Tramwaj na Gocław. Budowa linii tramwajowej na Gocław opóźniona

2020-09-24 10:02 Marzena Sarniewicz
Tramwaj na Gocław
Autor: Tramwaje Warszawskie Mapa przebiegu trasy tramwaju na Gocław

Tramwaj na Gocław to od lat gorący temat. Mieszkańcy Gocławia czekają na połączenie z niecierpliwością, a ci z Saskiej Kępy nie chcą o nim słyszeć. Z ostatnich doniesień wynika, że budowa linii tramwajowej na Gocław się opóźni. Prezydent Rafał Trzaskowski powiedział na konferencji prasowej, że stolicy nie stać aktualnie na tę inwestycję. Zobacz jaką trasą będzie jeździł tramwaj na Gocław.

Spis treści

  1. Dlaczego budowa linii tramwajowej na Gocław się opóźnia?
  2. Tramwaj na Gocław - pierwszy przetarg
  3. Tramwaj na Gocław - kiedy zacznie się budowa?
  4. Tramwaj na Gocław - dokładna trasa
  5. W 20 minut tramwajem z Gocławia do centrum miasta
  6. Zmiany w terminach budowy linii tramwajowej do Wilanowa

Dlaczego budowa linii tramwajowej na Gocław się opóźnia?

W związku z trudną sytuacją finansową Warszawa tnie inwestycje. Ponadto Miasto zakupiło ostatnio 130 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych, dlatego musi się zmienić źródło finansowania budowy linii tramwajowej na Gocław. Władze Warszawy zapewniają jednocześnie, że prace projektowe idą bez zmian, a w przyszłym roku możliwe będzie uzyskane pozwolenia na budowę. Wartość inwestycji szacowana jest na kwotę ponad 200 milionów złotych.

Obecny stan finansów miejskich przy trudnej dla samorządów polityce podatkowej rządu sprawił, że samorząd zdecydował, że tramwaj na Gocław zostanie sfinansowany z funduszy UE na lata 2021 – 2027. Mamy na uwadze także przyszłe wpływy do budżetu miejskiego ograniczane przez epidemię koronawirusa. Obniżamy koszty tej inwestycji, które poniesie miasto. Między innymi z tego powodu zdecydowaliśmy o rezygnacji z budowy drogi równoległej, co już pozwala zaoszczędzić około 50 mln złotych - poinformował Maciej Dutkiewicz, Rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Tramwaj na Gocław
Autor: materiał prasowy Tramwaj na Gocław - budowa ruszy w ciągu 3 najbliższych lat

Tramwaj na Gocław - pierwszy przetarg

Przypomnijmy, że odbył się już pierwszy przetarg związany z budową linii tramwajowej na Gocław. W odpowiedzi wpłynęło 5 ofert od wykonawców w przedziale od 5 mln 830 tys. zł do ponad 10 mln zł. Teraz komisja przetargowa dokładnie analizuje propozycje, aby wybrać najkorzystniejszą. Dodajmy, że Tramwaje Warszawskie na zaprojektowanie trasy przeznaczyły 6 mln 261 tys. zł.

Wykonawca dokumentacji projektowej wyłoniony w przetargu będzie miał 9 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych.

Tramwaj na Gocław - kiedy zacznie się budowa?

Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano między 2021, a 2023 rokiem. Budowa trasy tramwaju ma być dofinansowana ze środków unijnych na lata 2021 - 2027.

Tramwaj na Gocław - dokładna trasa

Tramwaj na Gocław zacznie kurs od al. Waszyngtona wzdłuż niezabudowanego brzegu Kanału Wystawowego, dalej, na osiedlu Gocław linia tramwajowa zostanie zbudowana wzdłuż ul. Bora Komorowskiego i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej. Projekt obejmuje także modernizację torów na al. Waszyngtona między rondem Wiatraczna, a rondem Waszyngtona.

W 20 minut tramwajem z Gocławia do centrum miasta

Przejazd tramwajem z pętli na Gocławiu do stacji metra Centrum, zajmie około 20 minut. Tramwaje w godzinach szczytu będą mogły kursować co 4 minuty. Końcowy przystanek będzie w okolicy pętli autobusowej, przy trasie Siekierkowskiej, gdzie pasażerowie będą mogli przesiadać się z tramwajów do autobusów.

Łączna długość nowej trasy tramwajowej na Gocław wyniesie 3,6 km, powstanie przy niej 7 przystanków.

Ponadto w ramach inwestycji, wzdłuż Kanału Wystawowego zostanie urządzony zielony zadrzewiony pas szerokości kilkudziesięciu metrów, który oddzieli trasę od zabudowań.

Zmiany w terminach budowy linii tramwajowej do Wilanowa

Nie tylko budowa linii tramwajowej na Gocław została odłożona. Na razie nie dojdzie do skutku również budowa linii tramwajowej do Wilanów- Dworzec Zachodni. Zgodnie z planem ma powstać połączenie Wilanowa z Mokotowem, jest na ten cel 200 mln zł.

Koszt budowy obu linii jest ogromny (1,586 mld zł). Mimo, że dużą część dofinansuje Unia Europejska na inwestycje brakuje pieniędzy. Przypomnijmy, że władze miasta zapowiadały w 2021 dodatkowe 16 km tras tramwajowych oraz 4,5 km zmodernizowanych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej