Tramwaj na Stegny już się buduje. Zobacz trasę i zdjęcia. Kiedy będzie gotowa odnoga tramwaju do Wilanowa?
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Budowa tramwaju na Stegny w październiku 2023
Trwa budowa tramwaju na Stegny w Warszawie, czyli jednej z odnóg tramwaju do Wilanowa. Gęsto zaludniona część Mokotowa zyska wygodny transport szynowy, którym pasażerowie w 20 minut dotrą do centrum miasta. Na razie jednak pieszych, kierowców i rowerzystów czekają spore utrudnienia.
Spis treści
- Tramwaj na Stegny, czyli odnoga tramwaju do Wilanowa – gdzie powstaje?
- Tramwaj na Stegny – kiedy będzie gotowy?
- Aktualności z budowy tramwaju na Stegny. Jakie utrudnienia dla pieszych i kierowców?
- Tramwajem ze Stegien pojedziesz na Ochotę i Wolę
Tramwaj na Stegny, czyli odnoga tramwaju do Wilanowa – gdzie powstaje?
Tramwaj na Stegny to jedna z dwóch odnóg budowanego obecnie tramwaju do Wilanowa (drugą jest tramwaj na Gagarina). Odcinek ten będzie biegł ulicą św. Bonifacego, od pętli autobusowej przy kościele i szkole do skrzyżowania z ul. Jana III Sobieskiego, gdzie odnoga połączy się z główną trasą tramwajową na Wilanów. Jak informuje UM Warszawa, dojazd tramwajem do centrum ma zająć 20 minut.
W ramach inwestycji za 56 mln zł zaplanowano:
- pętlę tramwajowo-autobusową w miejscu obecnej pętli autobusowej,
- ok. 800 m zielonego torowiska pokrytego rozchodnikiem, umieszczonego między jezdniami ulicy,
- zachowanie istniejącego przekroju ul. św. Bonifacego (nie zmieni się liczba pasów dla samochodów),
- drogę dla rowerów wzdłuż ul. św. Bonifacego,
- posadzenie 40 nowych drzew o wysokości minimum 5 m, 1188 krzewów i 355 bylin oraz roślin kwiatowych.
Przystanki tramwaju na Stegny będą zlokalizowane na pętli przy kościele. Dodatkowo powstanie przystanek u wlotu ul. św. Bonifacego – będą tu wysiadać pasażerowie tramwajów jadących od strony centrum. Osoby chcące jechać do centrum lub do Wilanowa będą wsiadać do tramwaju na przystanku zlokalizowanym na ul. Sobieskiego, przy jej skrzyżowaniu z ul. św. Bonifacego.
Warto dodać, że budowa odnogi na Stegny to pozytywna wiadomość także dla innych części miasta. Gdyby nie powstała odnoga w ul. św. Bonifacego, jakakolwiek awaria tramwaju np. na wysokości Wilanowa blokowałaby ruch na całej trasie do centrum. Dzięki istnieniu odnogi w razie awarii można będzie utrzymać ruch tramwajowy przynajmniej na części trasy (między centrum a Stegnami).

Dla tramwajów [na pętli – przyp. red.] będą dwa tory z peronami, w tym jeden wspólny – tramwajowo-autobusowy. W ten sposób powstanie wygodne miejsce do przesiadek. (…) Kierowcy będą mieli do dyspozycji, jak dotąd, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku i dwa przejazdy przez tory – na wysokości ulicy Batumi i przy pętli – informuje Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.
- Zobacz galerię: Tak będzie wyglądał tramwaj na Stegny. Zobacz wizualizacje i plany nowej linii tramwajowej
Autor: UM Warszawa
Tramwaj na Stegny
Tramwaj na Stegny – kiedy będzie gotowy?
Tramwaj na Stegny ma być gotowy przed końcem 2024 r. Trzeba jednak pamiętać, że nigdzie on nie pojedzie, dopóki nie zostanie otwarta główna trasa tramwaju do Wilanowa. Teoretycznie jej budowa powinna zakończyć się w połowie 2024 r., jednak prawdopodobnie nastąpi opóźnienie.
Skąd taki wniosek? Przede wszystkim stąd, że przedłużają się prace w okolicach ul. Spacerowej, która jest „wąskim gardłem” całej inwestycji. Już wiadomo, że m.in. z tego powodu nie uda się uruchomić w zapowiadanym terminie odnogi tramwaju na Sielce w ul. Gagarina. A trzeba pamiętać, że że tramwaje ze Stegien również muszą pojechać ul. Spacerową, by dotrzeć do centrum.

Aktualności z budowy tramwaju na Stegny. Jakie utrudnienia dla pieszych i kierowców?
Odnoga na Stegny była planowana jako opcjonalna część budowy tramwaju na Wilanów. To, czy opcja zostanie zrealizowana, Tramwaje Warszawskie uzależniały od dostępności środków finansowych. Losy odnogi na Stegny długo się ważyły, jednak ostatecznie miasto przekazało TW dodatkowe środki i w styczniu 2023 r. oficjalnie potwierdzono, że trasa powstanie.
Prace budowlane przy tramwaju na Stegny oficjalnie rozpoczęły się 6 października 2023 r. Pierwsze ruchy na budowie można było jednak obserwować już we wrześniu 2023 r., kiedy to przeprowadzono prace przygotowawcze niezbędne do rozpoczęcia inwestycji – m.in. wycinkę drzew kolidujących z nową trasą.
- Zobacz galerię: Budowa tramwaju na Stegny. Tak szły prace w październiku 2023
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Budowa tramwaju na Stegny w październiku 2023
Piesi, kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej muszą liczyć się z utrudnieniami od 6 października 2023. Jeśli chodzi o utrudnienia dla pieszych, to do lutego 2024:
- zamknięte będzie przejście dla pieszych w poprzek pętli autobusowej,
- między ul. Maltańską a ul. Sardyńską dostępny będzie chodnik tylko po jednej stronie ulicy (najpierw po stronie północnej, a później – południowej),
- północny chodnik na dalszym odcinku zostanie tymczasowo zwężony do 2 m szerokości.
Jeśli z kolei chodzi o utrudnienia dla kierowców, to:
- od godz. 22 w dniu 6 października 2023 zajęta jest pod budowę północna część jezdni ul. św. Bonifacego od pętli do skrzyżowania z ul. Sobieskiego,
- kierowcy mają nadal do dyspozycji po jednym pasie w każdą stronę, o szerokości 3,25 m,
- od skrzyżowania z ul. Soczi pasy ruchu są zwężone,
- wyjazd z ul. Maltańskiej możliwy jest wyłącznie w stronę Jana III Sobieskiego, a z Kaspijskiej w kierunku alei Sikorskiego.

Trzeba pamiętać, że nastąpią także zmiany dla pasażerów komunikacji miejskiej. Warto pamiętać o regularnym sprawdzaniu połączeń na stronie wtp.waw.pl oraz o śledzeniu informacji o zmianach spowodowanych budowami i remontami na stronie infoulice.um.warszawa.pl.
Od soboty, 7 października, autobusy linii 187 dotrą do pętli Sadyba – nie skręcą w ulicę św. Bonifacego, ale pojadą prosto Powsińską. Dla autobusów linii 501 zmieni się przystanek końcowy. Przejadą przez pętlę Stegny, wyjadą z powrotem na ulicę św. Bonifacego i skończą trasę na tymczasowym przystanku Stegny 53. Autobusy linii 172 zmienią jedynie miejsce postojowe na pętli i będą się zatrzymywały na przystanku Stegny 05 – podaje UM Warszawa.
Tramwajem ze Stegien pojedziesz na Ochotę i Wolę
Warto przypomnieć, że budowa tramwaju na Stegny to część większej inwestycji tramwajowej, która docelowo połączy szynami Wolę z Wilanowem. W ramach tego projektu powstają lub przygotowywane są następujące odcinki:
- tramwaj do Wilanowa (w budowie),
- tramwaj na Rakowieckiej (w budowie),
- tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego (w projektowaniu),
- tramwaj do Dworca Zachodniego od strony Ochoty (w budowie),
- tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni,
- tramwaj na Kasprzaka.
Łącznie cała trasa będzie mieć ok. 19 km długości i pozwoli podróżować tramwajem między Wilanowem, Mokotowem, Ochotą i Wolą z pominięciem centrum miasta.