Spis treści
Metro M1 – Warszawa. Oto najważniejsze fakty o 1. linii metra warszawskiego
1. linia metra w Warszawie przebiega z północy na południe i liczy 21 stacji. Wraz z 2. linią metra M2 tworzy jedyny system metra w Polsce. Została wybudowana w latach 1983–2008, a otwarcie pierwszego odcinka (Kabaty – Politechnika) miało miejsce 7 kwietnia 1995 r.
Długość I linii metra w Warszawie to 23 km, a przejazd z krańca na kraniec zajmuje 39 minut. Średnia odległość między stacjami to 1,1 km. Linia przewozi ponad pół miliona pasażerów dziennie, a w godzinach szczytu na najpopularniejszych odcinkach jeździ nią nawet 14–15 tys. osób na godzinę (w jednym kierunku).
Pasażerów M1 obsługują cztery typy pociągów. W 2025 r. były to (od najstarszych do najnowszych):
- Wagonmasz Seria 81,
 - Alstom Metropolis,
 - Siemens Inspiro,
 - Skoda Varsovia.
 
Według oficjalnych planów miasta do 2050 r. M1 ma stanowić część sieci 5 linii metra w Warszawie.
– Chcemy, żeby transport szynowy dotarł do wszystkich 18 dzielnic stolicy oraz żeby do 2050 roku ponad połowa warszawianek i warszawiaków miała metro w zasięgu krótkiego, kilometrowego spaceru – mówił w lutym 2023 r. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Metro M1 – stacje. Jaki przebieg ma I linia metra w Warszawie?
Linia M1 w całości znajduje się po lewej stronie Wisły i przebiega od dzielnicy Bielany (osiedle Młociny) do dzielnicy Ursynów (osiedle Kabaty), przechodząc po drodze przez Żoliborz, Śródmieście i Mokotów. Linia ma przebieg z południa na północ. Jak podaje strona Metra Warszawskiego, stacje 1. linii metra to:
- Kabaty,
 - Natolin,
 - Imielin,
 - Stokłosy,
 - Ursynów,
 - Służew,
 - Wilanowska,
 - Wierzbno,
 - Racławicka,
 - Pole Mokotowskie,
 - Politechnika,
 - Centrum,
 - Świętokrzyska (stacja przesiadkowa na M2),
 - Ratusz Arsenał,
 - Dworzec Gdański,
 - Plac Wilsona,
 - Marymont,
 - Słodowiec,
 - Stare Bielany,
 - Wawrzyszew,
 - Młociny.
 
Przejazd pomiędzy sąsiadującymi stacjami M1 trwa nieco poniżej dwóch minut, a przejazd całą linią zajmuje 39 minut.
- Zobacz galerię: Stacje warszawskiego metra. Linia M1 w obiektywie Muratora
 
1. linia metra Warszawa – plany rozbudowy. Gdzie powstaną nowe stacje?
W 2019 r. Warszawa ogłosiła plany rozbudowy I linii metra. Jak zapowiedziano, powstaną nowe stacje M1 – Plac Konstytucji i Muranów. Są to stacje, które miały powstać na M1 od samego początku (planowano je już za PRL-u), ale w latach 90. ich budowę zarzucono z powodu problemów finansowych miasta. W efekcie doszło do niekorzystnej sytuacji – w ścisłym centrum Warszawy, gdzie najwięcej osób chce skorzystać z metra, stacje są rozmieszczone rzadziej niż na peryferiach miasta.
Stacja Plac Konstytucji powstanie między stacjami Politechnika i Centrum, zaś stacja Muranów – między przystankiem Ratusz Arsenał a Dworcem Gdańskim. Nie podano dokładnych terminów budowy – wiadomo jedynie, że Warszawa planuje uzupełnienie 1. linii metra do 2050 r. Do tego czasu ma też zostać wydłużona 2. linia metra w Warszawie, planowana jest także budowa III linii metra M3 oraz 4. linii metra i 5. linii metra.
I linia metra – ciekawostki. Tego możesz nie wiedzieć o M1
I linia warszawskiego metra jest wyjątkowa pod wieloma względami. Jest nie tylko najstarszą linią metra w Polsce, ale też pomnikiem kolejnych epok – stacje projektowane za czasów PRL-u znacząco różnią się od tych budowanych już w wolnej Polsce.
Nie brakuje też fascynujących aspektów technicznych M1, o których mało kto wie. Poniżej można znaleźć najciekawsze z licznych ciekawostek o 1. linii metra:
- stacje M1 od Kabat do Wierzbna mogą pełnić funkcje schronu – są wyposażone w stalowe grodzie, za pomocą których można zamknąć wszystkie wejścia i odciąć stację od świata;
 - nad stacją Plac Wilsona znajdują się rozległe, nieużywane podziemia, które planowano przekształcić w garaż podziemny na 200 samochodów (z planu zrezygnowano z przyczyn finansowych),
 - linia M1, podobnie jak M2, nie wymaga ogrzewania zimą – ukryte pod ziemią stacje i tunele same utrzymują odpowiednią temperaturę;
 - 1. linię metra od początku projektowano jako przyjazną osobom z niepełnosprawnościami, co w tamtych czasach (lata 80. XX w.) stanowiło rzadkość i budziło zdziwienie – stacje są wyposażone m.in. w windy i pochylnie;
 - najstarsze stacje M1 mają windy tylko z jednej, południowej strony, ponieważ tylko tyle wymagały normy budowlane w czasach PRL-u;
 - najgłębsze stacje I linii metra leżą nawet ponad 12 m pod ziemią;
 - na niektórych stacjach metra eksponowana jest sztuka – tak jest np. na stacji Marymont (galeria na antresoli) oraz na stacji Wilanowska (grafiki na peronie, galerie na antresolach);
 - na początku funkcjonowania I linii metra nie miała ona bramek biletowych – bilety kasowało się w zawieszonych na ścianach przejścia podziemnego kasownikach;
 - stacja Racławicka na M1 jest jedyną, która przez lata nie posiadała toalety – zmieniło się to dopiero w 2015 r.;
 - na przełomie lat 80. i 90. XX w. budowa 1. linii metra o mało nie została zarzucona z powodu braku pieniędzy – w końcu rozpoczęty odcinek z trudem dokończono, rezygnując m.in. z antresoli i dekoracji na stacjach bliżej centrum;
 - pod Placem Defilad, tuż obok Pałacu Kultury, biegnie pod ziemią jednotorowy łącznik techniczny łączący linie M1 i M2;
 - choć stacje metra buduje się z reguły na prostych odcinkach trasy, dwie stacje M1 są łukowate – Politechnika oraz Centrum;
 - na M1 znajdują się jedyne w warszawskiej sieci metra (bo droższe w budowie) stacje całkowicie pozbawione słupów na peronie podtrzymujących strop – to m.in. stacja Kabaty.
 
Zobacz też: Drogie metro na Karolin będzie wyglądać tanio. Mniej wejść, skromny wystrój, brak sklepów, niewygodne ławki