Autostrada A18 gotowa! Ostatni odcinek trasy oddano kierowcom

2023-10-16 10:31

Autostrada A18 oficjalnie w całości już oddana do użytku. Zakończyła się bowiem przebudowa ostatniego, 20-kilometrowego odcinka od granicy województw do węzła Golnice. Do jego budowy zużyto m.in. 330 tysięcy ton betonu. Obecnie cała 70-kilometrowa część A18 jest już do dyspozycji kierowców.

Spis treści

  1. 70 kilometrów A18 od Krzyżowej do Olszyny
  2. Na 20 km A18 wylano 330 tysięcy ton betonu
  3. To koniec przebudowy DK 18 w autostradę A18
  4. Autostrada A18 ma nową nawierzchnię i obiekty inżynierskie
  5. Osiem tysięcy ton stali na budowie A18
  6. Tak powstawała autostrada A18

70 kilometrów A18 od Krzyżowej do Olszyny

Nie tylko autostrada A1, A2 i A4, w Polsce mamy też autostradę A18. Właśnie oddano do użytku jej ostatni przebudowany fragment. A to oznacza, że można już przejechać 70 kilometrów tej trasy z od węzła z A4 w Krzyżowej, do granicy w Olszynie w pełnym autostradowym standardzie. Autostrada A18 łączy Wrocław z Berlinem.

Oddany, ponad 20-kilometrowy odcinek leży w województwie dolnośląskim. Zaczyna się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego, a kończyna węźle Golnice.

Akurat budowa tego odcinka odbywała się tradycyjnie w systemie „buduj”. Umowę z konsorcjum firm Kobylarnia, Mirbud i Budpol podpisano w styczniu 2021 roku. Koszt robót wyniósł 260 mln zł. 

CZYTAJ TEŻ: ZOBACZ JAK POWSTAJE S1. CZY TA TRASA BĘDZIE MIAŁA TRZY PASY?

Na 20 km A18 wylano 330 tysięcy ton betonu

Nowy autostradowy odcinek A18 ma nawierzchnię betonową. Do jej budowy i budowy nowych obiektów inżynierskich na jezdni południowej wykorzystano blisko 330 tysięcy ton betonu.

  • W konstrukcje mostowe wbudowano 3200 ton stali.
  • Pod obiekty mostowe wbito ponad 26 tysięcy metrów bieżących pali prefabrykowanych oraz 38 dwunastometrowych pali wielkośrednicowych o średnicy 1,5 m każdy.
  • By budowane obiekty spełniały rygorystyczne normy, wykonano blisko 7 tysięcy badań laboratoryjnych.
  • Według wykonawcy, w okresie największej mobilizacji na budowie pracowało jednocześnie około 200 osób i 140 jednostek sprzętowych.  

To koniec przebudowy DK 18 w autostradę A18

Udostępnienie drogi do ruchu w całym zakresie tj. w przekroju 2 + 2 na odcinku od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice, kończy drugi etap budowy autostrady A18.

Jego celem było dostosowanie starej i zdegradowanej jezdni południowej do parametrów autostradowych. Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007 – informuje GDDKiA.

Autostrada A18 ma nową nawierzchnię i obiekty inżynierskie

Najważniejszym elementem była oczywiście wymiana zdegradowanej nawierzchni jezdni i dostosowaniu nośności drogi do obciążenia 11,5 t/oś. Na wspomnianym odcinku wybudowano też zupełnie nowe obiekty, a wiele istniejących zostało przebudowanych.

  • Na węźle Luboszów przebudowie uległa część południowa wraz z pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami i skrzyżowaniem typu rondo na połączeniu z drogą powiatową.
  • Na węźle Golnice przebudowa objęła oświetlenie, odwodnienie, a także fragment drogi wojewódzkiej nr 297. Powstało dziewięć nowych obiektów mostowych:  
  • pięć górnych przejść dla dużych zwierząt - cztery o konstrukcji żelbetowego łuku złożonego z prefabrykowanych belek korytkowych i jeden z blachy falistej. Ten ostatni, z szerokością w świetle ponad 70 m, jest jednocześnie najszerszym z tzw. ekoduktów (zielonych mostów, wiaduktów); 
  • dwa wiadukty autostradowe i jeden nad drogą,  
  • most  autostradowy nad rzeką Kwisa.  
  • Wybudowane zostały elementy nowej oraz przebudowane istniejącej, kolidującej infrastruktury teletechnicznej.
  • Powstały również drogi serwisowe i wewnętrzne, dojazdy do zbiorników i urządzeń podczyszczających, a także zjazdy i przejazdy awaryjne.
  • Droga wyposażona została w niezbędne elementy bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz zieleń.
Przebieg autostrady A18
Autor: GDDKiA Tak wygląda przebieg autostrady A18 od węzła Krzyżowa z A4 do granicy z Niemcami w Olszynie Link: powiększ mapę

Osiem tysięcy ton stali na budowie A18

Koszt przebudowy całego odcinka od granicy w Olszynie do węzła Golnice to blisko 900 mln zł. Do wykonania nowej nawierzchni i obiektów mostowych wykorzystano łącznie ponad 8 tysięcy ton stali (to więcej niż pochłonęła budowa stalowej konstrukcji kratowej wieży Eiffla) oraz blisko 800 tysięcy ton betonu (to prawie tyle, ile zużyto do budowy najwyższego budynku na świecie Burdż Chalifa). 

VIA BALTICA ŁACZY SIĘ JUŻ Z S8, TO KRÓTSZA PODRÓŻ NA MAZURY

Tak powstawała autostrada A18

  1. Odcinek 1. od granicy państwa do około dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. Jako jedyny został zrealizowany w systemie Projektu i buduj. Od lipca br. ruch w pełnym przekroju odbywał się już na lwiej części odcinka – 11 km, a ostatnie 600 m od granicy do węzła Olszyna oddaliśmy pod koniec września br. Koszt prac budowlanych wyniósł blisko 190 mln zł.  
  2. Odcinek 2 - około dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia do blisko czterech kilometrów przed węzłem Iłowa, o długości 21,9 km. Oddany do ruchu po przebudowie we wrześniu ubiegłego roku jako pierwszy z czterech. Koszt robót to ponad 260 mln zł.  
  3. Odcinek 3 - blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Udostępniony został kierowcom w przekroju 2 + 2 pod koniec września. Koszt przebudowy ponad 16 km wyniósł blisko 180 mln zł.  
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej