Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie – kiedy start budowy? Będą utrudnienia w al. Niepodległości i na ul. Puławskiej

2024-02-23 10:59
Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie wizualizacja
Autor: Tramwaje Warszawskie Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie zostanie odtworzony po ponad 50 latach.

Budowa tramwaju na Rakowieckiej w Warszawie wystartuje już za kilka miesięcy. Nowe szyny ułatwią dojazd do metra Pole Mokotowskie, a w dalszej perspektywie połączą Wolę, Ochotę i Mokotów z Wilanowem. Wiemy już, jakie będą utrudnienia i jak długo potrwają.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Spis treści

  1. Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie – gdzie i kiedy zostanie zbudowany?
  2. Budowa tramwaju na Rakowieckiej – utrudnienia. Gdzie i kiedy?
  3. Tramwaj w Rakowieckiej i tramwaj na Wilanów to dwie części dłuższej trasy
  4. Jaki będzie tramwaj na Rakowieckiej? Ulica zyska „kameralny charakter”

Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie – gdzie i kiedy zostanie zbudowany?

Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie powstanie na odcinku ul. Rakowieckiej między Aleją Niepodległości a ul. Puławską. Od strony Alei połączy się z istniejącą siecią tramwajową przy stacji metra M1 Pole Mokotowskie, a od strony ul. Puławskiej z nowym rozjazdem, który umożliwi tramwajom podróż w kierunku centrum, Wyścigów lub Wilanowa. Koszt inwestycji to 63,8 mln zł netto (78,6 mln zł brutto). Prace rozpoczną się przed wakacjami 2024 r., a zakończą w okolicach sierpnia 2025 r.

Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie mapa
Autor: Tramwaje Warszawskie Planowana trasa tramwaju na Rakowieckiej w Warszawie. Białe kropki to przyszłe przystanki.

Jeśli chodzi o terminy, to umowę na realizację inwestycji podpisano w październiku 2023 r., a wykonawca – firma Balzola – ma 22 miesiące na jej realizację. Jak podają Tramwaje Warszawskie, pierwsze 5 miesięcy wykonawca spędzi głównie na przygotowywaniu projektów wykonawczych i uzyskiwaniu decyzji ZRID. Jak dowiedział się portal transport-publiczny.pl, roboty budowlane powinny rozpocząć się przed wakacjami 2024 r.

To niedługa trasa, ale wiele zmieni w codziennych dojazdach do centrum. Tramwaj na Rakowieckiej pozwoli dojechać do stacji metra Pole Mokotowskie i połączy Puławską z al. Niepodległości. A to oznacza, że do kolejnych miejsc w stolicy będzie można dojechać tramwajem. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z Dolnej – mniej niż 10 minut – podają Tramwaje Warszawskie.

Budowa tramwaju na Rakowieckiej – utrudnienia. Gdzie i kiedy?

Według portalu transport-publiczny.pl budowa tramwaju na Rakowieckiej spowoduje pewne utrudnienia w 2024 i 2025 r. Szczegółowy harmonogram prac jest dopiero przygotowywany, ale już wiadomo, że:

  • ul. Rakowiecka będzie zamknięta przez większość okresu budowy (ruch na osi wschód-zachód przejmie głównie ul. Batorego),
  • przy wlocie Rakowieckiej w Puławską w sezonie letnim 2024 lub 2025 zamknięta zostanie jezdnia zachodnia Puławskiej (tu większość prac wykonano już przy okazji budowy tramwaju do Wilanowa, więc powinno pójść szybko),
  • przy wlocie Rakowieckiej w al. Niepodległości przez rok zamknięta będzie jedna z jezdni al. Niepodległości (ruch będzie przekładany pomiędzy jezdniami w miarę postępów prac,
  • nie poinformowano na razie o żadnych planach wyłączania ruchu tramwajów w trakcie budowy (ale można się tego spodziewać na etapie łączenia nowego torowiska z istniejącym).

Utrudnienia rozpoczną się najwcześniej latem. O zmianach będziemy informować na bieżąco.

Tramwaj w Rakowieckiej i tramwaj na Wilanów to dwie części dłuższej trasy

Nowa trasa tramwajowa to część powstającego etapami połączenia szynowego między Wilanowem a Wolą. W ramach tego wielkiego projektu powstają lub w przygotowaniu są następujące inwestycje:

Łącznie powstanie ok. 19 km nowej trasy tramwajowej w Warszawie, na której skorzystają Wola, Ochota, Mokotów i Wilanów.

Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach – podają TW.

Jaki będzie tramwaj na Rakowieckiej? Ulica zyska „kameralny charakter”

W ramach inwestycji powstanie ok. 1000 m torów w ciągu ul. Rakowieckiej, po jej północnej stronie. Z tego ok. 500 m będzie mieć zielone torowisko pokryte rozchodnikiem. Przystanki znajdą się u wlotu ul. Puławskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Wiśniową oraz u wlotu Al. Niepodległości. Na mapie powyżej zaznaczono je białymi kropkami. Dodatkowo inwestycja obejmuje przebudowę instalacji podziemnych i oświetlenia ulicznego, a także modernizację podstacji trakcyjnej przy ul. Wiśniowej.

Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca torowisko tramwajowe zajmie część obecnej jezdni. Po wybudowaniu tramwaju kierowcy będą mieli do dyspozycji dwukierunkową jezdnię o szerokości ok. 6 m (po jednym pasie w każdą stronę) po południowej stronie ul. Rakowieckiej.

Ulica nabierze kameralnego charakteru i będzie przypominać drugą część Rakowieckiej, między al. Niepodległości a Wołoską, gdzie jeżdżą tramwaje – podają TW.

Przy okazji inwestycji na ul. Rakowieckiej pojawi się 39 nowych drzew. Będą one w tzw. standardzie warszawskim, tj. o obwodzie pnia minimum 25 cm w momencie sadzenia i wysokości minimum 5 m. Oznacza to, że sięgną one wysokości drugiego piętra. Pojawi się też ponad 900 krzewów i ponad 3000 bylin, traw oraz cebulek kwiatowych. Zieleń, jak wspomniano, będzie też na części torowiska (rozchodnik).

Tak, jak w przypadku powstających tras do Wilanowa i na Kasprzaka, tramwaj na Rakowieckiej istniał już wcześniej. Tory, dokładnie na tym samym odcinku, także na północnej części ulicy, istniały między 1927 a 1967 rokiem – przypominają TW.

Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie, wizualizacja
Autor: Tramwaje Warszawskie Tramwaj na ul. Rakowieckiej w Warszawie, widok na skrzyżowanie z Aleją Niepodległości

QUIZ. 10 niby prostych pytań o bloki z wielkiej płyty. Na którym polegniesz?

Pytanie 1 z 10
Najwięcej bloków z wielkiej płyty powstało w Polsce...
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej