Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni. W ciągu 5 lat powstanie projekt podziemnego tramwaju między Wolą a Ochotą
Na etapie planowania jest tramwaj między ul. Kasprzaka (Odolany) a Dworcem Zachodnim w Warszawie. Będzie to nowe połączenie szynowe między Ochotą a Wolą, z długim odcinkiem w tunelu oraz podziemnym przystankiem pod dworcem PKP. Docelowo odcinek ten pozwoli przejechać tramwajem z Woli aż do Wilanowa. Kiedy ruszy budowa?
Spis treści
- Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: kiedy budowa?
- Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: trasa. Gdzie powstaną przystanki?
- Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: terminy, koszty, etapowanie
- Tunel pod Dworcem Zachodnim już powstaje
Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: kiedy budowa?
Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni to planowane, w większości podziemne połączenie tramwajowe między Ochotą a Wolą w Warszawie. Pozwoli ono lepiej skomunikować obie dzielnice ze sobą oraz z Dworcem Zachodnim, pod którym powstaną dwa podziemne przystanki (jeden bliżej peronów PKP oraz drugi bliżej dworca PKS). Jak dowiedział się serwis transport-publiczny.pl, projekt nowej linii powinien być gotowy ok. 2029 r., a budowa ruszy na początku lat 30. XXI w. Aktualnie trwają prace koncepcyjne, m.in. ustalanie dokładnego przebiegu linii.
Nowa linia stanowić będzie część większej inwestycji tramwajowej, w ramach której powstanie nowe połączenie szynowe między Wolą a Wilanowem przez Ochotę i Mokotów. Składać się ono będzie z następujących odcinków:
- tramwaj na Kasprzaka (otwarty),
- tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni (planowany), który pozwoli dojechać dwoma tunelami z Woli do podziemnych przystanków pod dworcem PKP Warszawa Zachodnia,
- tramwaj do Dworca Zachodniego od strony Ochoty (w budowie), także częściowo w tunelu, który połączy się z istniejącymi szynami na ul. Banacha,
- tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego (w projektowaniu), od ul. Banacha do ul. Rakowieckiej,
- tramwaj na Rakowieckiej (w budowie), którym będzie można dojechać do ul. Puławskiej,
- tramwaj do Wilanowa (w budowie), od ul. Puławskiej do Miasteczka Wilanów (w budowie są też jego dwie odnogi, czyli tramwaj na Gagarina i tramwaj na Stegny).
Jak widać, odcinek między Kasprzaka a Dworcem Zachodnim (odcinek A na poniższej mapie) jest obecnie najmniej zaawansowany. To jednak ważny etap całej inwestycji, gdyż stworzy on zupełnie nowe połączenie między Wolą a Ochotą i obsłuży coraz gęściej zabudowujące się Odolany. Ułatwi także podróże dalekobieżne dzięki połączeniu z dworcem kolejowym i autobusowym Warszawa Zachodnia (podziemny węzeł przesiadkowy).
- Przeczytaj też: Warszawa. Tramwaje jadą po zielonych torowiskach z rozchodnikiem. Gdzie w stolicy są zielone tory tramwajowe?
Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: trasa. Gdzie powstaną przystanki?
Dokładna trasa tramwaju Kasprzaka – Dworzec Zachodni nie jest jeszcze ostatecznie ustalona – analizowane są różne warianty. Wszystkie zakładają jednak, że powstaną dwie odnogi tramwajowe łączące ul. Kasprzaka z podziemnymi przystankami pod Dworcem Zachodnim:
- trasa pierwszej odnogi jest w miarę pewna: tramwaj będzie skręcał z ul. Kasprzaka w ul. Krzyżanowskiego, potem przetnie ul. Prądzyńskiego i zjedzie do tunelu, którym dotrze pod dworzec PKP,
- trasa drugiej odnogi jest wciąż niepewna, ale według pierwotnych planów ma biec od ul. Kasprzaka w ul. Ordona, a następnie tunelem pod Prymasa Tysiąclecia aż do Dworca Zachodniego.
Opisany powyżej pierwotny plan przedstawia mapa. Czerwone prostokąty oznaczają lokalizacje przystanków.
– Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach – podają Tramwaje Warszawskie.
Dlaczego odnoga tramwaju w ul. Ordona jest niepewna? Jak informują Tramwaje Warszawskie, budowę w tym miejscu utrudnia podziemny kolektor ściekowy typu lindleyowskiego, pod którym linia będzie musiała przejść, co oznacza większe zagłębienie tunelu i wyższe koszty. Trwają też analizy mające ustalić, jaka trasa nowego tramwaju pozwoliłaby najlepiej obsłużyć rozbudowujące się Odolany. Jak podaje portal transport-publiczny.pl, pod uwagę brane są inne możliwe trasy tej odnogi:
- w osi ulic Parafialnej, Mszczonowskiej, Gniewkowskiej i Sowińskiego,
- w osi ulic Parafialnej, Mszczonowskiej oraz ulicy na południowym skraju istniejącej zabudowy Odolan i Sowińskiego,
- w ciągu ulicy Prymasa Tysiąclecia.
Warto dodać, że ten ostatni wariant byłby najprostszy w budowie (kiedyś była tu już zresztą linia tramwajowa), ale najgorszy z punktu widzenia obsługi Odolan, gdyż tramwaj jechałby ich skrajem.
- Dowiedz się więcej: Tramwaj na Gocław – kiedy budowa, jaka trasa? Istnieje już projekt
Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: terminy, koszty, etapowanie
Jak podają TW, termin budowy tramwaju Kasprzaka – Dworzec Zachodni to początek lat 30. Mowa o rozpoczęciu budowy, a więc realnie pasażerowie skorzystają z nowego połączenia dopiero po 2030 r. Na liście planowanych wydatków spółki Tramwaje Warszawskie do 2029 r. nie ma żadnych kwot na tramwaj łączący Wolę z Ochotą.
Taki stan rzeczy wynika z ograniczeń budżetowych oraz wysokich cen materiałów budowlanych i robocizny – spółka skupia się na dokończeniu już rozpoczętych inwestycji (jak wspomniany tramwaj do Wilanowa) oraz projektowaniu nowych tras, które są już na bardziej zaawansowanym etapie przygotowań (np. tramwaj na Zieloną Białołękę).
Tramwaje Warszawskie informują także, iż:
- możliwe jest etapowanie inwestycji, czyli budowa najpierw jednej z odnóg – tej w ul. Krzyżanowskiego,
- możliwa jest budowa podziemnego przystanku pod Warszawą Zachodnią przed rozpoczęciem prac nad resztą trasy.
Jeśli chodzi o koszt budowy tramwaju między Ochotą a Wolą, to obecnie jest on nieznany. Wiadomo jednak, że będzie to inwestycja droga z uwagi na fakt, że duża jej część przebiega w tunelu, co zawsze jest droższe niż budowa linii naziemnej.
- Przejdź do galerii: Przy Warszawie Zachodniej namalowano 300-metrowy mural. Zobacz go na zdjęciach
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Mural przy stacji kolejowej Warszawa Zachodnia – element kampanii „Bezpieczny Przejazd”
Tunel pod Dworcem Zachodnim już powstaje
Warto dodać, że fragment odcinka pod Dworcem Zachodnim już się buduje. Chodzi o podziemny tunel tramwajowy pod dworcem PKP, który powstaje obecnie w ramach remontu Warszawy Zachodniej. Na razie większość tunelu powstaje jako tzw. pustka technologiczna, czyli po prostu pusta przestrzeń, którą później będzie można uzupełnić o docelową infrastrukturę.
Docelowo w tunelu mają znaleźć się dwa podziemne przystanki. Jako pierwszy powstanie przystanek bliżej Alej Jerozolimskich i dworca autobusowego – zostanie on stworzony w ramach trwającej już budowy tramwaju do Dworca Zachodniego od strony Ochoty, rozpoczętej w 2024 r. Drugi przystanek znajdzie się bliżej ul. Tunelowej, po wolskiej stronie dworca. On z kolei ma powstać w ramach budowy tramwaju Kasprzaka – Dworzec Zachodni, a więc dopiero w latach 30. XXI w. Tramwaje Warszawskie podejmują jednak starania, żeby „oderwać” ten przystanek od reszty inwestycji i wybudować oraz uruchomić go wcześniej. Możliwe więc, że za kilka lat oba podziemne przystanki zaczną już funkcjonować.
- Sprawdź też: Tak wygląda nowy tramwaj na Kasprzaka na Woli
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Tramwaj na Kasprzaka w Warszawie