5 linii metra i nowe linie tramwajowe do 2050 - masterplan Warszawy

W sumie 5 linii metra i nowe linie tramwajowe - to m.in. plany transportowe Warszawy do 2050 roku. Warszawa zakłada realizację nowych inwestycji przy okazji opracowania nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta. Dostęp do metra będzie miało 17 z 18 dzielnic Warszawy.
Spis treści
- W Warszawie 5 linii metra do 2050
- Czas podróży metrem skróci się o połowę
- Dwupoziomowe stacje metra
- Nowe linie tramwajowe w stolicy
- Bliska jest nam też filozofia miasta 15-minutowego - stwierdził 13 lutego na konferencji prasowej prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, prezentując masterplan, wyznaczający kierunki rozwoju komunikacji w stolicy.
- Żeby wszystkie usługi, sprawy ważne dla mieszkańców były w zasięgu 15 minut drogi piechotą lub komunikacją publiczną - dodał.
Plan zakłada m.in., że do 2050 Warszawa będzie mieć pięć linii metra, do których dostęp będzie mieć 17 z 18 warszawskich dzielnic. Ponad 50% mieszkańców stolicy będzie mieszkać w odległości do 1 km od stacji metra.
W Warszawie 5 linii metra do 2050
W Warszawie nie będzie tylko dwóch linii metra (druga ma być skończona za około trzy lata), a pięć. Kolejne trzy maja być zbudowane do końca 2025 roku. Będą to:
- M3 - odnoga drugiej linii, która ma prowadzić od istniejącej stacji metra Stadion Narodowy przez Grochów, Gocław a dalej pod Wisłą na Mokotów do ul. Żwirki i Wigury,
- M4 - linia prowadząca z północy na południe miasta - z Tarchomina przez Marymont, Żoliborz, Śródmieście, Ochotę, Służewiec do Wilanowa,
- M5 - przetnie miasto ze wschodu na zachód – z Ursusa przez Ochotę, Śródmieście, Saską Kępę na Gocławek. W planach jest też przedłużenie drugiej linii na Żerań i Marymont.
Po zrealizowaniu tych planów długość sieci metra wydłuży się z obecnej długości 42 do 113 km. Liczba stacji zwiększy się do 103.

Czas podróży metrem skróci się o połowę
W tej chwili z okolic ratusza Tarchomina czas dojazdu na Wolę do biznesowej części miasta i ronda Daszyńskiego trwa tramwajami 35 minut. Linia metra M4 skróci tę podróż do 18 min.
Mieszkańcy Ursusa i osiedli Skorosze, którzy chcą dostać się komunikacją publiczną na plac Konstytucji, poświęcają na to 42 minuty. Po uruchomieniu linii metra M5 czas przejazdu potrwa tylko 19 minut.
Czas podróży z Wawra i Rembertowa do centrum (plac Konstytucji) zajmuje 27 minut. Metrem M5 będzie to 15 minut.
Z Wilanowa już w niedalekiej przyszłości tramwajem da się dojechać do centrum. W przyszłości będzie też metro. Teraz podróż na plac Zawiszy zajmuje 36 minut. Linią metra M4 dojedziemy w 25 minut. Jeszcze więcej czasu zaoszczędzimy na trasie Wilanów-centrum. Obecnie potrzeba na to 31 minut, metrem z przesiadkami linią M4 i M1 – 18 minut.
Linia M4 będzie miała stację na Służewcu, gdzie teraz są biurowce, centra handlowe i nowe osiedla. Metrem szybko będzie można się dostać w rejon ronda Dmowskiego z drapaczami chmur, w okolice Browarów Warszawskich, Fabryki Norblina i nowych zespołów mieszkaniowych.
Dwupoziomowe stacje metra
Linia M5 na trasie Gocławek-Szamoty przechodzić będzie między innymi przez Śródmieście Południowe. Ta część centrum jest gęsto zabudowana, w tym pięknymi i zabytkowymi kamienicami, które przetrwały II wojnę światową. Dlatego stacje planowane w lokalizacjach o ograniczonej powierzchni terenu dwupoziomowe.
Dwa prowadzone równolegle tunele metra w rejonie stacji znajdą się jeden nad drugim. Takie dwupoziomowe stacje pojawią się na Solcu, w rejonie Pięknej, placu Konstytucji i na Koszykach.
Na Marymoncie powstanie krzyżówka aż trzech linii metra: M1, M2 i M4. Powstanie stacja z możliwością przesiadki między liniami na jednym peronie. Będzie możliwość podróży pociągami linii M2 lub M4.
Dwie najważniejsze linie metra M1 i M4 będą się krzyżować w rejonie Dworca Południowego. Powstanie tu jedno z największych punktów przesiadkowych z tramwajami, autobusami i kolejką podziemną.
Nowe linie tramwajowe w stolicy
Gdzie powstaną nowe linie tramwajowe? M.in. na Zieloną Białołękę czy Gocław. Póki co, warszawa realizuje budowę linii do Wilanowa, która ma być gotowa w 2024.
opracowanie Marta Balcerowska, źródło: UM Warszawa