Warszawa. Tramwaje jadą po zielonych torowiskach z rozchodnikiem. Gdzie w stolicy są zielone tory tramwajowe?

2023-10-06 15:31
Zielone torowisko tramwajowe na ul. Puławskiej
Autor: Tramwaje Warszawskie Zielone torowisko tramwajowe na ul. Puławskiej to tylko jedno z wielu takich torowisk w Warszawie.

W Warszawie tramwaje coraz częściej jadą po torowisku, które nie jest betonowe, ale zielone i żywe. W stolicy są już 33 km zielonych torowisk obsadzonych rozchodnikiem, a w przygotowaniu są kolejne zielone tory tramwajowe. Dlaczego nie wszystkie torowiska buduje się w taki sposób?

Spis treści

  1. Warszawa. Tramwaje korzystają już z 33 km zielonych torowisk z rozchodnikiem
  2. Nie tylko tory, ale i wiaty przystankowe z rozchodnikami
  3. Gdzie powstaną nowe zielone tory tramwajowe w Warszawie?
  4. Czemu nie wszystkie torowiska tramwajowe mogą być zielone?

Warszawa. Tramwaje korzystają już z 33 km zielonych torowisk z rozchodnikiem

Historia zielonych torowisk tramwajowych sięga 1905 r., kiedy to pierwsze takie tory pojawiły się w Berlinie. W Polsce doczekaliśmy się ich dopiero w 2000 r. w Krakowie na ul. Bronowickiej. Druga dekada XXI w. przyniosła jednak znaczący wzrost popularności tego rozwiązania, a dziś miasta prześcigają się w zazielenianiu torowisk. Przykładowo Warszawa ma ich już 33 km, a w przyszłym roku liczba ta zwiększy się do 47 km.

Zielone torowiska to nie tylko kwestia estetyki, ale także konkretny efekt ekologiczny. Obniżają poziom dźwięków emitowanych przez tramwaj, filtrują spaliny, a także obniżają temperaturę w najbliższym otoczeniu – ziemia, na której rośnie trawa, wchłania wilgoć. Ponadto takie zielone torowiska obsadzone wytrzymałym i zatrzymującym wodę rozchodnikiem poprawiają walory wizualne miasta – tłumaczy UM Warszawa.

Zielone torowiska tramwajowe w Warszawie w 2023 r.
Autor: UM Warszawa Zielone torowiska tramwajowe w Warszawie w 2023 r.

Nie tylko tory, ale i wiaty przystankowe z rozchodnikami

Zielone torowiska tramwajowe, kiedyś głównie trawiaste, dziś najczęściej pokrywane są rozchodnikiem. Rozchodniki to rośliny idealne do tego celu – wytrzymałe, odporne na suszę i na ogół niewymagające podlewania w warunkach miejskich. Z powodu tych zalet rozchodnik coraz częściej pojawia się w stolicy nie tylko na torach tramwajowych, ale także na zielonych wiatach przystankowych, których jest w Warszawie już 50. Można je spotkać m.in.:

  • przy stacji metra M1 Wilanowska,
  • na Żoliborzu,
  • na Mokotowie,
  • na Pradze-Północ,
  • na Pradze-Południe,
  • na Bemowie,
  • we Włochach.

Rozchodnik jest rośliną, która doskonale sprawdza się w miejskich warunkach (…). Ma korzystny wpływ na jakość powietrza – ogranicza jego zapylenie w rejonie wiaty o ok. 15-20 proc. i pochłania rocznie 7,3 kg dwutlenku węgla. W upalne dni obniża temperaturę pod wiatą o 3-5 stopni Celsjusza. W czasie deszczu magazynuje nawet 150 litrów wody, co przyczynia się do retencji wody opadowej. Dzięki długiemu okresowi kwitnienia sprzyja także owadom – podkreślają urzędnicy.

Gdzie powstaną nowe zielone tory tramwajowe w Warszawie?

Obecnie zielone torowiska tramwajowe są w Warszawie standardem w przypadku nowych inwestycji. Pojawią się one m.in. na trasie budowanego właśnie tramwaju do Wilanowa. Jak podaje miasto, nowe zielone torowiska pojawią się na następujących trasach tramwajowych, które wkrótce zaczną być budowane lub są na etapie planowania:

  • wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do stacji Warszawa Zachodnia,
  • wzdłuż ul. Rakowieckiej,
  • na modernizowanych torowiskach, m.in. na ul. Marszałkowskiej, na al. Waszyngtona, Jana Pawła II i ul. Stawki,
  • na trasie planowanego tramwaju wzdłuż ul. Modlińskiej,
  • na trasie planowanego tramwaju na Gocław,
  • na trasie planowanego tramwaju na Zieloną Białołękę.

Jak zapowiada miasto, już w 2024 r. łączna długość zielonych torowisk w stolicy wzrośnie z 33 do 47 km. Nowe odcinki pojawią się wzdłuż trasy na Wilanów, na trasie tramwaju na Stegny, na ul. Kasprzaka oraz na ul. Gagarina.

Zielone torowiska tramwajowe w Warszawie w 2024 r.
Autor: UM Warszawa Zielone torowiska tramwajowe w Warszawie w 2024 r.

Czemu nie wszystkie torowiska tramwajowe mogą być zielone?

Zwolennicy zielonych torowisk nieraz pytają, czy nie mogłyby one objąć swoim zasięgiem całego miasta. Skoro rozchodnik ma tyle zalet, to dlaczego gdzieniegdzie wciąż funkcjonują tradycyjne, betonowe torowiska? Powodów można wskazać kilka:

  • na niektórych węższych ulicach torowisko tramwajowe jest jednocześnie buspasem lub musi umożliwiać przejazd pojazdów ratunkowych (np. karetek) – w takich przypadkach musi być betonowe lub asfaltowe,
  • w niektórych miejscach trawa czy rozchodnik nie mogą być zastosowane z przyczyn technicznych,
  • zielone torowisko z rozchodnikiem jest droższe w budowie niż tradycyjne (często dwukrotnie) oraz bardziej wymagające i kosztowne w utrzymaniu.

Mimo to zielonych torowisk w polskich miastach przybywa i wszystko wskazuje na to, że jeszcze długo nie wyjdą z mody.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej