Druga linia średnicowa w Warszawie. Kiedy i gdzie powstanie nowy tunel pod centrum stolicy? Poznaj plany PKP PLK

2024-02-05 9:30
kładka Warszawa Główna PKP
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Druga linia średnicowa ma biec pod ścisłym centrum miasta.

Druga linia średnicowa w Warszawie, planowana przez PKP PLK, ma być nowym podziemnym tunelem kolejowym pod Śródmieściem. Mogłaby ona funkcjonować wręcz jak kolejowe „metro”. Jedna z rozważanych tras prowadzi od Dworca Wileńskiego w stronę centrum, ale w grę wchodzą też inne.

Spis treści

  1. Druga linia średnicowa w Warszawie – co to za inwestycja?
  2. Druga linia średnicowa Warszawa – trasa. Którędy pobiegnie?
  3. Nowa linia średnicowa w Warszawie – kiedy powstanie?
  4. Druga linia średnicowa w Warszawie – jaka będzie?

Druga linia średnicowa w Warszawie – co to za inwestycja?

Druga linia średnicowa to planowana przez PKP PLK nowa, przebiegająca pod ziemią linia kolejowa przez centrum Warszawy. Dziś stolica ma już jedną linię średnicową, biegnącą od Dworca Zachodniego do Dworca Wschodniego. Jej przepustowość jest jednak niewystarczająca, dlatego w najbliższych latach ma nastąpić remont linii średnicowej.

Dodatkowa, druga „średnica” również poprawiłaby sytuację komunikacyjną w stolicy, tworząc nowy korytarz transportowy i nowe przystanki. Z uwagi na przebieg całkowicie pod ziemią druga linia średnicowa mogłaby funkcjonować w sposób zbliżony do linii metra. Obecnie trwają analizy różnych możliwych wariantów trasy takiej linii.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Druga linia średnicowa Warszawa – trasa. Którędy pobiegnie?

Obecnie nie została jeszcze ustalona ostateczna trasa drugiej linii średnicowej. Od 2022 r. trwają zlecone przez PKP PLK analizy, które mają wskazać optymalny przebieg. Te prowadzone przez poznańską firmę BBF prace zakończą się w 2025 r. i wtedy zostanie wybrany ostateczny wariant.

Z zapowiedzi kolejarzy wynika, iż prawdopodobnie wybrana zostanie trasa od Dworca Wileńskiego w kierunku centrum. Dziś linia kolejowa kończy się na stacji PKP Warszawa Wileńska, zmuszając pasażerów do przesiadki np. na metro, by dotrzeć do centrum. Nowa linia średnicowa umożliwiłaby osiągnięcie tego celu bez przesiadki. Rozważane obecnie warianty trasy drugiej linii średnicowej to:

  • Warszawa Wileńska – Warszawa Główna,
  • Warszawa Wileńska – Warszawa Służewiec,
  • Warszawa Gdańska – Warszawa Służewiec,
  • dobudowa dodatkowej pary torów na istniejącej linii średnicowej, tj. pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią.

Jak wynika z wypowiedzi przedstawicieli PKP PLK dla mediów, kolejarze jako najbardziej prawdopodobną wskazują trasę od Warszawy Wileńskiej do Warszawy Głównej. Z kolei ze strony władz Warszawy pojawiały się sugestie, jakoby nowa linia średnicowa miała przebiegać m.in. w ciągu ul. Jana Pawła II. Ostateczne decyzje zapadną jednak dopiero w 2025 r.

Możliwy, orientacyjny przebieg drugiej linii średnicowej w Warszawie
Autor: Dane mapy: Google 2023 Możliwy, orientacyjny przebieg drugiej linii średnicowej w Warszawie (niepotwierdzony oficjalnie) między Warszawą Główną a Warszawą Wileńską Link: Kliknij, aby powiększyć zdjęcie

Nie jest na razie jasne, gdzie powstaną nowe przystanki. W przypadku wariantu nowej „średnicy” między Dworcem Wileńskim a Głównym pod uwagę brane są m.in. takie nowe przystanki kolejowe jak:

Zobacz też: Drogie metro na Karolin będzie wyglądać tanio. Mniej wejść, skromny wystrój, brak sklepów, niewygodne ławki

Nowa linia średnicowa w Warszawie – kiedy powstanie?

Aktualne plany zakładają, że decyzja co do budowy drugiej linii średnicowej zapadnie w 2025 r. Jeśli analizy wykażą, że jej budowa jest zasadna (a tego właśnie spodziewa się PKP PLK), to:

  • w latach 2025–2026 zostałby ogłoszony przetarg na projekt nowej linii,
  • w latach 2027–2028, po zakończeniu prac projektowych, mogłaby rozpocząć się budowa.

Należy podkreślić, że na razie są to jedynie wstępne, orientacyjne terminy. Warto pamiętać, że wiele planowanych inwestycji kolejowych się opóźnia – dłużej niż planowano potrwa przykładowo remont Warszawy Zachodniej. Stale odsuwana w czasie jest też planowana modernizacja linii średnicowej.

Druga linia średnicowa w Warszawie – jaka będzie?

Ponieważ nie zakończyły się jeszcze analizy poświęcone nowej linii średnicowej, wiadomo o niej dość mało. Pewne szczegóły jednak ujawniono. PKP PLK zakłada, że druga linia średnicowa biegłaby w całości pod ziemią, pokonując Wisłę w tunelu pod dnem rzeki (tak jak obecnie 2. linia metra). Według planów w miejscach przecięcia z tunelami metra nowa linia kolejowa biegłaby pod nimi.

Poza tymi detalami kolejarze nie przedstawili żadnych konkretów na temat nowej linii kolejowej. Można jednak zakładać, że jeśli powstanie, to będzie przypominać standardem już istniejące linie i przystanki kolejowe. Można więc liczyć m.in. na elektroniczny system informacji pasażerskiej czy dostosowanie obiektów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

QUIZ. 10 niby prostych pytań o bloki z wielkiej płyty. Na którym polegniesz?

Pytanie 1 z 10
Najwięcej bloków z wielkiej płyty powstało w Polsce...
Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej