Remont linii średnicowej w Warszawie. Kiedy się zacznie i co obejmie wielka modernizacja dworców i tuneli przez PKP PLK?
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Remont dworca Warszawa Zachodnia, październik 2023
PKP PLK szykuje wielki remont linii średnicowej w Warszawie. W planach jest gruntowna modernizacja obiektów takich jak mosty i tunele kolejowe oraz największe dworce (m.in. Warszawa Wschodnia). Mają również powstać dwa nowe, podziemne przystanki w centrum miasta. Zobacz wizualizacje i poznaj harmonogram prac.
Spis treści
- Remont linii średnicowej w Warszawie – co to za inwestycja?
- Kiedy remont linii średnicowej Warszawa? Harmonogram wciąż się zmienia
- Ile potrwa remont linii średnicowej?
- Kiedy koniec remontu linii średnicowej?
- Kiedy koniec remontu Dworca Zachodniego?
- Kiedy remont Dworca Wschodniego i co obejmie?
- Remont średnicy – utrudnienia w centrum miasta. Kiedy?
- Kiedy remont Dworca Centralnego i dworca PKP Warszawa Śródmieście? Co obejmie?
- Modernizacja linii średnicowej. Warszawa zyska nowe przystanki kolejowe
Remont linii średnicowej w Warszawie – co to za inwestycja?
Z uwagi na wiek i stan techniczny obiektów kolejowych w stolicy konieczna jest modernizacja linii średnicowej. Warszawa zostanie rozkopana – etapami – od Dworca Zachodniego do Dworca Wschodniego. Prace na kilka lat sparaliżują centrum miasta, ale są niezbędne – najstarsze elementy infrastruktury linii średnicowej pochodzą z lat 20. XX w., a najmłodsze z lat 60. Konieczne jest więc dostosowanie ich do współczesnych standardów.
W ramach modernizacji linii średnicowej zostaną przeprowadzone m.in. następujące prace:
- remont lub przebudowa stacji, m.in. Warszawa Zachodnia (w trakcie), Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia,
- budowa nowych przystanków w centrum: Warszawa Nowy Świat i Warszawa Solec,
- przebudowa tunelu kolejowego pod centrum miasta na szerszy, z większą liczbą torów,
- remont dwóch mostów kolejowych,
- przebudowa układu przejść podziemnych pod Rondem Dmowskiego,
- budowa podziemnego łącznika PKP Warszawa Śródmieście – metro Centrum (we współpracy z miastem).
Po zakończeniu modernizacji zwiększy się przepustowość linii średnicowej, czyli liczba pociągów, jakie mogą nią przejechać w określonym czasie. Oznacza to lepszą ofertę dla pasażerów, gdyż pociągi będą jeździć częściej (po remoncie będą to maksymalnie 24 pary pociągów w godzinach szczytu na linii podmiejskiej i 20 par pociągów na linii dalekobieżnej). Dzięki nowym przystankom w centrum pasażerowie będą mogli wysiąść bliżej celu podróży. Powstaną też nowe węzły przesiadkowe ułatwiające podróże. Co więcej, wszystkie remontowane obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Co istotne, w dalszych planach kolejarzy jest też budowa drugiej linii średnicowej w Warszawie. Jej przebieg nie został jeszcze ostatecznie ustalony.
Warto dodać, że po zakończeniu przez PKP prac przy linii średnicowej miasto planuje odbudowę alej Jerozolimskich w nowym kształcie, z priorytetem dla transportu publicznego, rowerzystów i pieszych. W tym okresie nastąpi też m.in. przebudowa Ronda Dmowskiego na zwykłe skrzyżowanie. Więcej dowiesz się z artykułu o planowanych zmianach w centrum Warszawy.

Kiedy remont linii średnicowej Warszawa? Harmonogram wciąż się zmienia
Harmonogram remontu warszawskiej linii średnicowej był już wielokrotnie zmieniany i wciąż nie została zatwierdzona jego ostateczna wersja. Inwestycja od kilku lat stale odsuwa się w czasie. Aktualny harmonogram modernizacji linii średnicowej w Warszawie zakłada:
- zakończenie remontu Dworca Zachodniego w 2024 r.,
- przetarg na remont Dworca Wschodniego w 2024 r. i prace przy tym obiekcie w pierwszej kolejności,
- prace w tunelu dalekobieżnym od połowy 2025 r. do połowy 2027 r.,
- prace w tunelu podmiejskim od połowy 2027 r. do połowy 2029 r.
Warto jednak pamiętać, że terminy te mogą ulec zmianie.
Ile potrwa remont linii średnicowej?
Obecne plany PKP zakładają, że rozłożony na kilka lat remont linii średnicowej w Warszawie potrwa do połowy 2029 r. Największe utrudnienia dla mieszkańców stolicy zaczną się najprawdopodobniej w 2025 r., kiedy to rozkopane zostanie ścisłe centrum miasta.
Kiedy koniec remontu linii średnicowej?
Aktualnie PKP deklaruje, iż modernizacja linii średnicowej zakończy się w połowie 2029 r. Trzeba jednak pamiętać, że termin ten wielokrotnie się już zmieniał.
- Zobacz galerię: Remont Warszawy Zachodniej
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Remont dworca Warszawa Zachodnia, październik 2023
Kiedy koniec remontu Dworca Zachodniego?
Niejako pierwszą fazą remontu warszawskiej linii średnicowej jest trwający remont Dworca Zachodniego, czyli stacji PKP Warszawa Zachodnia. Inwestycja ta złapała już spore opóźnienie, a obecnie podawany termin zakończenia prac to końcówka 2024 r.
W ramach remontu Warszawy Zachodniej powstają zupełnie nowe perony z zadaszeniem, przejścia podziemne i nadziemne (kładka), a także nowa hala dworcowa od strony ul. Towarowej. Następuje także znaczna przebudowa układu torowego i urządzeń kolejowych. Kolejne gotowe perony są udostępniane pasażerom na bieżąco.
Kiedy remont Dworca Wschodniego i co obejmie?
Następny w kolejce jest remont Dworca Wschodniego, czyli stacji PKP Warszawa Wschodnia. Przetarg na modernizację Dworca Wschodniego zostanie ogłoszony w 2024 r. Dokładnego terminu prac remontowych nie podano, ale można zgadywać, że mają one zakończyć się do połowy 2025 r., ponieważ wtedy PKP chce już rozpocząć remont dalszego odcinka linii średnicowej.
W ramach modernizacji Warszawy Wschodniej stacja i jej układ torowy ulegną całkowitej przebudowie. Powstanie ogromna hala peronowa, w obrębie której znajdą się wszystkie perony pasażerskie i wyjścia z tuneli. Pasażerowie będą więc lepiej chronieni przed deszczem czy śniegiem.
Warto dodać, że przy zmodernizowanym Dworcu Wschodnim powstanie węzeł przesiadkowy na 3. linię metra. Warszawa planuje umieścić jedno z wejść do metra M3 wprost w budynku dworca. W ramach inwestycji powstanie też tunel pod torami w ciągu ul. Tysiąclecia. Będzie to zupełnie nowe połączenie międzydzielnicowe. W tunelu w przyszłości powstaną linia tramwajowa, jezdnie dla aut, drogi rowerowe i chodniki (zbuduje je miasto).

Remont średnicy – utrudnienia w centrum miasta. Kiedy?
Aktualnie PKP zakłada, że najbardziej uciążliwy etap prac, czyli rozkopanie ścisłego centrum miasta, będzie trwał od połowy 2025 r. do połowy 2029 r. Trwa jeszcze ustalanie dokładnego zakresu prac, a więc nie wiadomo dokładnie, jak będzie wyglądała komunikacja w mieście. Z pewnością jednak niemożliwy lub znacznie utrudniony będzie przejazd samochodem przez centrum w osi al. Jerozolimskich. Ze swojej strony miasto zakłada:
- utrzymanie ruchu tramwajów i autobusów w al. Jerozolimskich,
- utrzymanie normalnego funkcjonowania 1. linii metra M1.
O ustaleniach dotyczących ruchu w mieście będziemy informować na bieżąco.
Kiedy remont Dworca Centralnego i dworca PKP Warszawa Śródmieście? Co obejmie?
Obecnie nie jest znany dokładny termin prac przy Dworcu Centralnym i Dworcu Śródmieście, ale nastąpi to prawdopodobnie po zakończeniu remontu Warszawy Wschodniej, czyli najwcześniej w drugiej połowie 2025 r.
W ramach prac nastąpi rozbudowa przystanku PKP Warszawa Śródmieście. Zyska ona dodatkowe tory, podziemny łącznik do metra Centrum oraz lepsze powiązanie ze stacją Warszawa Centralna. Powstaną także windy. Nienaruszone pozostaną zabytkowe pawilony wejściowe z lat 50. od strony al. Jerozolimskich. Zachowane zostaną też zabytkowe mozaiki wewnątrz dworca.
Jeśli chodzi o Dworzec Centralny, to – jako obiekt zabytkowy – nie zostanie on przebudowany. Planowane są jedynie prace w środku obiektu, by przywrócić mu pierwotny, modernistyczny charakter z połowy lat 70. Dokładnego projektu ani wizualizacji jeszcze nie przedstawiono.


Modernizacja linii średnicowej. Warszawa zyska nowe przystanki kolejowe
Jedną z większych zmian związanych z modernizacją linii średnicowej w Warszawie będzie powstanie zupełnie nowych przystanków w centrum miasta. Będą to stacje PKP Warszawa Nowy Świat i PKP Warszawa Solec. Pierwsza z nich znajdzie się pod rondem de Gaulle’a, zaś druga – przy Wybrzeżu Kościuszkowskim. Jednocześnie wyłączony z użytkowania (ale pozostawiony na pamiątkę) zostanie istniejący dziś przystanek PKP Warszawa Powiśle.
W ramach remontu linii średnicowej PKP zmodernizuje także przystanek Warszawa Ochota. Stanie się on bardziej nowoczesny, komfortowy i dostępny. Co więcej, część torów przy tej stacji zostanie przykryta płytą (tak jak w centrum), dzięki czemu powstanie nowy plac miejski rozciągający się w stronę placu Zawiszy.

