Ożarów Mazowiecki i Jaktorów mają nowe dworce. PKP S.A. zmodernizowało dwa budynki na Mazowszu

2023-10-23 15:44

Mieszkańcy Ożarowa Mazowieckiego i Jaktorowa w woj. mazowieckim mogą już korzystać z nowych dworców kolejowych. Pierwszy ze zmodernizowanych budynków pamięta jeszcze koniec XIX w., drugi – połowę wieku XX. Inwestycję sfinansowano ze środków państwowych i unijnych.

Spis treści

  1. Ożarów Mazowiecki i Jaktorów z nowymi dworcami kolejowymi
  2. Nowocześnie, ekologicznie i z myślą o potrzebach pasażerów
  3. Dworzec w Ożarowie Mazowieckim odzyskał historyczny wygląd
  4. Dworzec w Jaktorowie jak nowy

Ożarów Mazowiecki i Jaktorów z nowymi dworcami kolejowymi

Ostatnie lata przyniosły w Polsce falę modernizacji dworców kolejowych. To zasługa państwowego Programu Inwestycji Dworcowych, ale też środków unijnych, m.in. z Programu Infrastruktura i Środowisko. Teraz do grona odnowionych budynków dołączyły dworce PKP Jaktorów i Ożarów Mazowiecki.

– Kolej to bardzo ważny element transportu publicznego w nowoczesnym państwie, dlatego dbamy o jej rozwój. Poza inwestycjami w infrastrukturę torową, modernizujemy również dworce kolejowe, zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach, walcząc tym samym ze zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Nowocześnie, ekologicznie i z myślą o potrzebach pasażerów

Po remoncie budynki nie tylko wyglądają lepiej, ale przede wszystkim stały się wygodniejsze dla pasażerów. Jak podaje PKP, oba obiekty przystosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, montując m.in. ścieżki prowadzące, pochylnie dla wózków, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz dotykowe modele dworców. Pojawiły się także m.in. elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów oraz zmodernizowane kasy biletowe. Przed budynkami dworców wyznaczono miejsca parkingowe, postawiono wiaty i stojaki rowerowe, pojawiły się nowe ławki i kosze.

Podczas modernizacji nie zapomniano także o ekologii. Oba dworce zostały ocieplone od wewnątrz, wymieniono też stolarkę okienną i drzwiową. Budynki wyposażono w pompy ciepła i systemy inteligentnego zarządzania budynkiem. Dodatkowo w Ożarowie Mazowieckim zbudowano podziemny zbiornik do gromadzenia deszczówki, która może być później wykorzystywana do podlewania zieleni.

Zmodernizowany dworzec kolejowy w Ożarowie Mazowieckim
Autor: PKP S.A. Zmodernizowany dworzec kolejowy w Ożarowie Mazowieckim

Dworzec w Ożarowie Mazowieckim odzyskał historyczny wygląd

Dworzec w Ożarowie Mazowieckim pamięta jeszcze wiek XIX – jego starsza, ceglana część powstała w 1890 r. Budynkowi przywrócono dawny wygląd: odtworzono rozmaite detale architektoniczne, oczyszczono elewację, zamontowano lampy stylizowane na historyczne.

Dawny blask odzyskała także niższa i młodsza część dworca, pochodząca z lat 20. XX w. Została ona otynkowana i pomalowana na jasny kolor, a w oknach pojawiły się ażurowe kraty nawiązujące do stylistyki międzywojennej. Na tej części, służącej do obsługi pasażerów, pojawił się też logotyp PKP oraz m.in. napis z nazwą miejscowości.

Wnętrza dworca tymczasem zmodernizowano. Teraz są utrzymane w biało-szarej stylistyce z elementami drewnianymi i subtelnymi, minimalistycznymi dekoracjami. Z kolei w starszej, ceglanej części dworca zaplanowano lokale na wynajem.

Zmodernizowany dworzec kolejowy w Jaktorowie
Autor: PKP S.A. Zmodernizowany dworzec kolejowy w Jaktorowie

Dworzec w Jaktorowie jak nowy

W przypadku niedużego (75 mkw.) dworca w Jaktorowie z 1954 r. postanowiono nie odtwarzać historii, tylko postawić na nowe. Budynek zyskał współczesną elewację z jasnej cegły klinkierowej i logotyp z nazwą dworca, zamontowano też nową, szarą stolarkę okienną i drzwiową. Unowocześniono też bezpośrednie otoczenie dworca.

Wnętrze dworca kolejowego w Jaktorowie też stało się nowoczesne i przyjazne. Klimatyzowana poczekalnia została wyposażona m.in. w elektroniczne tablice, gabloty z rozkładem oraz tzw. przysiadki. Obok poczekalni podróżni mają do dyspozycji kasę biletową oraz toalety.

Przebudowa dworca w Ożarowie Mazowiecki kosztowała 10,86 mln zł brutto, natomiast w Jaktorowie – 3,6 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. – podano w komunikacie prasowym.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej