Ożarów Mazowiecki i Jaktorów mają nowe dworce. PKP S.A. zmodernizowało dwa budynki na Mazowszu

2023-10-23 15:44

Mieszkańcy Ożarowa Mazowieckiego i Jaktorowa w woj. mazowieckim mogą już korzystać z nowych dworców kolejowych. Pierwszy ze zmodernizowanych budynków pamięta jeszcze koniec XIX w., drugi – połowę wieku XX. Inwestycję sfinansowano ze środków państwowych i unijnych.

Spis treści

  1. Ożarów Mazowiecki i Jaktorów z nowymi dworcami kolejowymi
  2. Nowocześnie, ekologicznie i z myślą o potrzebach pasażerów
  3. Dworzec w Ożarowie Mazowieckim odzyskał historyczny wygląd
  4. Dworzec w Jaktorowie jak nowy

Ożarów Mazowiecki i Jaktorów z nowymi dworcami kolejowymi

Ostatnie lata przyniosły w Polsce falę modernizacji dworców kolejowych. To zasługa państwowego Programu Inwestycji Dworcowych, ale też środków unijnych, m.in. z Programu Infrastruktura i Środowisko. Teraz do grona odnowionych budynków dołączyły dworce PKP Jaktorów i Ożarów Mazowiecki.

– Kolej to bardzo ważny element transportu publicznego w nowoczesnym państwie, dlatego dbamy o jej rozwój. Poza inwestycjami w infrastrukturę torową, modernizujemy również dworce kolejowe, zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach, walcząc tym samym ze zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Nowocześnie, ekologicznie i z myślą o potrzebach pasażerów

Po remoncie budynki nie tylko wyglądają lepiej, ale przede wszystkim stały się wygodniejsze dla pasażerów. Jak podaje PKP, oba obiekty przystosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, montując m.in. ścieżki prowadzące, pochylnie dla wózków, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz dotykowe modele dworców. Pojawiły się także m.in. elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów oraz zmodernizowane kasy biletowe. Przed budynkami dworców wyznaczono miejsca parkingowe, postawiono wiaty i stojaki rowerowe, pojawiły się nowe ławki i kosze.

Podczas modernizacji nie zapomniano także o ekologii. Oba dworce zostały ocieplone od wewnątrz, wymieniono też stolarkę okienną i drzwiową. Budynki wyposażono w pompy ciepła i systemy inteligentnego zarządzania budynkiem. Dodatkowo w Ożarowie Mazowieckim zbudowano podziemny zbiornik do gromadzenia deszczówki, która może być później wykorzystywana do podlewania zieleni.

Zmodernizowany dworzec kolejowy w Ożarowie Mazowieckim
Autor: PKP S.A. Zmodernizowany dworzec kolejowy w Ożarowie Mazowieckim

Dworzec w Ożarowie Mazowieckim odzyskał historyczny wygląd

Dworzec w Ożarowie Mazowieckim pamięta jeszcze wiek XIX – jego starsza, ceglana część powstała w 1890 r. Budynkowi przywrócono dawny wygląd: odtworzono rozmaite detale architektoniczne, oczyszczono elewację, zamontowano lampy stylizowane na historyczne.

Dawny blask odzyskała także niższa i młodsza część dworca, pochodząca z lat 20. XX w. Została ona otynkowana i pomalowana na jasny kolor, a w oknach pojawiły się ażurowe kraty nawiązujące do stylistyki międzywojennej. Na tej części, służącej do obsługi pasażerów, pojawił się też logotyp PKP oraz m.in. napis z nazwą miejscowości.

Wnętrza dworca tymczasem zmodernizowano. Teraz są utrzymane w biało-szarej stylistyce z elementami drewnianymi i subtelnymi, minimalistycznymi dekoracjami. Z kolei w starszej, ceglanej części dworca zaplanowano lokale na wynajem.

Zmodernizowany dworzec kolejowy w Jaktorowie
Autor: PKP S.A. Zmodernizowany dworzec kolejowy w Jaktorowie

Dworzec w Jaktorowie jak nowy

W przypadku niedużego (75 mkw.) dworca w Jaktorowie z 1954 r. postanowiono nie odtwarzać historii, tylko postawić na nowe. Budynek zyskał współczesną elewację z jasnej cegły klinkierowej i logotyp z nazwą dworca, zamontowano też nową, szarą stolarkę okienną i drzwiową. Unowocześniono też bezpośrednie otoczenie dworca.

Wnętrze dworca kolejowego w Jaktorowie też stało się nowoczesne i przyjazne. Klimatyzowana poczekalnia została wyposażona m.in. w elektroniczne tablice, gabloty z rozkładem oraz tzw. przysiadki. Obok poczekalni podróżni mają do dyspozycji kasę biletową oraz toalety.

Przebudowa dworca w Ożarowie Mazowiecki kosztowała 10,86 mln zł brutto, natomiast w Jaktorowie – 3,6 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. – podano w komunikacie prasowym.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej