Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego już niebawem. Zawarto umowę z wykonawcą. Będzie podziemny przystanek i tunel

2024-02-23 9:09

Częściowo podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego można już budować. W ciągu kilku miesięcy na Ochocie zacznie powstawać podziemny przystanek pod stacją PKP Warszawa Zachodnia oraz tunel pod parkiem Pięciu Sióstr. Budowa oznaczać będzie niestety sporo utrudnień. Jak długo potrwa?

Szkoła Budowania lekcja 6 - Drzwi, Bramy, Okna

Spis treści

  1. Tramwaj do Dworca Zachodniego – kiedy będzie gotowy i gdzie powstanie? Mapa
  2. Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego – utrudnienia
  3. Podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim
  4. Tramwaj do Dworca Zachodniego – terminy i koszt budowy
  5. Warszawa z największym programem tramwajowym

Tramwaj do Dworca Zachodniego – kiedy będzie gotowy i gdzie powstanie? Mapa

Częściowo podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego wkrótce zacznie powstawać na Ochocie. Wykonawca – konsorcjum firm ZUE i FABE – rozpocznie roboty budowlane najpóźniej 20 czerwca 2024 r., a nowa trasa powinna być gotowa w okolicach kwietnia 2026 r.  Inwestycja ma już pozwolenie na budowę, a 20 lutego 2024 r. podpisano umowę z wykonawcą.

Nowa trasa tramwajowa – długości ok. 1,6 km – będzie się zaczynać pod dworcem PKP Warszawa Zachodnia. Powstanie tu podziemny przystanek połączony z dworcem kolejowym i autobusowym przejściami podziemnymi. Stąd tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 m) pod parkiem Pięciu Sióstr i wyjedzie z niego na powierzchnię na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (w pobliżu ul. Szczęśliwickiej). Następnie pobiegnie tą ulicą i połączy się z istniejącą siecią tramwajową przy skrzyżowaniu z ul. Grójecką. Stąd będzie mógł skręcić w stronę centrum, Okęcia lub w ul. Banacha.

Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, czas przejazdu na dworzec z ul. Grójeckiej wyniesie około 5 minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans. Co ważne, zieleń w parku Pięciu Sióstr nie ucierpi w wyniku budowy tunelu. Podziemną trasę uwzględniono bowiem przy projektowaniu parku – nad trasą przyszłego wykopu nie sadzono żadnych drzew ani krzewów.

Mapa tramwaju do Dworca Zachodniego
Autor: Tramwaje Warszawskie Trasa tramwaju do Dworca Zachodniego. Czerwone prostokąty to planowane przystanki, a niebieska linia to tunel. Link: Kliknij, aby powiększyć

Tramwaj do Dworca Zachodniego będzie częścią długiej, budowanej odcinkami trasy tramwajowej z Woli na Wilanów. W ramach tej inwestycji powstaje już tramwaj na Kasprzaka oraz tramwaj do Wilanowa (wraz z odnogami, czyli tramwajem na Stegny i tramwajem na Gagarina), w budowie będzie wkrótce tramwaj na Rakowieckiej, a na etapie projektowania jest kolejny odcinek, czyli tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego. Planowany jest także częściowo podziemny tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni.

Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego – utrudnienia

Dzięki ustaleniom wyborczej.pl znana jest już wstępna lista utrudnień, jakie spowoduje budowa tramwaju do Dworca Zachodniego. Ma to wyglądać następująco:

  • przez cały okres budowy niedostępna będzie wschodnia jezdnia ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.,
  • przez cały okres budowy otwarta dla ruchu ma być przynajmniej jedna jezdnia ul. Grójeckiej,
  • przez cały okres budowy tunelu pod Alejami Jerozolimskimi ruch w obu kierunkach będzie odbywał się na trzech pasach ruchu, jezdnie będą przekładane w miarę prowadzenia prac,
  • na etapie budowy nowych rozjazdów tramwajowych na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej i Banacha ruch tramwajowy zostanie całkowicie zawieszony na wiele miesięcy,
  • przez cały okres budowy niedostępna będzie znaczna część parku Pięciu Sióstr z uwagi na budowę tunelu pod nim.

Przypomnijmy, że prace nad nowym tramwajem rozpoczną się najpóźniej 20 czerwca 2024 r. i potrwają co najmniej do kwietnia 2026 r.

Podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim

Podziemny przystanek tramwajowy powstanie po południowej stronie dworca, między peronami a al. Jerozolimskimi. Będzie się on różnił od metra wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. W efekcie powstanie wygodny węzeł przesiadkowy obejmujący komunikację miejską, pociągi i autobusy dalekobieżne.

podziemny tramwaj
Autor: UMW Przystanek podziemnego tramwaju pod Dworcem Zachodnim – wizualizacja
Podziemny przystanek tramwaju do Dworca Zachodniego, wizualizacja
Autor: Tramwaje Warszawskie Wizualizacja poziomu antresoli podziemnego przystanku tramwaju do Dworca Zachodniego

Warto dodać, że w przyszłości, po wybudowaniu dalszej części podziemnej trasy w kierunku Woli, pod Dworcem Zachodnim znajdować się będą dwa podziemne przystanki. Drugi znajdzie się za peronami od strony Woli, na wysokości ul. Tunelowej. Pozwoli to na wygodniejsze przesiadki i spowoduje mniejszy tłok na każdym z przystanków tramwajowych. Na tę inwestycję trzeba będzie jednak jeszcze długo poczekać – przedłużenie linii w kierunku ul. Kasprzaka ma nastąpić do 2032 r., ale na razie nie ma zapewnionego finansowania ani ustalonej ostatecznej trasy (trwa analizowanie różnych wariantów). Obecnie z tego odcinka istnieje tylko – jako pustka technologiczna – niewykończony fragment tunelu wiodącego w kierunku Woli.

Mapa tramwaju z Woli na Dworzec Zachodni
Autor: Tramwaje Warszawskie Tak według pierwotnej koncepcji miało wyglądać podziemne tramwajowe połączenie Woli z Dworcem Zachodnim. Ostateczna trasa może jednak wyglądać inaczej. Link: Kliknij, aby powiększyć

Tramwaj do Dworca Zachodniego – terminy i koszt budowy

Podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego będzie gotowy w okolicach kwietnia 2026 r. Wykonawca będzie miał 26 miesięcy od momentu podpisania umowy (luty 2024 r.) na wykonanie całej inwestycji, a plac budowy przejmie w okolicach kwietnia 2024 r. Wykonawca przygotuje projekty wykonawcze, uzyska wszelkie niezbędne dokumenty i przeprowadzi roboty budowlane. Koszt inwestycji to 362,6 mln zł brutto.

Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziana do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

Podziemna linia tramwajowa Warszawa
Autor: UM Warszawa Wizualizacja połączenia tramwaju do Dworca Zachodniego z siecią tramwajową na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej i ul. Banacha

Warszawa z największym programem tramwajowym

Warszawa prowadzi obecnie największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – tramwaju na Gocław, tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego, tramwaju na Zieloną Białołękę i tramwaju wzdłuż Modlińskiej.

Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Warszawa nabyła też w Korei Południowej 123 niskopodłogowe i dwukierunkowe tramwaje Hyundai.

Opracowanie Marta Balcerowska, Przemysław Zańko-Gulczyński, źródło: UM Warszawa, Tramwaje Warszawskie

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Tekst sponsorowany

Czytaj więcej