5 linii metra i nowe linie tramwajowe do 2050 - masterplan Warszawy

2023-02-14 14:45
dwupoziomowe metro Warszawa
Autor: UM Warszawa Dwupoziomowe stacje metra - taki plan ma Warszawa do 2050

W sumie 5 linii metra i nowe linie tramwajowe - to m.in. plany transportowe Warszawy do 2050 roku. Warszawa zakłada realizację nowych inwestycji przy okazji opracowania nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta. Dostęp do metra będzie miało 17 z 18 dzielnic Warszawy.

Spis treści

  1. W Warszawie 5 linii metra do 2050
  2. Czas podróży metrem skróci się o połowę
  3. Dwupoziomowe stacje metra
  4. Nowe linie tramwajowe w stolicy

- Bliska jest nam też filozofia miasta 15-minutowego - stwierdził 13 lutego na konferencji prasowej prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, prezentując masterplan, wyznaczający kierunki rozwoju komunikacji w stolicy.

- Żeby wszystkie usługi, sprawy ważne dla mieszkańców były w zasięgu 15 minut drogi piechotą lub komunikacją publiczną - dodał.

Plan zakłada m.in., że do 2050 Warszawa będzie mieć pięć linii metra, do których dostęp będzie mieć 17 z 18 warszawskich dzielnic. Ponad 50% mieszkańców stolicy będzie mieszkać w odległości do 1 km od stacji metra.

W Warszawie 5 linii metra do 2050

W Warszawie nie będzie tylko dwóch linii metra (druga ma być skończona za około trzy lata), a pięć. Kolejne trzy maja być zbudowane do końca 2025 roku. Będą to:

  • M3 - odnoga drugiej linii, która ma prowadzić od istniejącej stacji metra Stadion Narodowy przez Grochów, Gocław a dalej pod Wisłą na Mokotów do ul. Żwirki i Wigury,
  • M4 - linia prowadząca z północy na południe miasta - z Tarchomina przez Marymont, Żoliborz, Śródmieście, Ochotę, Służewiec do Wilanowa,
  • M5 - przetnie miasto ze wschodu na zachód – z Ursusa przez Ochotę, Śródmieście, Saską Kępę na Gocławek. W planach jest też przedłużenie drugiej linii na Żerań i Marymont.

Po zrealizowaniu tych planów długość sieci metra wydłuży się z obecnej długości 42 do 113 km. Liczba stacji zwiększy się do 103.

5 linii metra w Warszawie
Autor: UM Warszawa 5 linii metra w Warszawie - mapa Link: powiększ mapę

Czas podróży metrem skróci się o połowę

W tej chwili z okolic ratusza Tarchomina czas dojazdu na Wolę do biznesowej części miasta i ronda Daszyńskiego trwa tramwajami 35 minut. Linia metra M4 skróci tę podróż do 18 min.

Mieszkańcy Ursusa i osiedli Skorosze, którzy chcą dostać się komunikacją publiczną na plac Konstytucji, poświęcają na to 42 minuty. Po uruchomieniu linii metra M5 czas przejazdu potrwa tylko 19 minut.

Czas podróży z Wawra i Rembertowa do centrum (plac Konstytucji) zajmuje 27 minut. Metrem M5 będzie to 15 minut.

Z Wilanowa już w niedalekiej przyszłości tramwajem da się dojechać do centrum. W przyszłości będzie też metro. Teraz podróż na plac Zawiszy zajmuje 36 minut. Linią metra M4 dojedziemy w 25 minut. Jeszcze więcej czasu zaoszczędzimy na trasie Wilanów-centrum. Obecnie potrzeba na to 31 minut, metrem z przesiadkami linią M4 i M1 – 18 minut.

Linia M4 będzie miała stację na Służewcu, gdzie teraz są biurowce, centra handlowe i nowe osiedla. Metrem szybko będzie można się dostać w rejon ronda Dmowskiego z drapaczami chmur, w okolice Browarów Warszawskich, Fabryki Norblina i nowych zespołów mieszkaniowych.

Dwupoziomowe stacje metra

Linia M5 na trasie Gocławek-Szamoty przechodzić będzie między innymi przez Śródmieście Południowe. Ta część centrum jest gęsto zabudowana, w tym pięknymi i zabytkowymi kamienicami, które przetrwały II wojnę światową. Dlatego stacje planowane w lokalizacjach o ograniczonej powierzchni terenu dwupoziomowe.

Dwa prowadzone równolegle tunele metra w rejonie stacji znajdą się jeden nad drugim. Takie dwupoziomowe stacje pojawią się na Solcu, w rejonie Pięknej, placu Konstytucji i na Koszykach.

Na Marymoncie powstanie krzyżówka aż trzech linii metra: M1, M2 i M4. Powstanie stacja z możliwością przesiadki między liniami na jednym peronie. Będzie możliwość podróży pociągami linii M2 lub M4.

Dwie najważniejsze linie metra M1 i M4 będą się krzyżować w rejonie Dworca Południowego. Powstanie tu jedno z największych punktów przesiadkowych z tramwajami, autobusami i kolejką podziemną.

Nowe linie tramwajowe w stolicy

Gdzie powstaną nowe linie tramwajowe? M.in. na Zieloną Białołękę czy Gocław. Póki co, warszawa realizuje budowę linii do Wilanowa, która ma być gotowa w 2024.

opracowanie Marta Balcerowska, źródło: UM Warszawa

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej