Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni. Kiedy ruszy budowa podziemnego tramwaju pomiędzy Wolą a Ochotą?

2023-11-13 9:45
Tramwaj na ul. Kasprzaka w trakcie budowy
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni połączy Wolę z Ochotą. Na zdjęciu budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka.

W stolicy ma powstać tramwaj między ul. Kasprzaka (Odolany) a Dworcem Zachodnim. Pozwoli on dojechać m.in. do podziemnych przystanków pod dworcem. Docelowo dzięki temu odcinkowi możliwy będzie przejazd z Woli tramwajem do Wilanowa (przez Ochotę i Mokotów). Dowiedz się więcej o tej inwestycji. Kiedy budowa?

Spis treści

  1. Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: co to za inwestycja?
  2. Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: trasa. Gdzie powstaną przystanki?
  3. Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: kiedy budowa?
  4. Tunel pod Dworcem Zachodnim już powstaje

Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: co to za inwestycja?

Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni to element ogromnej, realizowanej etapami inwestycji tramwajowej, jaka toczy się obecnie w Warszawie. W jej ramach powstaje nowe połączenie szynowe między Wilanowem a Wolą, obsługujące po drodze także Mokotów i Ochotę. Składa się ono z następujących odcinków:

Jak widać, odcinek między Kasprzaka a Dworcem Zachodnim jest obecnie najmniej zaawansowany. To jednak ważny etap całej inwestycji, gdyż stworzy on zupełnie nowe połączenie między Wolą a Ochotą i obsłuży coraz gęściej zabudowujące się Odolany. Ułatwi także podróże dalekobieżne dzięki połączeniu z dworcem kolejowym i autobusowym Warszawa Zachodnia (podziemny węzeł przesiadkowy).

Trasa tramwajowa łącząca Wolę z Wilanowem: mapa
Autor: Tramwaje Warszawskie Mapa całej planowanej trasy tramwajowej łączącej Wolę z Wilanowem (przerywane linie) Link: Kliknij, aby powiększyć
Najnowocześniejszy dworzec kolejowy w Europie? Warszawa Zachodnia rośnie w oczach

Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: trasa. Gdzie powstaną przystanki?

Dokładna trasa tramwaju Kasprzaka – Dworzec Zachodni nie jest jeszcze ostatecznie ustalona – analizowane są różne warianty. Wszystkie zakładają jednak, że powstaną dwie odnogi tramwajowe łączące ul. Kasprzaka z podziemnymi przystankami pod Dworcem Zachodnim:

  • trasa pierwszej odnogi jest w miarę pewna: tramwaj będzie skręcał z ul. Kasprzaka w ul. Krzyżanowskiego, potem przetnie ul. Prądzyńskiego i zjedzie do tunelu, którym dotrze pod dworzec PKP,
  • trasa drugiej odnogi jest wciąż niepewna, ale według pierwotnych planów ma biec od ul. Kasprzaka w ul. Ordona, a następnie tunelem pod Prymasa Tysiąclecia aż do Dworca Zachodniego.

Opisany powyżej pierwotny plan przedstawia mapa. Czerwone prostokąty oznaczają lokalizacje przystanków.

Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni, mapa
Autor: Tramwaje Warszawskie Planowana, wstępna trasa tramwaju Kasprzaka – Dworzec Zachodni (trasa może ulec zmianie) Link: Kliknij, aby powiększyć

Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach – podają Tramwaje Warszawskie.

Dlaczego odnoga tramwaju w ul. Ordona jest niepewna? Jak informują Tramwaje Warszawskie, budowę w tym miejscu utrudnia podziemny kolektor ściekowy typu lindleyowskiego. Jego ominięcie lub przebudowanie znacząco podniosłoby koszt inwestycji. Jak podaje portal transport-publiczny.pl, z tego powodu eksperci od kilku miesięcy analizują też inne możliwe trasy tej odnogi:

  • w osi ulic Parafialnej, Mszczonowskiej, Gniewkowskiej i Sowińskiego,
  • w osi ulic Parafialnej, Mszczonowskiej oraz ulicy na południowym skraju istniejącej zabudowy Odolan i Sowińskiego,
  • w ciągu ulicy Prymasa Tysiąclecia.

Warto dodać, że ten ostatni wariant byłby najprostszy w budowie (kiedyś była tu już zresztą linia tramwajowa), ale najgorszy z punktu widzenia obsługi Odolan, gdyż tramwaj jechałby ich skrajem.

Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: kiedy budowa?

Jak podają TW, termin budowy tramwaju Kasprzaka – Dworzec Zachodni to przełom dekady. Mowa o rozpoczęciu budowy, a więc realnie pasażerowie skorzystają z nowego połączenia dopiero po 2030 r. Na liście planowanych wydatków spółki Tramwaje Warszawskie do 2029 r. nie ma żadnych kwot na tramwaj łączący Wolę z Ochotą.

Taki stan rzeczy wynika z ograniczeń budżetowych oraz wysokich cen materiałów budowlanych i robocizny – spółka skupia się na dokończeniu już rozpoczętych inwestycji, jak wspomniany tramwaj do Wilanowa. Jednocześnie TW podkreślają, że możliwe jest przyspieszenie budowy tramwaju od Kasprzaka do Dworca Zachodniego, jeśli udałoby się pozyskać dodatkowe finansowanie, np. unijne.

Tunel pod Dworcem Zachodnim już powstaje

Warto dodać, że fragment odcinka pod Dworcem Zachodnim już się buduje. Chodzi o podziemny tunel tramwajowy pod dworcem PKP, który powstaje obecnie w ramach remontu Warszawy Zachodniej. Na razie większość tunelu powstaje jako tzw. pustka technologiczna, czyli po prostu pusta przestrzeń bez docelowej infrastruktury. Gdy na przełomie dekady rozpoczną się wreszcie prace nad tramwajem między Wolą a Ochotą, Tramwaje Warszawskie wybudują w tej przestrzeni przystanki na wysokości ul. Tunelowej, położą szyny itp.

Szybciej wykorzystany zostanie fragment tunelu od strony Ochoty. Tu w latach 2024–2025 powstanie podziemny przystanek (między dworcem PKP a Alejami Jerozolimskimi) wraz z szynami w kierunku ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Pozwoli to po przesiadce z pociągu czy autobusu dalekobieżnego podróżować dalej tramwajem spod Dworca Zachodniego na Ochotę i dalej na Rakowiec lub do centrum.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej