Powstanie tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie. Kiedyś pozwoli dotrzeć tramwajem do Wilanowa aż z Woli

2023-11-06 15:20
Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie wizualizacja
Autor: Tramwaje Warszawskie Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie zostanie odtworzony po ponad 50 latach.

Tramwaj na Rakowieckiej będzie mieć tylko ok. 1 km długości, ale znacząco ułatwi dojazd do stacji metra Pole Mokotowskie. Co więcej, w przyszłości pozwoli dotrzeć tramwajem do Wilanowa z Mokotowa, Ochoty i Woli. Umowę na budowę nowej trasy już podpisano. Kiedy start prac?

Spis treści

  1. Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie – gdzie i kiedy zostanie zbudowany?
  2. Tramwaj w Rakowieckiej i tramwaj na Wilanów to dwie części dłuższej trasy
  3. Jaki będzie tramwaj na Rakowieckiej? Ulica zyska „kameralny charakter”

Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie – gdzie i kiedy zostanie zbudowany?

Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie powstanie na odcinku ul. Rakowieckiej między Aleją Niepodległości a ul. Puławską. Od strony Alei połączy się z istniejącą siecią tramwajową przy stacji metra M1 Pole Mokotowskie, a od strony ul. Puławskiej z nowym rozjazdem, który umożliwi tramwajom podróż w kierunku centrum, Wyścigów lub Wilanowa. Koszt inwestycji to 63,8 mln zł netto (78,6 mln zł brutto).

Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie mapa
Autor: Tramwaje Warszawskie Planowana trasa tramwaju na Rakowieckiej w Warszawie. Białe kropki to przyszłe przystanki.

Jeśli chodzi o terminy, to budowa tramwaju na Rakowieckiej powinna zakończyć się w okolicach sierpnia 2025 r. Wynika to z faktu, że umowę podpisano w październiku 2023 r., a wykonawca – firma Balzola – ma 22 miesiące na realizację inwestycji. Jak podają Tramwaje Warszawskie, pierwsze 5 miesięcy wykonawca spędzi na przygotowywaniu projektów wykonawczych i uzyskiwaniu decyzji ZRID. Oznaczałoby to, że roboty budowlane powinny rozpocząć się w marcu 2024 r.

To niedługa trasa, ale wiele zmieni w codziennych dojazdach do centrum. Tramwaj na Rakowieckiej pozwoli dojechać do stacji metra Pole Mokotowskie i połączy Puławską z al. Niepodległości. A to oznacza, że do kolejnych miejsc w stolicy będzie można dojechać tramwajem. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z Dolnej – mniej niż 10 minut – podają Tramwaje Warszawskie.

Tramwaj w Rakowieckiej i tramwaj na Wilanów to dwie części dłuższej trasy

Nowa trasa tramwajowa to część powstającego etapami połączenia szynowego między Wilanowem a Wolą. W ramach tego wielkiego projektu powstają lub w przygotowaniu są następujące inwestycje:

Łącznie powstanie ok. 19 km nowej trasy tramwajowej w Warszawie, na której skorzystają Wola, Ochota, Mokotów i Wilanów.

Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach – podają TW.

Jaki będzie tramwaj na Rakowieckiej? Ulica zyska „kameralny charakter”

W ramach inwestycji powstanie ok. 1000 m torów w ciągu ul. Rakowieckiej, po jej północnej stronie. Z tego ok. 500 m będzie mieć zielone torowisko pokryte rozchodnikiem. Przystanki znajdą się u wlotu ul. Puławskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Wiśniową oraz u wlotu Al. Niepodległości. Na mapie powyżej zaznaczono je białymi kropkami. Dodatkowo inwestycja obejmuje przebudowę instalacji podziemnych i oświetlenia ulicznego, a także modernizację podstacji trakcyjnej przy ul. Wiśniowej.

Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca torowisko tramwajowe zajmie część obecnej jezdni. Po wybudowaniu tramwaju kierowcy będą mieli do dyspozycji dwukierunkową jezdnię o szerokości ok. 6 m (po jednym pasie w każdą stronę) po południowej stronie ul. Rakowieckiej.

Ulica nabierze kameralnego charakteru i będzie przypominać drugą część Rakowieckiej, między al. Niepodległości a Wołoską, gdzie jeżdżą tramwaje – podają TW.

Przy okazji inwestycji na ul. Rakowieckiej pojawi się 39 nowych drzew. Będą one w tzw. standardzie warszawskim, tj. o obwodzie pnia minimum 25 cm w momencie sadzenia i wysokości minimum 5 m. Oznacza to, że sięgną one wysokości drugiego piętra. Pojawi się też ponad 900 krzewów i ponad 3000 bylin, traw oraz cebulek kwiatowych. Zieleń, jak wspomniano, będzie też na części torowiska (rozchodnik).

Tak, jak w przypadku powstających tras do Wilanowa i na Kasprzaka, tramwaj na Rakowieckiej istniał już wcześniej. Tory, dokładnie na tym samym odcinku, także na północnej części ulicy, istniały między 1927 a 1967 rokiem – przypominają TW.

Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie, wizualizacja
Autor: Tramwaje Warszawskie Tramwaj na ul. Rakowieckiej w Warszawie, widok na skrzyżowanie z Aleją Niepodległości

QUIZ. 10 niby prostych pytań o bloki z wielkiej płyty. Na którym polegniesz?

Pytanie 1 z 10
Najwięcej bloków z wielkiej płyty powstało w Polsce...
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej