Dworzec w Siedlcach pojaśniał i wypiękniał. Zobacz efekty remontu dworca PKP Siedlce

2023-10-09 12:22

Zakończył się wielki remont dworca w Siedlcach. Budynek z lat 80., który przedtem raczej nie grzeszył urodą, zyskał zupełnie nową formę i pokrył się ceglaną okładziną. Wnętrza dworca PKP Siedlce stały się z kolei jaśniejsze, bardziej funkcjonalne i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Zobacz efekty prac i sprawdź, co się zmieniło.

Spis treści

  1. Dworzec w Siedlcach już po remoncie. Jak zmienił się dworzec PKP Siedlce?
  2. Jaśniejsze wnętrza przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami
  3. Otoczenie dworca też się zmieni na korzyść kierowców i rowerzystów

Dworzec w Siedlcach już po remoncie. Jak zmienił się dworzec PKP Siedlce?

Rozpoczęty latem 2021 r. dwuletni remont dworca PKP Siedlce (woj. mazowieckie) dobiegł końca i od 6 października 2023 r. pasażerowie mogą już korzystać z nowego obiektu. Przypomnijmy, że budynek pochodzi z 1986 r. – pierwotny, znacznie większy XIX-wieczny dworzec w Siedlcach uległ zniszczeniu w 1944 r. Przebudowa pozwoliła nawiązać do architektury tego oryginalnego dworca kolejowego, a zarazem stworzyć nowoczesną i komfortową dla pasażerów przestrzeń.

– Przez ostatnie dwa lata dworzec w Siedlcach przeszedł olbrzymią przemianę, dzięki której stał się komfortową przestrzenią obsługi pasażerów. Cieszy również to, że dzięki wprowadzonym rozwiązaniom dworzec jest przyjazny osobom z niepełnosprawnościami oraz podróżnym z dużym bagażem, osobom starszym oraz rodzicom z dziećmi. Poza tym zyskał atrakcyjny, nowoczesny, nieco industrialny wygląd, a także jasne i przestronne wnętrze – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dworzec w Siedlcach przed remontem (2014)
Autor: Muri/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0/bez zmian Dworzec w Siedlcach w 2014 r., przed remontem...
Dworzec w Siedlcach po remoncie (2023)
Autor: PKP S.A. ... i dworzec w Siedlcach w 2023 r., po remoncie

Przebudowa za ponad 24 mln zł brutto została przeprowadzona w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W jej wyniku dworzec w Siedlcach zyskał nową elewację i lekko industrialny wygląd zgodnie z projektem pracowni architektonicznej Pas Projekt Sp. z o.o. Budynek pokryto ceglaną okładziną, która stanowi nawiązanie do XIX-wiecznego dworca, pojawił się też logotyp PKP S.A. i przydatny zegar. Nocą budynek jest widoczny dzięki nowej iluminacji.

Nie zabrakło też nowoczesnych technologii. Na dachu ocieplonego dworca zamontowano fotowoltaikę, a budynek wyposażono w zaawansowane systemy (optymalizujący zużycie energii system BMS, energooszczędne oświetlenie sterowane automatycznie, systemy przeciwpożarowe, monitoring, system kontroli dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu).

Jaśniejsze wnętrza przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami

Jeszcze więcej zmian zaszło w środku dworca w Siedlcach. Na zlecenie inwestora PKP S.A. firma Texom sp. z o.o. unowocześniła wnętrze budynku. Pomieszczenia dworca pojaśniały dzięki biało-szaremu malowaniu, a przestrzeń dla pasażerów powiększyła się. Pojawiły się balustrady z matowego szkła na antresoli i okrągłe lampy. Ogółem wewnątrz obiektu do dyspozycji podróżnych są:

  • poczekalnia i hol o wysokości dwóch kondygnacji,
  • windy,
  • kasy biletowe (w tym przystosowane do obsługi osób na wózkach),
  • lokale handlowo-usługowe,
  • toalety,
  • ławki,
  • gabloty z rozkładami jazdy,
  • elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów,
  • system informacji głosowej.

Zgodnie ze współczesnymi standardami wprowadzono także niezbędne ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami. To nie tylko windy, kasy dostępne dla osób na wózkach czy kontrastowa kolorystyka pomagająca osobom niedowidzącym, ale też ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a i dotykowe plany dworca.

Otoczenie dworca też się zmieni na korzyść kierowców i rowerzystów

Warto dodać, że w niedalekiej przyszłości przemianę przejdzie także przestrzeń wokół dworca. Kierowcy zyskają kilka miejsc parkingowych, w tym jedno przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami, zaś dla rowerzystów pojawi się wiata rowerowa z 10 stojakami.

– Siedlce od początku wstąpienia Polski do Unii Europejskiej są ważnym punktem na transportowej mapie Europy. Linia E-20 jest częścią ważnego korytarza transportowego Morze Północne–Bałtyk. Dlatego już 20 lat temu Unia Europejska wsparła modernizację linii Warszawa–Siedlce, a następnie zakupiła nowoczesny, produkowany w Siedlcach, tabor skierowany do obsługi tego szlaku. Pociągi wtedy znacznie przyspieszyły, a podróż stała się wygodną. Następnie w latach 2007–2013 dzięki wsparciu Unii gruntownie zmodernizowano siedlecki węzeł kolejowy, a w latach 2014–2020 unowocześniono linię Siedlce–Terespol, odnowiono również trasę do Białegostoku – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej. – Zwieńczeniem inwestycji UE w siedlecką kolej jest otwierany dziś nowoczesny dworzec.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej