III linia metra M3 - ruszyły prace nad trzecią linią metra na Gocław

III linia warszawskiego metra powstanie na prawym brzegu Wisły. Pierwszy odcinek linii M3 połączy stacje Stadion Narodowy i Gocław. I etap skomunikuje Gocław, Grochów i Kamionek. To 8 km tuneli i sześć nowych stacji. Póki co ruszyły odwierty w miejscu przyszłych stacji na Gocławiu, które zakończą się w połowie przyszłego roku - powiedziała serwisowi naszemiasto.pl rzeczniczka warszawskiego metra. Następnie miasto ogłosi przetarg na projekt i budowę M3.
Spis treści
- Przebieg III linia metra
- Stacje na pierwszym odcinku III linii metra
- I etap III linii metra - postęp prac
- Przetarg na budowę III linii metra
- Kiedy ruszy budowa III linii metra?
- Kiedy zakończy się budowa III linii metra?
- III linia metra - historia
- Warianty przebiegu III linii metra w Warszawie
Przebieg III linia metra
Pierwszy odcinek III linii metra w Warszawie będzie miał 8,1 km długości. Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już od kilku lat stacji Stadion Narodowy, która od początku była planowana jako węzeł przesiadkowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław.
Oprócz tego powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Stacja Stadion Narodowy stanie się kluczowym węzłem komunikacyjnym prawobrzeżnej Warszawy, umożliwiającym przesiadkę do pociągów na dworcu PKP, linii autobusowych i tramwajów.
Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko), a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy - kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju.
Stacje na pierwszym odcinku III linii metra
Na pierwszym odcinku trzeciej linii metra będzie sześć stacji:
- Stacja Dworzec Wschodni przy ul. Kijowskiej (w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego),
- Mińska (pod ulicą Podskarbińską, pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Mińską i Stanisławowską),
- Rondo Wiatraczna (pod wschodnią częścią Ronda Wiatraczna i dalej wzdłuż i pod ulicą Grochowską, z czterema kondygnacjami podziemnymi),
- Ostrobramska (pod skrzyżowaniem ulicy Ostrobramskiej z ulicami Zamieniecką oraz ul. gen Augusta Emila Fieldorfa – „Nila” i wzdłuż ulic Zamienieckiej i ul. gen. Augusta Emila Fieldorfa – „Nila”. – będzie pięć wejść do tej stacji),
- Jana Nowaka-Jeziorańskiego (wzdłuż ulicy Fieldorfa „Nila"),
- Gocław (wzdłuż ulicy gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila", w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania z ulicą gen. Bora-Komorowskiego i dalej w stronę Wisły, z połączonymi ze stacją torami odstawczymi kończącymi się na południe od skrzyżowania ulicy Fieldorfa z ulicami Janusza Meissnera / Jugosłowiańską).
III linia metra powstanie z przeznaczeniem dla blisko 180 tys. osób mieszkających na Pradze-Południe. Zapewni lepszą komunikację dla dużych osiedli - Gocławia, Grochowa i Kamionka. Nowa linia metra umożliwi mieszkańcom Gocławia dotarcie do centrum w 17 minut.
I etap III linii metra - postęp prac
Metro Warszawskie kontynuuje przygotowania do budowy III linii metra na Gocław. Do 1 września można składać oferty w przetargu na wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko dla całej trasy ze Stadionu Narodowego do Gocławia z bazą na Koziej Górce. O wyborze wykonawcy raportu zadecyduje głównie cena. Stanowi ona 60% oceny i doświadczenie - 20%.
Raport ma być gotowy już w 90 dni od podpisania umowy.
Przypomnijmy, że za wykonanie prac przedprojektowych III linii metra odpowiedzialna jest firma ILF Consulting Engineers Polska - była to najtańsza (ponad 19 mln zł) spośród trzech ofert biorąca udział w przetargu.
ILF Consulting Engineers Polska musi przygotować:
- projekt koncepcyjny – raport wstępny i końcowy (gotowy),
- ustalenia stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą,
- oceny stanu budynków w strefach wpływu budowy obiektów metra,
- analizy wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających, dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej,
- programu funkcjonalno-użytkowego oraz Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych.

Przetarg na budowę III linii metra
Całość prac koncepcyjnych ma się zakończyć w połowie 2023 roku. W tym samym czasie ma być ogłoszony przetarg na projekt i budowę pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra.

Kiedy ruszy budowa III linii metra?
Zgodnie z zapowiedziami, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, roboty budowlane powinny ruszyć w 2023 roku.
Kiedy zakończy się budowa III linii metra?
Prace projektowe i budowlane nad III linią metra mają potrwać około 11 lat. I etap (6 stacji) ma być gotowy w 2028 roku lub początek 2029.
Miasto ma zabezpieczone pieniądze na budowę III linii metra, ale liczy też na pozyskanie środków unijnych. Koszt I etapu III linii metra szacowany jest na 2,5-3 mld zł netto (bez STP Kozia Górka). Dane według kosztorysów z kontraktów z lat 2018-2020. Miasto deklaruje, że ma zabezpieczone 1,2 mld zł na wkład własny. Prawda jest taka, że koszty w obecnej sytuacji są trudne do oszacowania.
Polecany artykuł:
III linia metra - historia
Pierwsze plany budowy III linii metra w Warszawie pochodzą z lat 70. i 80. Pierwotnie M3 miała połączyć Okęcie i Ochotę z Gocławiem i Julianowem. Kolejne lata zweryfikowały plany. Jako pierwszy z projektu odpadł odcinek Okęcie – Dworzec Zachodni, a potem Dworzec Zachodni – Stadion Narodowy. W planach pozostał jedynie odcinek Stadion Narodowy – Gocław. W 2015 roku władze miasta zapewniały, że budowa linii M3 rozpocznie się po 2020 roku. Aktualny prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski podtrzymuje tą deklarację i zapowiada, że budowa rozpocznie do końca 2023 roku. Jak już pisaliśmy wyżej, w maju 2019 Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na wykonanie studium technicznego III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Zadanie obejmuje analizy przebiegu i lokalizacji stacji. Na decyzję, który wariant przebiegu III linii metra będzie realizowany trzeba poczekać około 12 miesięcy.
Warianty przebiegu III linii metra w Warszawie
- wariant I (kolor zielony) - zgodny z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP). Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja E6 Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka,
- wariant II (kolor żółty) - zgodny z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja E5 Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka,
- wariant III - to koncepcja jeszcze nieznana, którą w drodze przetargu mogą zaproponować autorzy opracowania. Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka.
