Aż 5 nowych linii tramwajowych Warszawa będzie budować jednocześnie. Gdzie będą największe utrudnienia?

2024-04-03 9:13

Planowane od lat nowe linie tramwajowe Warszawa powoli realizuje. W 2024 r. nastąpi jednak prawdziwa kumulacja inwestycji, bo w budowie będzie aż 5 linii tramwajowych naraz. Oznaczać to będzie niestety utrudnienia dla mieszkańców. Gdzie będzie z tym najgorzej i kiedy uciążliwe budowy się zakończą?

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Spis treści

  1. Nowe linie tramwajowe. Warszawa będzie ich budować aż pięć jednocześnie
  2. Gdzie należy spodziewać się utrudnień w związku z budową tramwaju?

Nowe linie tramwajowe. Warszawa będzie ich budować aż pięć jednocześnie

Kilka lat temu przez władze stolicy przedstawiły ambitny plan rozbudowy sieci tramwajowej w Warszawie. Przypomnijmy, że zapowiedziano wówczas ogromną, podzieloną na etapy inwestycję, w ramach której powstanie nowe połączenie szynowe między Wolą a Wilanowem (przez Ochotę i Mokotów). Jeszcze w 2017 r. miasto twierdziło, że „budowa trasy będzie się odbywała w latach 2019–21”. Plany te jednak szybko zderzyły się z rzeczywistością – póki co kilka etapów inwestycji wciąż się toczy, inne dopiero startują, a pozostałe są na etapie koncepcyjnym (tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni) lub projektowym (tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego).

Rozmaite opóźnienia i przesunięcia spowodowały, że w 2024 r. nastąpi prawdziwa kumulacja inwestycji tramwajowych w stolicy. W okolicach czerwca tego roku nałoży się na siebie czasowo 5 projektów, na skutek czego równocześnie budowane będą:

Doprecyzujmy, że dwie z powyższych inwestycji – tramwaje na Gagarina i Stegny – to formalnie odnogi tramwaju do Wilanowa, jednak każda z nich ma swoje własne terminy i będzie oddawana do użytku niezależnie od pozostałych, dlatego można liczyć je osobno.

Warto dodać, że do powyższej listy o mało nie trzeba było dopisywać szóstej inwestycji – budowy tramwaju na Kasprzaka. Inwestycja ta toczyła się jeszcze w marcu 2024 r., jednak udało się ją zakończyć w terminie i od 25 marca tramwaje jeżdżą już ul. Kasprzaka i Wolską na Woli.

Gdzie należy spodziewać się utrudnień w związku z budową tramwaju?

Z perspektywy mieszkańców budowa tylu linii tramwajowych jednocześnie oznacza oczywiście duże utrudnienia w przemieszczaniu się po mieście. Pocieszać może fakt, że wymienione inwestycje są w różnych stadiach realizacji, więc część utrudnień rozłoży się w czasie. Przykładowo prace nad tramwajami na Rakowieckiej i do Dworca Zachodniego będą dopiero startować w pierwszej połowie roku. Jednocześnie inne inwestycje zmierzają do końca – miasto zapowiada uruchomienie tramwaju do Wilanowa we wrześniu 2024 r. (choć termin ten był już wielokrotnie przesuwany).

Gdzie mieszkańcy i turyści powinni spodziewać się utrudnień związanych z budową tramwaju? Sytuacja na placach budowy oczywiście dynamicznie się zmienia i trzeba śledzić na bieżąco miejskie komunikaty, ale z grubsza sytuacja przedstawia się następująco:

  • tramwaj do Wilanowa – utrudnienia trwają od ul. Goworka i Spacerowej, przez al. Sobieskiego aż do al. Rzeczypospolitej w Wilanowie, planowane zakończenie budowy: wrzesień 2024;
  • tramwaj na Gagarina – utrudnienia trwają w okolicach ul. Gagarina i sąsiednich oraz na skrzyżowaniu Gagarina z Belwederską, planowane zakończenie budowy: czerwiec 2024;
  • tramwaj na Stegny – utrudnienia trwają na ul. św. Bonifacego, planowane zakończenie budowy: początek 2025 r.;
  • tramwaj na Rakowieckiej – utrudnienia od okolic wakacji 2024 na ul. Rakowieckiej pomiędzy al. Niepodległości a ul. Puławską oraz na skrzyżowaniach z tymi ulicami, planowane zakończenie budowy: sierpień 2025 r.;
  • tramwaj do Dworca Zachodniego – utrudnienia najpóźniej od 20 czerwca 2024 r. na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (wraz ze skrzyżowaniem z ul. Grójecką), na ul. Banacha oraz w al. Jerozolimskich na wysokości dworca kolejowego, planowane zakończenie budowy: kwiecień 2026 r.

Więcej można dowiedzieć się z naszego artykułu o największych utrudnieniach w ruchu w Warszawie w 2024 r.

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej