Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby. W Śląskiem powstanie kolejna ważna droga

2023-10-04 7:34

W województwie śląskim powstanie kolejna część obwodnicy Zawiercia i Poręby. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę drugiej części tej inwestycji. Dwupasmówka zacznie się na węźle Kromołów a zakończy na rondzie w Żerkowicach. To ważna trasa ułatwiająca m.in. dojazd do portu Lotniczego "Katowice". Mieszkańcy czekają na nią od 20 lat.

Zawiercie czeka na drugą część obwodnicy

Do 26 października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czeka na oferty firm zainteresowanych budową drugiego, nieco ponad siedmiokilometrowego odcinka obwodnicy Zawiercia. Dwupasmówka będzie przedłużeniem będącej obecnie w budowie, obwodnicy Poręby i Zawiercia. Na tę trasę mieszkańcy czekali ponad 20 lat. Druga część obwodnicy Zawiercia ma mieć najwyższą klasę techniczną dróg ogólnodostępnych (główna ruchu przyspieszonego) i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. Będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z poboczami.

Jak informuje GDDKiA, wybudowane zostaną także drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Powstanie także nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Na nowym odcinku obwodnicy powstaną cztery wiadukty. Inwestycja ma już projekt. Wyłoniony w obecnym przetargu wykonawca będzie miał za zadanie wybudowanie trasy.

- Jeśli nie będzie odwołań i po przeprowadzeniu kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych podpisanie umowy przewidujemy w pierwszym kwartale 2024 roku. Inwestycja będzie realizowana w trybie tradycyjnym, Buduj, i powinna zostać ukończona w ciągu 28 miesięcy od daty podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych - powiedział nam Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

Nowa dwupasmówka ominie zakorkowane centra miast

Przypomnijmy. 7,5 - kilometrowy odcinek obwodnicy Zawiercia będzie się łączył z budowaną od 2022 roku pierwszą częścią obwodnicy Poręby i Zawiercia. Nowa dwupasmówka ominie zakorkowane centra tych miast. Budowa kończy się na węźle Kromołów, od którego rozpocznie się budowa drugiej części tej trasy.

Obecnie inwestycja przekroczyła już półmetek. Ma się zakończyć w połowie 2024 roku.

Koszt budowy to obecnie nieco ponad 414 mln zł, ale już wiadomo, że będzie wyższy, bowiem wykonawca (firma Mirbud) złożyła konkretne roszczenia finansowe.

Przez Zawiercie i Porębę według ostatniego generalnego Pomiaru Ruchu przejeżdża średnio dziennie około czterech tysięcy tirów. To bardzo popularna trasa ze Śląska do Kielc, dlatego też droga jest tu niezwykle potrzebna.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej