małopolska. 30-letnia koncesja wygasa w 2027 roku. Do tego czasu koncesjonariusz ma przekazać drogę skarbowi Państwa w dobrym stanie. To płatny odcinek A4. Przejazd z Katowic do Krakowa kosztuje obecnie 30 złotych (w obie strony - 60 zł) przy płatności na bramkach. Taniej o 4 zł jest korzystać z płatności elektronicznych.

A4 Katowice Kraków to obciążony ruchem odcinek. Stalexport rozpoczął remonty

Wspomnianym odcinkiem A4 przejeżdża średnio dziennie około 46 tysięcy pojazdów, w wakacje dużo więcej. Na poszczególnych odcinkach natężenie ruchu dochodzi nawet do 75 tysięcy pojazdów na dobę. To ogromne obciążenie ruchem. Trasa jest więc intensywnie eksploatowana i wymaga w związku z tym kompleksowych remontów.

Te już się zaczęły w sierpniu i będą się odbywały praktycznie na całym koncesjonowanym odcinku. Jak informował Stalexport, obok wymiany nawierzchni i przywrócenia jej nośności, prace obejmą także m.in. wymianę barier ochronnych na wybranych odcinkach, remont elementów odwodnienia czy odtworzenie oznakowania poziomego. Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych prowadzone będą do końca 2026 roku. Wykonawcą robót jest PAVIMENTAL Polska Sp. z o. o. z Trzebini.

Wartość kontraktu to ponad 422 miliony złotych netto.

Czytaj też: Droga ekspresowa S1 będzie miała trzy pasy?

A4 to obecnie najszybsza trasa z Krakowa na Śląsk

Koncesjonowany odcinek A4 jest jedną z pięciu dróg (obok DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno, DK94 Dąbrowa Górnicza – Kraków i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Jak już wspomnieliśmy ruch na tym odcinku jest największy ze wszystkich wymienionych dróg i wciąż rośnie.

Państwo nie przedłuży Stalexportowi koncesji

O tym, że koncesja na zarządzanie tym odcinkiem nie zostanie przedłużona, minister infrastruktury mówił już przed rokiem. Teraz okazuje się, że rozpoczęto już nawet działania, które mają dotyczyć inwestycji, na tym przyszłym państwowym odcinku A4 miedzy Katowicami i Krakowem.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, instytucja przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na opracowanie dokumentacji niezbędnej do przebudowy i rozbudowy tego odcinka. Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk podpisał już programy inwestycji, pozwalające na sfinansowanie prac na odcinku pomiędzy węzłami Murckowska i Balice I. O jakich pracach mowa? Oczywiście chodzi o poszerzenie A4, która ma obecnie na całym odcinku po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. To obecnie już za mało. Przepustowość trasy maleje.

Rozpoczynamy proces, który doprowadzi nas do rozbudowy autostrady A4 między Krakowem a Katowicami. W 2027 r. wygaśnie koncesja na tę drogę i chcemy być na ten moment dobrze przygotowani. Dzisiejsza decyzja oznacza, że za kilka lat będziemy mogli przystąpić do prac w terenie - powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

Minister zapowiada budowę trzecich pasów na A4

Po przejęciu autostrady przez państwo, zapowiadane są duże inwestycje w tym miejscu. Jednym z kluczowych zadań GDDKiA, jako przyszłego zarządcy, ma być poprawa przepustowości tej drogi. - Program inwestycji podpisany przez ministra Andrzej Adamczyka zapewnia nam środki na przygotowanie dokumentacji rozbudowy autostrady Katowice – Kraków o dodatkowy pas ruchu - informuje GDDKiA.

Przyszłe działania objęłyby przebudowę węzłów, obiektów inżynierskich, budowę lub rozbudowę Miejsc Obsługi Podróżnych, a także rozbiórkę infrastruktury do poboru opłat. Prace projektowe obejmą opracowanie dokumentacji w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej oraz przeprowadzenie badań archeologicznych.

GDDKiA rozbuduje dwa odcinki A4

Najpilniejszy jest odcinek, na którym panuje największy ruch, czyli od A4 węzeł Murckowska w Katowicach do węzła Byczyna w Jaworznie. Prace przygotowawcze do rozbudowy tego odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu. W ramach inwestycji planowana jest budowa MOP Giszowiec/Janów.

A4 węzeł Byczyna – węzeł Balice I. Inwestycja w tym miejscu obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. W ramach prac przygotowawczych, które zaplanowano na lata 2024-2029 zaplanowano opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy lub rozbudowy trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno, przebudowy 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowy MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec. Obecnie trwają prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe.

ZOBACZ, JAK POWSTAJE OBWODNICA ZAWIERCIA I PORĘBY

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej