Warszawa Zachodnia – utrudnienia potrwają do końca 2024 r. Uruchomiono windy na kładkę, tunel pieszy zamknięty
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Stan prac przy przebudowie dworca Warszawa Zachodnia na koniec lipca 2023 r.
Powiązane z remontem Warszawy Zachodniej utrudnienia potrwają jeszcze długo. Przykładowo tunel pieszy pod torami pozostanie zamknięty aż do końca 2024 r. PKP PLK uruchamia za to stopniowo windy na kładkę prowadzącą na perony.
Spis treści
- Warszawa Zachodnia – utrudnienia dla podróżnych potrwają do końca 2024 r. Zamknięto tunel
- Pasażerowie WKD nie dojadą do centrum miasta. Wróci za to ruch SKM i KM
- Podróżni niezadowoleni z kolejnego opóźnienia. Boją się także remontu średnicy
Warszawa Zachodnia – utrudnienia dla podróżnych potrwają do końca 2024 r. Zamknięto tunel
Jedna z największych inwestycji publicznych w Polsce – przebudowa stacji Warszawa Zachodnia – łapie kolejne opóźnienia. Przypomnijmy, że pierwotnie prace miały się zakończyć w drugiej połowie 2023 r. Następnie mówiono o przełomie 2023 i 2024 r., a teraz oficjalnie ogłoszono, że prace przy dworcu potrwają do końca 2024 r. Wiele osób wyraża w Internecie obawy, że i ten termin nie zostanie dotrzymany.
– Staramy się, żeby te najważniejsze prace zostały zakończone do połowy przyszłego roku. Mówimy o górze, czyli układzie torowym i wszystkich peronach – wyjaśnia w cytowany przez PAP dyrektor projektu w PKP PLK Marcin Kowalczyk.
Zobacz galerię: Przebudowa Warszawy Zachodniej na zdjęciach. Zobacz, co działo się na budowie w lipcu 2023 r.
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Stan prac przy przebudowie dworca Warszawa Zachodnia na koniec lipca 2023 r.
Dla osób korzystających z dworca duże utrudnienie nastąpiło 29 lipca, kiedy to zamknięto przejście podziemne pod torami. Pozostanie ono zamknięte aż do zakończenia przebudowy, czyli do końca 2024 r. Do tego momentu pasażerowie muszą korzystać z kładki prowadzącej na perony. Choć w przejściu podziemnym pojawiły się plakaty z odpowiednią informacją, część pasażerów – zapewne z przyzwyczajenia – nadal próbuje korzystać z tunelu i zatrzymuje ich dopiero ogrodzenie.
Warto pamiętać, że uruchomiono pierwsze windy prowadzące z kładki na perony. 25 sierpnia zaczęły działać windy na peronach 6 i 7. Jak podano, kolejne będą uruchamiane „sukcesywnie” – nie padły konkretne terminy.
– Windy działają od późnego popołudnia, po dokładnym sprawdzeniu przez serwis. Zapewnią wygodniejszy dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się i osobom z bagażami – poinformowała Martyna Janduła z biura prasowego PKP PLK.
Pasażerowie WKD nie dojadą do centrum miasta. Wróci za to ruch SKM i KM
W związku z remontem dworca Warszawa Zachodnia utrudnienia dotykają także pasażerów korzystających z Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Jak podano, od 3 września 2023 do lipca 2024 pociągi WKD będą dojeżdżać tylko do przystanku Reduta Ordona. Podróżni nie dotrą zatem do Warszawy Zachodniej ani Warszawy Śródmieście.
Jednocześnie od 3 września pociągi SKM i KM powrócą na linię podmiejską (obecnie nie kursują). To właśnie m.in. przy dwóch torach podmiejskich toczą się dziś zaawansowane prace budowlane. Trwa też budowa peronów 4 i 5, które już przykryto zadaszeniem ruszyły również prace przy peronie 3. Równolegle wznoszony jest budynek dworca od strony ul. Tunelowej, który pod koniec lipca miał już część szklanej fasady.
Zobacz galerię: Patodeweloperka Warszawa. I tak niestety buduje się w Warszawie
Autor: Szymon Starnawski
Zaczynamy od Bliska Wola Tower. Apartamenty inwestycyjne, które wybudowała firma J.W. Construction, od samego początku wzbudzały kontrowersje, m.in. ze względu na niewielki metraż sprzedawanych tam mieszkań. Lokale poniżej 25 m2 deweloper sprzedawał jako lokale niemieszkalne. Stołeczny ratusz odmówił deweloperowi uznania 157 lokali w inwestycji Bliska Wola Tower za samodzielne mieszkania. Ostatecznie inwestycja dostała pozwolenie na użytkowanie
Podróżni niezadowoleni z kolejnego opóźnienia. Boją się także remontu średnicy
Nowy termin zakończenia remontu wzbudził wiele negatywnych komentarzy w Internecie. Podróżni złoszczą się nie tylko na zamknięcie przejścia podziemnego i opóźnienia, ale też m.in. głośne przypadki błędów w kierowaniu pociągami (kierowanie ich na błędne tory).
Warto dodać, że remont dworca jest też krytykowany przez podróżnych m.in. za częste zmiany rozkładów, które ich zdaniem nie zawsze są jasno komunikowane. Część osób wyraża także obawy, że ledwie zakończą się utrudnienia na kolei związane z remontem dworca Warszawa Zachodnia, to rozpoczną się kolejne, tym razem spowodowane planowanym remontem linii średnicowej, w ramach którego m.in. zostaną rozkopane Aleje Jerozolimskie. Termin tego remontu stale się przesuwa, a obecny harmonogram zakłada:
- przebudowę Warszawy Wschodniej w latach 2025–2028,
- przebudowę tunelu biegnącego przez centrum miasta do 2029 r.
Terminy te nie są jednak ostateczne i mogą ulec zmianie.