Spis treści
- Stara zakopianka do przebudowy - jest koncepcja
- Czeka nas ostre hamowanie po wygodnej jeździe dwupasmówką
- Odcinek DK 47 Nowy Targ - Szaflary - korki w sezonie to tu norma
- To nie będzie drogowa rewolucja pod Tatrami
- Druga koncepcja zakopianki też powstaje
- Były wiceminister infrastruktury pyta - obecny mu odpowiada
Stara zakopianka do przebudowy - jest koncepcja
GDDKiA zamierza przebudować i unowocześnić drogę krajową nr 47 – czyli starą zakopiankę. To właśnie tą drogą tysiące turystów i wczasowiczów pokonują ostatni odcinek pod Tatry. I w przeciwieństwie do szybkiej podróży nową dwupasmówką na odcinku Rdzawka – Nowy Targ, jaką jedziemy już od zeszłego roku, tu musimy już ostro hamować.
24 i 25 kwietnia 2025 roku w Urzędach miasta w Szaflarach i w Nowym Targu odbyły się spotkania z mieszkańcami, podczas których Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła swoje pomysły projektów modernizacji ostatniego odcinka zakopianki czyli DK 47 Nowy Targ - Zakopane. Z mieszkańcami konsultowano koncepcję modernizacji przygotowaną przez firmę IVIA na zlecenie GDDKiA.
Czeka nas ostre hamowanie po wygodnej jeździe dwupasmówką
W Nowym Targu dwupasmówka się kończy. I nic nie zapowiada tego, by droga o takim przekroju miała tu powstać. 1 grudnia 2023 roku GDDKiA podpisała umowę z firmą IVIA, która miała przygotować koncepcję rozbudowy tej drogi. Ta właśnie powstała, a projektanci i przedstawiciele GDDKiA 24 i 25 kwietnia 2025 roku podzielili się nią z mieszkańcami.
Przyjęcie kolejnego pomysłu modernizacji zakopianki, jak się można było spodziewać, wśród górali nie wzbudziło zachwytu. Podobnie jak przed 18 laty, mieszkańcy Podhala sceptycznie podchodzą do rozbudowy tej trasy. Boją się szerokiej dwupasmowej zakopianki. Obawiają się, że droga, którą turyści wygodnie ominą ich miejscowości, sprawi, że nie będą też chcieli korzystać z usług lokalnej społeczności. Będą woleli zamieszkać w budowanych wokół Zakopanego apartamentowcach, zamiast u nich. A to sprawi, że leżące przy DK 47 Szaflary, Biały Dunajec, czy Poronin – przestaną się rozwijać, a mieszkańcy zostaną pozbawieni części dochodów, pochodzących z turystyki.
Odcinek DK 47 Nowy Targ - Szaflary - korki w sezonie to tu norma
Obecnie Droga z Nowego Targu do Szaflar to główna trasa do Zakopanego. Wciąż rośnie na niej liczba pojazdów. Jak informowała GDDKiA, ruch między 2015 a 2021 rokiem zwiększył się o 45 proc., do ponad 22 tysięcy pojazdów na dobę. W jeszcze większym stopniu wzrósł ruch samochodów ciężarowych, bo o 73 proc., do 2,3 tysiąca pojazdów na dobę. Dodatkowe utrudnienia i korki tworzą się w sezonie turystycznym.
Jak więc ma wyglądać modernizacja zakopianki na tym odcinku?
To nie będzie drogowa rewolucja pod Tatrami
To nie będzie rewolucja pod Tatrami, a raczej ewolucja. GDDKiA podkreśla, że poprawa przepustowości drogi jest przygotowywana w jej obecnym śladzie. Zakopianka po nowemu, raczej nie będzie wygodną dwupasmówką. Na to nie dają zgody mieszkańcy, choć GDDKiA zapewnia, że tam gdzie się będzie dało, zostaną wybudowane dodatkowe pasy. Trzeci pas pojawi się m.in. w Szaflarach w środku drogi i będzie służył do tego, by mieszkańcy mogli spokojnie wjechać na swoje posesje, nie tamując głównego ruchu na drodze.
Celem modernizacji zakopianki jest poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu. Ze względu na ograniczenia terenowe, zakres proponowanych zmian jest zawężony do niezbędnych, kluczowych rozwiązań. W przypadku trzech skrzyżowań w Szaflarach (ul. Kolejowa, skrzyżowanie przy Urzędzie Gminy, droga do stacji uzdatniania wody) proponowana jest likwidacja lewoskrętów i pozostawienie jedynie możliwości skrętów w prawo. Zawracanie byłoby wówczas możliwe na rondach. W newralgicznych miejscach zakopianki ma powstać łącznie 650 m dodatkowych chodników oraz 2,4 km ścieżki dla pieszych i rowerów.
W Nowym Targu GDDKiA planuje dobudowanie na kilometrowym odcinku drugiej jezdni. W Szaflarach nie przewiduje się takich zmian – ograniczenia terenu na to nie pozwalają. Tam na odcinku 4,5 km ma zostać dobudowany pas środkowy, który pozwoli na bezpieczne skręty z trasy i dojazd do posesji. Na skrzyżowaniu z ul. Augustyna Suskiego jest projektowane rondo. Na innych skrzyżowaniach GDDKiA chce zbudować dodatkowe pasy, co pozwoli upłynnić ruch. Planowana jest też budowa przejścia dla zwierząt nad zakopianką, które pozwoli im przemieszczać się między Borem Kombinackim a Borem na Czerwonem.
Rozbudowa zakopianki w proponowanym kształcie wiązałaby się z koniecznością przejęcia za odszkodowaniem niektórych nieruchomości. to przede wszystkim terenu niezbędnego do budowy drugiej jezdni w Nowym Targu i rozbudowy skrzyżowań.
Druga koncepcja zakopianki też powstaje
Przypomnijmy że trwają równocześnie prace nad koncepcją modernizacji kolejnego odcinka zakopianki. Przygotowuje ją firma Sweco Polska. Chodzi o koncepcję programową przebudowy DK47 między Szaflarami a Zakopanem. Droga krajowa nr 47 na odcinku Szaflary - Zakopane o długości około 11,8 km jest jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku. Na blisko 10-kilometrowym odcinku przebega w obszarze zabudowanym, gdzie znajduje się 186 zjazdów do posesji. Średnie natężenie ruchu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów/dobę i wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat o 41 proc.
Pomiędzy Poroninem a Zakopanem ten wzrost jest mniejszy i wynosi 17 proc., ale na tym odcinku średnio na dobę porusza się prawie 21 tys. pojazdów. Poziom swobody ruchu jest ograniczony. Okresowo, w czasie wzmożonych wyjazdów turystycznych, natężenie na drodze jest wyższe od jej przepustowości i tworzą się zatory.
Były wiceminister infrastruktury pyta - obecny mu odpowiada
Tymczasem sprawa rozbudowy starej zakopianki wraca w interpelacjach poselskich. Były wiceminister infrastruktury - Rafał Weber (PiS) pyta ministerstwo o to kiedy i jak zamierza rozbudować dwa odcinki DK 47 Nowy Targ - Szaflary i Szaflary - Zakopane?
- Aktualny stan techniczny tej trasy nie odpowiada potrzebom dzisiejszego natężenia ruchu. Odcinek ten cechuje się nie tylko dużą liczbą zatorów drogowych, ale także licznymi sytuacjami niebezpiecznymi dla pieszych i kierowców. Brak ciągłości chodników, niedostosowane skrzyżowania, w tym niebezpieczne wloty lokalnych dróg oraz brak rond czy bezpiecznych przejść dla pieszych, to tylko niektóre z palących problemów, jakie dotykają mieszkańców i użytkowników tej trasy - pisze w interpelacji poseł Weber.
I dodaje, że "poprawa infrastruktury drogowej na tym odcinku to nie tylko kwestia komfortu jazdy czy turystyki – to przede wszystkim sprawa bezpieczeństwa, dostępności usług publicznych i sprawnego funkcjonowania lokalnej społeczności. Utrzymujące się korki utrudniają codzienne życie mieszkańcom m.in. Szaflar, Białego Dunajca i Poronina, wydłużają czas dojazdu służb ratunkowych i zmniejszają atrakcyjność regionu dla inwestorów i turystów."
Poseł pyta m,in. jaki jest aktualny zakres planowanej inwestycji rozbudowy DK47 na odcinku Nowy Targ–Zakopane? Jaki jest planowany harmonogram realizacji całej inwestycji? I prosi o przedstawienie terminów uzyskania decyzji środowiskowych, ogłaszania przetargów i podpisywania umów na projekt i budowę oraz oddania inwestycji do ruchu oraz czy zostały zabezpieczone środki finansowe na dalsze etapy inwestycji, w tym realizację robót budowlanych?
Na interpelację odpowiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Twierdzi, że na obu wspominanych odcinkach planowana jest "optymalizacja".
- W przypadku odcinka Nowy Targ - Szaflary - inwestycja ta znajduje się na etapie prac przygotowawczych. W IV kwartale 2025 r. planowane jest złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji (DŚU), natomiast uzyskanie DŚU dla ww. inwestycji planuje się w II kwartale 2026 r. Ogłoszenie przetargu na roboty przewidywane jest na IV kwartał 2028 r., a następnie w II kwartale 2029 r. zaplanowano podpisanie umowy z Wykonawcą robót. Przewidywane lata realizacji przedmiotowej inwestycji – 2029 – 2031- odpowiedział Stanisław Bukowiec.
Drugi z odcinków Szaflary - Zakopane jest na etapie prac przygotowawczych. W przypadku tej cześci drogi "optymalizacja" obejmie odcinek DK47 o długości ok. 10,6 km, na którym planowane jest wzmocnienie nawierzchni do 11, 5 t/oś, budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, przebudowa przepustów, budowa kanału technologicznego, przebudowa zjazdów, budowa wiaduktu nad linią kolejową, budowa ekranów akustycznych.
Jak twierdzi wiceminister Bukowiec, W I kwartale 2025 r. dla tego zadania złożony został wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji (DŚU). Uzyskanie ww. wniosku DŚU planuje się na IV kwartał 2025 r. Ogłoszenie przetargu na roboty przewidywane jest na III kwartał 2027 r., a następnie w I kwartale 2028 r. zaplanowano podpisanie umowy z Wykonawcą robót. Przewidywane lata realizacji przedmiotowej inwestycji – 2028 – 2030.
Przeczytaj też: O firmach budowlanych z Chin, autostradzie A1 i niepewności na kolei
