Poznaj metro M1 w Warszawie, czyli 1. linię metra. Stacje, historia, ciekawostki. Co warto wiedzieć o tej linii?

2023-11-15 9:46

1. linią metra M1 w Warszawie podróżują codziennie tysiące pasażerów. Jak powstała, jak wygląda, ile ma stacji i jakie fascynujące sekrety kryje? Poznaj fakty i ciekawostki na temat I linii metra warszawskiego oraz zobacz zdjęcia stacji M1.

Spis treści

  1. Metro M1 Warszawa w pigułce. Oto najważniejsze fakty o 1. linii metra warszawskiego
  2. Metro M1 – stacje. Jaki przebieg ma I linia metra w Warszawie?
  3. 1. linia metra Warszawa – plany rozbudowy. Gdzie powstaną nowe stacje?
  4. I linia metra – ciekawostki. Tego możesz nie wiedzieć o M1

Metro M1 Warszawa w pigułce. Oto najważniejsze fakty o 1. linii metra warszawskiego

1. linia metra w Warszawie przebiega z północy na południe i liczy 21 stacji. Wraz z 2. linią metra M2 tworzy jedyny system metra w Polsce. Została wybudowana w latach 1983–2008, a otwarcie pierwszego odcinka (Kabaty – Politechnika) miało miejsce 7 kwietnia 1995 r.

Długość I linii metra w Warszawie to 23 km, a przejazd z krańca na kraniec zajmuje 39 minut. Średnia odległość między stacjami to 1,1 km. Linia przewozi ponad pół miliona pasażerów dziennie, a w godzinach szczytu na najpopularniejszych odcinkach jeździ nią nawet 14–15 tys. osób na godzinę (w jednym kierunku).

Pasażerów M1 obsługują cztery typy pociągów. W 2022 r. były to (od najstarszych do najnowszych):

  • Wagonmasz Seria 81 – 22 pociągi,
  • Alstom Metropolis – 18 pociągów,
  • Siemens Inspiro – 35 pociągów,
  • Skoda Varsovia – 11 pociągów.

Według oficjalnych planów miasta do 2050 r. M1 ma stanowić część sieci 5 linii metra w Warszawie.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

– Chcemy, żeby transport szynowy dotarł do wszystkich 18 dzielnic stolicy oraz żeby do 2050 roku ponad połowa warszawianek i warszawiaków miała metro w zasięgu krótkiego, kilometrowego spaceru – mówił w lutym 2023 r. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Metro M1 – stacje. Jaki przebieg ma I linia metra w Warszawie?

Linia M1 w całości znajduje się po lewej stronie Wisły i przebiega od dzielnicy Bielany (osiedle Młociny) do dzielnicy Ursynów (osiedle Kabaty), przechodząc po drodze przez Żoliborz, Śródmieście i Mokotów. Linia ma przebieg z południa na północ. Jak podaje strona Metra Warszawskiego, stacje 1. linii metra to:

  • Kabaty,
  • Natolin,
  • Imielin,
  • Stokłosy,
  • Ursynów,
  • Służew,
  • Wilanowska,
  • Wierzbno,
  • Racławicka,
  • Pole Mokotowskie,
  • Politechnika,
  • Centrum,
  • Świętokrzyska (stacja przesiadkowa na M2),
  • Ratusz Arsenał,
  • Dworzec Gdański,
  • Plac Wilsona,
  • Marymont,
  • Słodowiec,
  • Stare Bielany,
  • Wawrzyszew,
  • Młociny.

Przejazd pomiędzy sąsiadującymi stacjami M1 trwa nieco poniżej dwóch minut, a przejazd całą linią zajmuje 39 minut.

Zobacz galerię: Stacje warszawskiego metra. Linia M1 w obiektywie Muratora

1. linia metra Warszawa – plany rozbudowy. Gdzie powstaną nowe stacje?

W 2019 r. Warszawa ogłosiła plany rozbudowy I linii metra. Jak zapowiedziano, powstaną nowe stacje M1 – Plac Konstytucji i Muranów. Są to stacje, które miały powstać na M1 od samego początku (planowano je już za PRL-u), ale w latach 90. ich budowę zarzucono z powodu problemów finansowych miasta. W efekcie doszło do niekorzystnej sytuacji – w ścisłym centrum Warszawy, gdzie najwięcej osób chce skorzystać z metra, stacje są rozmieszczone rzadziej niż na peryferiach miasta.

Stacja Plac Konstytucji powstanie między stacjami Politechnika i Centrum, zaś stacja Muranów – między przystankiem Ratusz Arsenał a Dworcem Gdańskim. Nie podano dokładnych terminów budowy – wiadomo jedynie, że Warszawa planuje uzupełnienie 1. linii metra do 2050 r. Do tego czasu ma też zostać wydłużona 2. linia metra w Warszawie, planowana jest także budowa III linii metra M3 oraz 4. linii metra i 5. linii metra.

– Aktualnie Wykonawca, Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o., prowadzi prace projektowe (opracowuje m.in. projekty budowlane), programy funkcjonalno-użytkowe na potrzeby przyszłego postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót budowlanych oraz uzyskuje niezbędne decyzje administracyjne – podaje strona Metra Warszawskiego.

I linia metra – ciekawostki. Tego możesz nie wiedzieć o M1

I linia warszawskiego metra jest wyjątkowa pod wieloma względami. Jest nie tylko najstarszą linią metra w Polsce, ale też pomnikiem kolejnych epok – stacje projektowane za czasów PRL-u znacząco różnią się od tych budowanych już w wolnej Polsce.

Nie brakuje też fascynujących aspektów technicznych M1, o których mało kto wie. Poniżej można znaleźć najciekawsze z licznych ciekawostek o 1. linii metra:

  • stacje M1 od Kabat do Wierzbna mogą pełnić funkcje schronu – są wyposażone w stalowe grodzie, za pomocą których można zamknąć wszystkie wejścia i odciąć stację od świata;
  • nad stacją Plac Wilsona znajdują się rozległe, nieużywane podziemia, które planowano przekształcić w garaż podziemny na 200 samochodów (z planu zrezygnowano z przyczyn finansowych),
  • linia M1, podobnie jak M2, nie wymaga ogrzewania zimą – ukryte pod ziemią stacje i tunele same utrzymują odpowiednią temperaturę;
  • 1. linię metra od początku projektowano jako przyjazną osobom z niepełnosprawnościami, co w tamtych czasach (lata 80. XX w.) stanowiło rzadkość i budziło zdziwienie – stacje są wyposażone m.in. w windy i pochylnie;
  • najstarsze stacje M1 mają windy tylko z jednej, południowej strony, ponieważ tylko tyle wymagały normy budowlane w czasach PRL-u;
  • najgłębsze stacje I linii metra leżą nawet ponad 12 m pod ziemią;
  • na niektórych stacjach metra eksponowana jest sztuka – tak jest np. na stacji Marymont (galeria na antresoli) oraz na stacji Wilanowska (grafiki na peronie, galerie na antresolach);
  • na początku funkcjonowania I linii metra nie miała ona bramek biletowych – bilety kasowało się w zawieszonych na ścianach przejścia podziemnego kasownikach;
  • stacja Racławicka na M1 jest jedyną, która przez lata nie posiadała toalety – zmieniło się to dopiero w 2015 r.;
  • na przełomie lat 80. i 90. XX w. budowa 1. linii metra o mało nie została zarzucona z powodu braku pieniędzy – w końcu rozpoczęty odcinek z trudem dokończono, rezygnując m.in. z antresoli i dekoracji na stacjach bliżej centrum;
  • pod Placem Defilad, tuż obok Pałacu Kultury, biegnie pod ziemią jednotorowy łącznik techniczny łączący linie M1 i M2;
  • choć stacje metra buduje się z reguły na prostych odcinkach trasy, dwie stacje M1 są łukowate – Politechnika oraz Centrum;
  • na M1 znajdują się jedyne w warszawskiej sieci metra (bo droższe w budowie) stacje całkowicie pozbawione słupów na peronie podtrzymujących strop – to m.in. stacja Kabaty.

Zobacz też: Drogie metro na Karolin będzie wyglądać tanio. Mniej wejść, skromny wystrój, brak sklepów, niewygodne ławki

Ile jest w Polsce linii metra? Wykaż się wiedzą w quizie o metrze warszawskim

Pytanie 1 z 10
Ile linii metra ma obecnie Warszawa?
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej