Koniec budowy drogi ekspresowej S3 do granicy z Czechami. Otwierają ostatni odcinek ekspresówki!

2025-10-21 7:43

Od 20 października kierowcy mogą już korzystać z całej drogi ekspresowej S3. Właśnie 20 października GDDKiA otworzyła ostatni budowany odcinek od Świnoujścia do Międzyzdrojów. Czy to już naprawdę koniec budowy całej S3?

Otwarto ostatni odcinek S3

Budowa dwóch ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 dobiega końca. Jak poinformowała GDDKiA 20 października otwarto ostatni budowany odcinek S3 od Świnoujścia do Międzyzdrojów.

-  Dziś 𝐨𝐭𝐰𝐢𝐞𝐫𝐚𝐦𝐲 𝐨𝐝𝐜𝐢𝐧𝐞𝐤 𝐝𝐫𝐨𝐠𝐢 𝐞𝐤𝐬𝐩𝐫𝐞𝐬𝐨𝐰𝐞𝐣 𝐒𝟑 od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje w pełnym przekroju dwujezdniowej drogi ekspresowej.To ostatni, brakujący fragment trasy S3 Świnoujście - Troszyn - informuje GDDKiA.

To oznacza, że Kierowcy mogą już pokonać nowczesną i komfortową ekspresówką praktycznie całą Polskę - od granicy z Czechami, do Świnoujścia. 

Trasa S3 ma opóźnienie

Trasa ma jednak spore opóźnienie, bo miała być gotowa jeszcze wiosną ubiegłego roku. Tak się nie stało. Po drodze dwa razy generalny wykonawca zawieszał prace. Mowa o liderze konsorcjum, będącego generalnym wykonawcą - firmie Polbud Pomorze. W grudniu 2024 roku bowiem, Polbud ponownie wystąpił z roszczeniami do GDDKiA, informując o wstrzymaniu prac. Pozostałe firmy, partnerzy tworzonego z Polbudem jako liderem konsorcjum, były zaskoczone oświadczeniem lidera, ale zadeklarowały dokończenie kontraktu. Dziś sytuacja jest już inna. Inny jest też lider konsorcjum. Przypomnijmy, 16-kilometrowy odcinek S3 Dargobądz – Troszyn buduje konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop i PRD Nowogard. Które także wysunęły roszczenia wobec GDDKiA oraz w liście otwartym zaapelowały o pomoc do premiera RP.

 

Most nad Dziwną w Wolinie gotowy

Jedną bardziej widowiskowych części budowy tej ważnej polskiej ekspresówki jest most nad rzeką Dziwną w Wolinie. Jego charakterystyczne niebieskie przęsła widać z daleka. 

Most nad Dziwną w Wolinie jest dość długi. Ma 1,1 km długości. Długość przęsła to 170 metrów. Pierwsza część tego mostu łukowego nad rzeką Dziwną powstała w 2003 roku.

Czytaj też: Budowa mostu w Wolinie. Tak nasunęli przęsło na konstrukcję mostu na S3

Most Fehmarnsund inspiracją dla mostu w Wolinie

Inspiracją dla mostu w Wolinie miał być drogowo-kolejowy most Fehmarnsund, łączący wyspę Fehmarn na Morzu Bałtyckim ze stałym lądem w Großenbrode. Po otwarciu w 1963 mostu i zbudowaniu terminala promowego w Puttgarden na Fehmarn, średni czas podróży pomiędzy Hamburgiem i Kopenhagą został znacznie skrócony. Most liczy sobie 963 metrów długości  i rozciąga się na szerokość 1300 metrów Fehmarnsund, a pozostałe 337 metrów składa się z dwustronnych podjazdów. Wznosi się 23 metry nad wodą. Jest to konstrukcja stalowa o szerokości 21 metrów. Łuk konstrukcji mostu ma długość 268,5 metrów, a najdłuższe przęsło rozpiętość 248 metrów i 45 metrów wysokości powyżej punktu jezdni.

Konstrukcja mostu w Wolinie jednak różni się od tej w Niemczech.

Przy nasuwaniu przęseł mostu w Wolinie wykorzystano barki

Most powstał w ramach budowy 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim. Jego budowa była dość skomplikowana. Najpierw powstał ustrój nośny obiektu. Potem na budowę w częściach dotarły łuki metalowych przęseł nowego obiektu. Metalowa konstrukcja najpierw musiała zostać zmontowana na brzegu. Potem była powoli nasuwana na konstrukcję nośną z lądu. W ostatecznym usytuowaniu przęsła na moście pomogły z rzeki barki.

Cała droga ekspresowa S3 w Zachodniopomorskiem miała być przejezdna pod koniec II kwartału 2025 roku. Tak się jednak nie stało

27 czerwca oddano kierowcom do dyspozycji 12-km odcinek nowej S3, po którym auta mogły już poruszać się dwiema jezdniami w każdym kierunku. Kierowcy mogli korzystać z pełnego przekroju drogi ekspresowej S3 od Międzyzdrojów do Wolina.

27 czerwca 2025 został wprowadzony ruch dwiema jezdniami od Międzyzdrojów (wjazd na obszar Wolińskiego Parku Narodowego) do węzła Wolin Zachód. Wraz z tym został w pełni uruchomiony węzeł drogowy Dargobądz oraz jezdnie dodatkowe, które powstały wzdłuż S6 aby zapewnić komunikację lokalną. Na udostępnionym do ruchu odcinku obowiązuje standardowe dla drogi ekspresowej ograniczenie prędkości do 120 km/h za wyjątkiem obszaru Wolińskiego Parku Narodowego, gdzie ze względu na mniejsze promienie łuków (ograniczenie zajętości cennych przyrodniczo terenów) prędkość jest ograniczona do 100 km/h. Miejsce Obsługi Podróżnych Dargobądz ze względu na prowadzone prace jest jeszcze zamknięte.

Jak już wspomnieliśmy - 14 sierpnia 2025 r. została uruchomiona jezdnia północna pomiędzy Wolinem i Troszynem. 

To już cała droga ekspresowa S3 w Zachodniopomorskiem? 

Do pełnego otwarcia przejazdu dwiema jezdniami na całych 33 km tej trasy brakowało jeszcze ukończenia prac w rejonie Międzyzdrojów. Wykonawca na odcinku około 200 metrów dobudował tu północną jezdnię oraz łącznice węzła Międzyzdroje relacji Międzyzdroje-Świnoujście, wcześniej te prace blokowało rondo tymczasowe.

20 października otwarto ostatni odcinek S3. To oznacza, ze kierowcy mogą już korzystać z całej drogi ekspresowej S3 w Zachodniopomorskiem.

Przypomnijmy, że drugi (17 km) odcinek S3 Świnoujście – Dargobądz, buduje firma Polaqua.

Ekspresówka gotowa, ale prace na S3 wciąż trwają

Jak podaje GDDKiA, oddanie do ruchu jezdni głównych nie oznacza jeszcze całkowitego zakończenia prac związanych z inwestycją. Kontynuowane będą prace przy jezdniach dodatkowych, roboty porządkowe, nasadzenia zieleni oraz prace wykończeniowe. Do zakończenia na odcinku Dargobądz - Troszyn pozostaje jeszcze para Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz oraz Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód. Wykonawca musi również dokończyć prace przy przebudowie ul. Mickiewicza w Wolinie. Na odcinku Świnoujście - Dargobądz przez najbliższe tygodnie będzie jeszcze zamknięty węzeł Świnoujście Terminal LNG. Wykonawca ma do końca roku zdemontować znajdującą się przy węźle wytwórnię mas bitumicznych i zakończyć tu pozostałe prace.

Łącznie cała droga ekspresowa S3 liczy 471 km (w tym 17 km wspólnego przebiegu z autostradą A6). Koszt realizacji S3 od Świnoujścia do Lubawki w latach 2007-2025 wyniósł ponad 15 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE w ramach różnych programów wyniosło ok. 7,7 mld zł.

Polecamy także na ten temat:  Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku gotowa. 31 lipca otwarcie! Tak wygląda

MuratorPlus: Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki

Czytaj też: 

Murowane starcie
Technologia budowy - beton komórkowy czy ceramika. MUROWANE STARCIE
Murator Plus Google News