Spis treści
Terminal T5. Kolejna inwestycja w Baltic Hub
Trwa kolejna, bardzo ważna inwestycja na terenie administrowanym przez Baltic Hub. Mowa o budowie terminala instalacyjnego T5 dla potrzeb morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Terminal będzie zlokalizowany w Porcie Północnym, w głębokowodnej części Portu Gdańsk. Budowa terminala oznacza budowę 21 ha nowego lądu (tzw. zalądowienie). 13 listopada 2024 roku odbyło się przekazanie placu budowy wykonawcy tej inwestycji, którą została firma NDI S.A.
Na terenie terminala instalacyjnego dokonywany będzie rozładunek, przygotowanie do transportu i załadunek komponentów turbin wiatrowych do transportu na miejsce w wybranej lokalizacji offshore.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich w ramach programu KPO oraz przez Polski Fundusz Rozwoju.
Czytaj też:
Na budowę terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku przypłynęły jedne z największych w Europie suwnic
- Harmonogram budowy przewiduje zakończenie obudowy terenu, czyli wykonanie konstrukcji stalowych nabrzeży i proces zalądowienia 21 hektarów w 2025 roku, a kolejne etapy, w tym prace żelbetowe i wykończeniowe, będą realizowane w 2026 roku. Całość zakończymy w trzecim kwartale 2026 roku, aby następnie przekazać terminal pierwszemu deweloperowi morskiej energetyki wiatrowej – powiedziała nam po rozpoczęciu budowy Magdalena Jagła, kierownik ds. marketingu i komunikacji Baltic Hub sp. z o.o.
Postępy prac na budowie terminala T5 Baltic Hub
Jak informuje wykonawca, firma NDI, na budowie terminala T5 w Baltic Hub roboty refulacyjne weszły w październiku 2025 w najważniejszy etap realizacji. Wykorzystywany jest nowoczesny sprzęt, pogłębiarki ssąco-refulujące Van Oord oraz szalandy samobieżne. Na obecnym etapie zaawansowanie tych robót wynosi 80%, a prace prowadzone są równolegle na wielu frontach, z dużą intensywnością.
W obrębie planowanego placu składowo-manewrowego (o łącznej powierzchni około 21 hektarów) prowadzone będą prace związane ze wstępnym montażem poszczególnych komponentów farm wiatrowych.
W ramach budowy powstają dwa nabrzeża przeładunkowe, a także stanowisko Ro-Ro (ładowanie i rozładowywanie) wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi. W pozostałej części placu składowego przewidziano strefy magazynowania oraz zarezerwowano miejsce dla budynków socjalno-administracyjnych, które służyć będą obsłudze procesów logistycznych i tych związanych z montażem farm wiatrowych.
Na terenie budowy zakończyły się prace czerpalne i główna część prac kafarowych, a prace refulacyjne są w kluczowej fazie realizacji.
Codziennie na teren inwestycji dostarczamy od 20 do 30 tys. m³ materiału zasypowego pochodzącego ze źródeł morskich, lądowych i śródlądowych. Do realizacji robót wykorzystujemy najnowocześniejszy sprzęt. Na obecnym etapie zaawansowanie robót refulacyjnych wynosi 80 procent, co wymaga precyzyjnego planowania i koordynacji robót – mówi Zuzanna Matuszewska, kierownik robót hydrotechnicznych z Grupy NDI.
Terminal offshore w Gdańsku inny niż T3
Terminal T5 będzie się różnił od wcześniejszego T3 przede wszystkim charakterem wykończenia i wyposażeniem.
Na T5 nie znajdziemy stałych dźwigów, takich jak suwnice STS czy RMG obecnych na innych terminalach Baltic Hub, a zamiast betonowej nawierzchni zastosujemy kruszywo łamane, co lepiej odpowiada specyfice operacji dla ciężkich elementów farm wiatrowych i przenoszenia znaczących obciążeń elementów pod budowę konstrukcji wiatraków. Dodatkowym wyróżnikiem T5 będzie stanowisko ro-ro, umożliwiające dostawę komponentów turbin transportem kołowym – dodaje Magdalena Jagła.
Jak będzie wyglądał nowy terminal offshore Baltic Hub?
Terminal będzie składał się z nabrzeży portowych ze strefami wysokiej nośności, odpowiednią głębokością toru wodnego (17,5 m) oraz powierzchniami składowymi dla komponentów potrzebnych do budowy farm wiatrowych. Długość nabrzeży przeładunkowych będzie wynosić około 800 metrów, w tym nabrzeże importowe (tzw. inbound quay) oraz nabrzeże eksportowe dla statków typu jack-up (tzw. outbound quay). Nabrzeże przeładunkowe w relacji importowej będzie dodatkowo wyposażone w rampę Ro-Ro, przy której znajdą się dalby cumownicze.
Planowana powierzchnia placu wyniesie około 21 ha. Głębokość basenu portowego przy nabrzeżach przeładunkowych będzie spójna z otaczającą infrastrukturą i będzie wynosić -17,5 m.
Nabrzeża zostaną wyposażone w urządzenia odbojowe, pachoły cumownicze i drabinki, czyli wszystkie elementy wymagane przepisami i warunkami technicznymi.
Celem projektu jest utworzenie terminalu instalacyjnego na potrzeby morskich farm wiatrowych.
Zakończenie tej inwestycji to będzie dla nas duży krok w kierunku wsparcia transformacji energetycznej kraju. Terminal T5 nie tylko umożliwi sprawne operacje związane z montażem farm wiatrowych, ale także wzmocni pozycję regionu jako lidera w obsłudze projektów offshore na Bałtyku - mówiła Magdalena Jagła z Baltic Hub.
Koszt budowy terminala T5 Baltic Hub
Koszt budowy terminala T5 to 1,177 mld zł. Z tego 900 mln zł to wsparcie unijne. Umowę na jego wsparcie podpisała, z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, 3 października tego roku, spółka Istrana, powołana przez Baltic Hub, do realizacji tego zadania.
Nowy terminal zacznie działać zaraz po zakończeniu budowy, bo Baltic Hub ma już podpisaną umowę na jego dzierżawę z PGE Baltica, który jest jedną z firm budujących farmy wiatrowe na Bałtyku.
Przypomnijmy, że na terenie Baltic Hub powstał już inny terminal - T3. Jest największym terminalem głębokowodnym na Morzu Bałtyckim. Pracuje tu 20 zautomatyzowanych suwnic i 20 dźwigów portowych.
Wykonawca wyjaśnia, że w najbliższych tygodniach planowane jest pogrążenie pozostałych profili ścianki szczelnej nabrzeża temporary, co będzie skutkować zamknięciem obwodu terminalu i uniemożliwi żeglugę w jego wnętrzu. W ostatnim etapie refulacji przewidziano zasypanie terminalu ze źródeł lądowych oraz refulację zza ścianki szczelnej, od strony zewnętrznej, co będzie oznaczało zakończenie całego procesu.
Zakończyła się również instalacja wszystkich kotew klapowych, a równolegle rozpoczęto wykonywanie kotew gruntowych przy nabrzeżu temporary. Zadaniem kotew zarówno klapowych, jak i gruntowych jest zapewnienie stateczności ścianki szczelnej.
Jeśli chodzi o wzmocnienie gruntu, rozpoczęły się prace związane z wykonywaniem pali CFA, czyli pali wierconych świdrem ciągłym. Roboty prowadzone są jednocześnie na dwóch frontach, a więc przy nabrzeżu outbound oraz przy nabrzeżu inbound. W tych lokalizacjach przygotowano platformy robocze o długościach odpowiednio 180 i 130 metrów.
Tempo robót jest wysokie, a realizacja postępuje zgodnie z harmonogramem.
- Prace związane z wykonywaniem pali CFA idą bardzo szybko, intensywnie przygotowujemy się również do rozpoczęcia robót żelbetowych. Realizujemy dostawę stali zbrojeniowej oraz prefabrykatów, które będą stanowiły szalunek tracony dla żelbetowego oczepu monolitycznego – dodaje Aleksandra Smyk-Sidorowicz, kierownik robót hydrotechnicznych z Grupy NDI.