Powierzchnia Polski znowu urośnie za sprawą nowego lądu dla terminala T5 w Gdańsku

2024-11-21 7:14

O kolejne 21 hektarów w przyszłym roku powiększy się terytorium Polski w Gdańsku. Mowa o budowie terminalu T5, który będzie pełnił rolę terminala offshore dla polskich farm wiatrowych na Bałtyku. To będą kolejne hektary nowego lądu na terenach zarządzanych przez Baltic Hub, po 36 ha zalądowionych całkiem niedawno, podczas budowy terminala T3.

Spis treści

  1. Terminal T5. Kolejna inwestycja w Baltic Hub 
  2. Kiedy wybudują nowy terminal T5 Baltic Hub?
  3. Budowa terminala offshore w Gdańsku
  4. Jak będzie wyglądał nowy terminal offshore Baltic Hub?
  5. Koszt budowy terminala T5 Baltic Hub

Terminal T5. Kolejna inwestycja w Baltic Hub 

To już kolejna, bardzo ważna inwestycja na terenie administrowanym przez Baltic Hub. Mowa o budowie terminala instalacyjnego T5 dla potrzeb morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Terminal będzie zlokalizowany w Porcie Północnym, w głębokowodnej części Portu Gdańsk. Budowa terminala oznacza budowę 21 ha nowego lądu (tzw. zalądowienie). 13 listopada odbyło się przekazanie placu budowy wykonawcy tej inwestycji, którą została firma NDI S.A.

Na terenie terminala instalacyjnego dokonywany będzie rozładunek, przygotowanie do transportu i załadunek komponentów turbin wiatrowych do transportu na miejsce w wybranej lokalizacji offshore.

Czytaj też: 

Na budowę terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku przypłynęły jedne z największych w Europie suwnic

Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki.

Kiedy wybudują nowy terminal T5 Baltic Hub?

Znany jest już harmonogram prac związanych z nową inwestycją na gdańskim nabrzeżu. Wiadomo, że prace potrwają 1,5 roku.

Na początek przeprowadzimy prace przygotowawcze, w tym rozbiórkę niewielkiej części infrastruktury przy terminalu T1. Jest to niezbędne, gdyż dostęp do budowy odbywać się będzie przez tereny będące we władaniu Baltic Hub, czyli przez terminal T1. Kolejne kroki to intensywne prace projektowe oraz badania akwenu. Harmonogram budowy przewiduje zakończenie obudowy terenu, czyli wykonanie konstrukcji stalowych nabrzeży i proces zalądowienia 21 hektarów w 2025 roku, a kolejne etapy, w tym prace żelbetowe i wykończeniowe, będą realizowane w 2026 roku. Całość zakończymy w trzecim kwartale 2026 roku, aby następnie przekazać terminal pierwszemu deweloperowi morskiej energetyki wiatrowej – powiedziała nam Magdalena Jagła, kierownik ds. marketingu i komunikacji Baltic Hub sp. z o.o.

Budowa terminala offshore w Gdańsku

W pierwszej fazie budowy zostaną wykonane ściany szczelne obudowy całego terenu wraz z zakotwieniem dla nabrzeży przeładunkowych i nabrzeży osłonowych.

Terminal T5 będzie się różnił od wcześniejszego T3 przede wszystkim charakterem wykończenia i wyposażeniem.

Na T5 nie znajdziemy stałych dźwigów, takich jak suwnice STS czy RMG obecnych na innych terminalach Baltic Hub, a zamiast betonowej nawierzchni zastosujemy kruszywo łamane, co lepiej odpowiada specyfice operacji dla ciężkich elementów farm wiatrowych i przenoszenia znaczących obciążeń elementów pod budowę konstrukcji wiatraków. Dodatkowym wyróżnikiem T5 będzie stanowisko ro-ro, umożliwiające dostawę komponentów turbin transportem kołowym – dodaje Magdalena Jagła.

Jak będzie wyglądał nowy terminal offshore Baltic Hub?

Terminal będzie składał się z nabrzeży portowych ze strefami wysokiej nośności, odpowiednią głębokością toru wodnego (17,5 m) oraz powierzchniami składowymi dla komponentów potrzebnych do budowy farm wiatrowych. Długość nabrzeży przeładunkowych będzie wynosić około 800 metrów, w tym nabrzeże importowe (tzw. inbound quay) oraz nabrzeże eksportowe dla statków typu jack-up (tzw. outbound quay). Nabrzeże przeładunkowe w relacji importowej będzie dodatkowo wyposażone w rampę Ro-Ro, przy której znajdą się dalby cumownicze.

Planowana powierzchnia placu wyniesie około 21 ha. Głębokość basenu portowego przy nabrzeżach przeładunkowych będzie spójna z otaczającą infrastrukturą i będzie wynosić -17,5 m.

Polecamy też: 

W Stoczni Wojennej w Gdyni zaczyna się kolejna wielka inwestycja. Powstanie hala magazynowa

Nabrzeża zostaną wyposażone w urządzenia odbojowe, pachoły cumownicze i drabinki, czyli wszystkie elementy wymagane przepisami i warunkami technicznymi.

Celem projektu jest utworzenie terminalu instalacyjnego na potrzeby morskich farm wiatrowych.

Zakończenie tej inwestycji to będzie dla nas duży krok w kierunku wsparcia transformacji energetycznej kraju. Terminal T5 nie tylko umożliwi sprawne operacje związane z montażem farm wiatrowych, ale także wzmocni pozycję regionu jako lidera w obsłudze projektów offshore na Bałtyku - mówi Magdalena Jagła z Baltic Hub.

Koszt budowy terminala T5 Baltic Hub

Koszt budowy terminala T5 to 1,177 mld zł. Z tego 900 mln zł to wsparcie unijne. Umowę na jego wsparcie podpisała, z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, 3 października tego roku, spółka Istrana, powołana przez Baltic Hub, do realizacji tego zadania.

Nowy terminal zacznie działać zaraz po zakończeniu budowy, bo Baltic Hub ma już podpisaną umowę na jego dzierżawę z PGE Baltica, który jest jedną z firm budujących farmy wiatrowe na Bałtyku. 

Przypomnijmy, że na terenie Baltic Hub powstaje już inny terminal - T3. Gdy zostanie oddany do użytku, będzie największym terminalem głębokowodnym na Morzu Bałtyckim. Będzie tu pracowało ponad 20 zautomatyzowanych suwnic i 20 dźwigów portowych. Niedawno ukończony został etap zalądowienia oraz obudowy blisko czterdziestohektarowej powierzchni. Zakończyły się już prace hydrotechniczne, teraz wykonawca skupi się na budowie nawierzchni i innych pracach konstrukcyjnych.

Murowane starcie
Dom - budować czy kupić gotowy. MUROWANE STARCIE

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej