Autostrada A4 z Katowic do Opola będzie szersza! Mocno wyeksploatowana trasa przejdzie metamorfozę

2023-10-24 12:09

Autostrada A4 między Katowicami a granicą z województwem opolskim będzie szersza. Obecnie jezdnia główna autostrady na odcinku pomiędzy węzłem Katowice Murckowska a węzłem Gliwice Sośnica ma trzy pasy, miejscowo przechodzące w dwa lub cztery, a od węzła Gliwice Sośnica w stronę Opola po dwa pasy ruchu. To zdecydowanie za mało.

Spis treści

  1. Autostrada A4 - dziennie przejeżdża po niej nawet 100 tys. aut
  2. A4 to jedna z najstarszych autostrad w Polsce
  3. Na A4 przebudują też węzły, MOP-y i wiadukty
  4. Kiedy dobudują dodatkowe pasy na A4?
  5. Są też plany rozbudowy dla A4 Katowice - Kraków
NAJBARDZIEJ NIEBEZPIECZNE drogi w Polsce | ESKA XD - Prosto z salonu #34

Autostrada A4 między Katowicami a granicą z województwem opolskim będzie szersza. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji na rozbudowę tej części autostrady A4. A to oznacza, że przestarzała już obecnie trasa, przez wielu nazywana autostradopodobną – stanie się pełnoprawną drogą najwyższej klasy. Ale nie nastąpi to szybko.

Autostrada A4 - dziennie przejeżdża po niej nawet 100 tys. aut

Podczas ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020/2021 okazało się, ze niektórymi odcinkami A4 przelewają się ogromne potoki aut. Zdecydowanie większe niż zakładali konstruktorzy obecnej A4.

Po węźle Katowice Mikołowska - Katowice Murckowska (DK86) dziennie przejeżdża ponad 104 tysiące aut. Dalej do węzła Gliwice Sośnica potoki aut przekraczają miejscami 66 tysięcy pojazdów na dobę. Potem w kierunku granicy z województwem opolskim jest nieco lepiej bo średnio dziennie przejeżdża tamtędy około 40 tysięcy aut. Nie zmienia to jednak faktu, że obecna trasa zwana autostradą A4, nie spełnia tu już swej roli. Po tak zatłoczonej dwupasmówce nie podróżuje się komfortowo. Wystarczy stłuczka a korki sięgają kilku kilometrów.

A4 to jedna z najstarszych autostrad w Polsce

Obecnie jezdnia główna autostrady na odcinku pomiędzy węzłem Katowice Murckowska a węzłem Gliwice Sośnica ma trzy pasy ruchu, które miejscowo przechodzą w dwa lub cztery. Od węzła Gliwice Sośnica w stronę Opola są już tylko dwa pasy. To niewystarczające.

Poza tym, autostrada A4 prowadząca z Górnego Śląska do Wrocławia, to jedna z najstarszych tego typu dróg w Polsce. Wymaga ciągłych remontów i nie jest przystosowana do obecnego poziomu ruchu. Na niektórych odcinkach autostrada nie ma nawet poboczy.

To ma się właśnie zmienić bo urzędujący jeszcze minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk zdecydował zatwierdzić program inwestycji dla tego przedsięwzięcia.

Musimy być gotowi na wyzwania współczesności i przyszłości, dlatego Polska musi realizować ambitne projekty transportowe: zarówno drogowe, jak i kolejowe i lotnicze - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

WIEMY, KIEDY ODDADZĄ DO UŻYTKU PÓŁNOCNĄ OBWODNICĘ KRAKOWA. ZOBACZ ZDJĘCIA Z BUDOWY

Na A4 przebudują też węzły, MOP-y i wiadukty

Za rozbudową autostrady przemawia również długi czas eksploatacji oraz spore zużycie drogi. Dlatego też w najbliższej przyszłości konieczne będzie wykonanie remontu nawierzchni i zachodzi potrzeba rozbudowy autostrady o dodatkowe pasy. 

Wraz z rozbudową jezdni autostrady o dodatkowe pasy ruchu przebudowie ulegnie:

  • 11 węzłów drogowych,
  • 6 Miejsc Obsługi Podróżnych (Łany, Kleszczów, Ostropa, Bojków, Gliwice Sośnica, Zabrze Południe, Ruda Śląska, Chorzów, Katowice Mikołowska, Katowice Francuska, Katowice Murckowska)
  • oraz ponad 150 obiektów inżynieryjnych, z czego większość, bo 119 stanowią wiadukty. W ramach prac rozebrana zostanie również dawna infrastruktura manualnego systemu poboru opłat. 

CZYTAJ TEŻ: AUTOSTRADA A4 ZMIENI WŁAŚCICIELA I DOSTANIE TRZECIE PASY

Kiedy dobudują dodatkowe pasy na A4?

Rozbudowa autostrady A4 nie nastąpi jednak tak szybko, jak oczekiwaliby kierowcy. Na początku przyszłego roku zaplanowano bowiem dopiero ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. A to dopiero początek drogi dla tej inwestycji. Zakończenie etapu przygotowawczego przewidziano do 2028 roku.

Realizację inwestycji zaplanowano w systemie projektuj i buduj na lata 2031-2033

Są też plany rozbudowy dla A4 Katowice - Kraków

Przypomnijmy też, że istnieją też plany rozbudowy autostrady A4 między Katowice i Krakowem o kolejne pasy. To także inwestycja przyszłościowa, bo dotyczy okresu, w którym GDDKiA przejmie zarządzanie A4 od obecnego jej koncesjonariusza – Stalexportu Autostrady Małopolskiej. Koncesja kończy się w 2027 roku.

  • A4 węzeł Byczyna - węzeł Balice I : Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. W ramach prac przygotowawczych, które zaplanowano na lata 2024-2029, opracowana zostanie dokumentacja projektowa dla przebudowy lub rozbudowy trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno, przebudowy 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowy MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec.   Trwają już prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe. 
  • A4 węzeł Murckowska - węzeł Byczyna: Prace przygotowawcze rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu. W ramach inwestycji planowana jest budowa MOP Giszowiec/Janów.  

CZYTAJ TEŻ:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej