Prace budowlane na dworcu we Wrocławiu rozpoczęły się w kwietniu 2010 roku. Od tego czasu dworzec Wrocław Główny zmienił się diametralnie, stając się obiektem na europejskim poziomie. Zmiany są widoczne na peronach i w tunelach. Prace w tych miejscach miały charakter odtworzeniowy (np. odrestaurowanie stalowych elementów konstrukcyjnych hal peronowych czy odtworzenie świetlików) i były konsultowane z konserwatorem zabytków. Pod względem funkcjonalnym archaiczny technicznie budynek zmienił się w nowoczesny obiekt komunikacyjny będący równocześnie obiektem handlowym dostosowanym do współczesnych standardów. Kompleksowa modernizacja objęła również plac przed dworcem. Został on zaprojektowany w formie zielonych wysp poprzecinanych deptakami spacerowymi z małą architekturą. Plac przeznaczony jest wyłącznie dla pieszych. Wielki parking, który przed przebudową dworca znajdował się w tym miejscu, przeniesiony został pod ziemię. Pod placem wybudowano parking podziemny na 217 samochodów.
Nazwa obiektu | Dworzec Wrocław Główny (przebudowa) |
Lokalizacja | Wrocław, ul. Piłsudskiego |
Projekt | 2008-2010 |
Realizacja | 2010-2012 |
Powierzchnia użytkowa | 54 000 m2 |
Kubatura | 156 800 m3 |
Inwestor | Polskie Koleje Państwowe SA |
Pracownia projektowa | Grupa 5 Architekci |
Generalny wykonawca | Budimex SA w konsorcjum z Ferrovial Agroman SA |