Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego już niebawem. Zawarto umowę z wykonawcą. Będzie podziemny przystanek i tunel
Autor: Tramwaje Warszawskie
Tramwaj do Dworca Zachodniego (widok tunelu w przekroju)
Częściowo podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego można już budować. W ciągu kilku miesięcy na Ochocie zacznie powstawać podziemny przystanek pod stacją PKP Warszawa Zachodnia oraz tunel pod parkiem Pięciu Sióstr. Budowa oznaczać będzie niestety sporo utrudnień. Jak długo potrwa?
Spis treści
- Tramwaj do Dworca Zachodniego – kiedy będzie gotowy i gdzie powstanie? Mapa
- Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego – utrudnienia
- Podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim
- Tramwaj do Dworca Zachodniego – terminy i koszt budowy
- Warszawa z największym programem tramwajowym
Tramwaj do Dworca Zachodniego – kiedy będzie gotowy i gdzie powstanie? Mapa
Częściowo podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego wkrótce zacznie powstawać na Ochocie. Wykonawca – konsorcjum firm ZUE i FABE – rozpocznie roboty budowlane najpóźniej 20 czerwca 2024 r., a nowa trasa powinna być gotowa w okolicach kwietnia 2026 r. Inwestycja ma już pozwolenie na budowę, a 20 lutego 2024 r. podpisano umowę z wykonawcą.
Nowa trasa tramwajowa – długości ok. 1,6 km – będzie się zaczynać pod dworcem PKP Warszawa Zachodnia. Powstanie tu podziemny przystanek połączony z dworcem kolejowym i autobusowym przejściami podziemnymi. Stąd tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 m) pod parkiem Pięciu Sióstr i wyjedzie z niego na powierzchnię na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (w pobliżu ul. Szczęśliwickiej). Następnie pobiegnie tą ulicą i połączy się z istniejącą siecią tramwajową przy skrzyżowaniu z ul. Grójecką. Stąd będzie mógł skręcić w stronę centrum, Okęcia lub w ul. Banacha.
Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, czas przejazdu na dworzec z ul. Grójeckiej wyniesie około 5 minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans. Co ważne, zieleń w parku Pięciu Sióstr nie ucierpi w wyniku budowy tunelu. Podziemną trasę uwzględniono bowiem przy projektowaniu parku – nad trasą przyszłego wykopu nie sadzono żadnych drzew ani krzewów.
Tramwaj do Dworca Zachodniego będzie częścią długiej, budowanej odcinkami trasy tramwajowej z Woli na Wilanów. W ramach tej inwestycji powstaje już tramwaj na Kasprzaka oraz tramwaj do Wilanowa (wraz z odnogami, czyli tramwajem na Stegny i tramwajem na Gagarina), w budowie będzie wkrótce tramwaj na Rakowieckiej, a na etapie projektowania jest kolejny odcinek, czyli tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego. Planowany jest także częściowo podziemny tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni.
- Sprawdź też: Warszawa. Tramwaje jadą po zielonych torowiskach z rozchodnikiem. Gdzie w stolicy są zielone tory tramwajowe?
Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego – utrudnienia
Dzięki ustaleniom wyborczej.pl znana jest już wstępna lista utrudnień, jakie spowoduje budowa tramwaju do Dworca Zachodniego. Ma to wyglądać następująco:
- przez cały okres budowy niedostępna będzie wschodnia jezdnia ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.,
- przez cały okres budowy otwarta dla ruchu ma być przynajmniej jedna jezdnia ul. Grójeckiej,
- przez cały okres budowy tunelu pod Alejami Jerozolimskimi ruch w obu kierunkach będzie odbywał się na trzech pasach ruchu, jezdnie będą przekładane w miarę prowadzenia prac,
- na etapie budowy nowych rozjazdów tramwajowych na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej i Banacha ruch tramwajowy zostanie całkowicie zawieszony na wiele miesięcy,
- przez cały okres budowy niedostępna będzie znaczna część parku Pięciu Sióstr z uwagi na budowę tunelu pod nim.
Przypomnijmy, że prace nad nowym tramwajem rozpoczną się najpóźniej 20 czerwca 2024 r. i potrwają co najmniej do kwietnia 2026 r.
Podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim
Podziemny przystanek tramwajowy powstanie po południowej stronie dworca, między peronami a al. Jerozolimskimi. Będzie się on różnił od metra wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. W efekcie powstanie wygodny węzeł przesiadkowy obejmujący komunikację miejską, pociągi i autobusy dalekobieżne.
Warto dodać, że w przyszłości, po wybudowaniu dalszej części podziemnej trasy w kierunku Woli, pod Dworcem Zachodnim znajdować się będą dwa podziemne przystanki. Drugi znajdzie się za peronami od strony Woli, na wysokości ul. Tunelowej. Pozwoli to na wygodniejsze przesiadki i spowoduje mniejszy tłok na każdym z przystanków tramwajowych. Na tę inwestycję trzeba będzie jednak jeszcze długo poczekać – przedłużenie linii w kierunku ul. Kasprzaka ma nastąpić do 2032 r., ale na razie nie ma zapewnionego finansowania ani ustalonej ostatecznej trasy (trwa analizowanie różnych wariantów). Obecnie z tego odcinka istnieje tylko – jako pustka technologiczna – niewykończony fragment tunelu wiodącego w kierunku Woli.
Tramwaj do Dworca Zachodniego – terminy i koszt budowy
Podziemny tramwaj do Dworca Zachodniego będzie gotowy w okolicach kwietnia 2026 r. Wykonawca będzie miał 26 miesięcy od momentu podpisania umowy (luty 2024 r.) na wykonanie całej inwestycji, a plac budowy przejmie w okolicach kwietnia 2024 r. Wykonawca przygotuje projekty wykonawcze, uzyska wszelkie niezbędne dokumenty i przeprowadzi roboty budowlane. Koszt inwestycji to 362,6 mln zł brutto.
Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziana do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.
Warszawa z największym programem tramwajowym
Warszawa prowadzi obecnie największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – tramwaju na Gocław, tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego, tramwaju na Zieloną Białołękę i tramwaju wzdłuż Modlińskiej.
Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Warszawa nabyła też w Korei Południowej 123 niskopodłogowe i dwukierunkowe tramwaje Hyundai.
Opracowanie Marta Balcerowska, Przemysław Zańko-Gulczyński, źródło: UM Warszawa, Tramwaje Warszawskie