Spis treści
- PORR zrealizuje inwestycję
- Parametry techniczne tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi
- Harmonogram prac przy budowie tunelu dalekobieżnego w Łodzi
- Bezpieczeństwo podczas drążenia tunelu i minimalizacja niedogodności
- Tunel KDP a tunel średnicowy
PORR zrealizuje inwestycję
Firma PORR będzie miała 4 lata od momentu zawarcia umowy na zrealizowanie inwestycji.
To dla nas dowód ogromnego zaufania, a jednocześnie zobowiązanie do sprawnej realizacji tego zadania o wyjątkowej, niespotykanej dotychczas na polskim rynku skali i złożoności technicznej. Nasz zespół to doświadczeni inżynierowie, którzy nie tylko znają najnowocześniejsze technologie, ale potrafią je skutecznie wdrażać w warunkach gęstej miejskiej zabudowy, dodatkowo geologicznie trudnych. A z takimi właśnie wyzwaniami będziemy mieć do czynienia przy tej realizacji – mówi Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR.
Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w mMinisterstwie Infrastruktury podkreśla, że tunel dalekobieżny w Łodzi, jest kluczowym elementem linii „Y”. Umożliwi sprawny przejazd pociągów KDP pod ścisłym centrum Łodzi, co przełoży się na atrakcyjne czasy podróży między Warszawą, Sieradzem, Wrocławiem i Poznaniem. Jak mówi, za tą inwestycją stoją twarde liczby, które stanowią dla niej uzasadnienie ekonomiczne i ruchowe. Budowa CPK w Łodzi jest ściśle skoordynowana z trwającą realizacją tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami tego miasta.
Parametry techniczne tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi
Sam tunel jest kluczowy dla poprowadzenia szybkich pociągów z Łodzi w kierunku Poznania i Wrocławia. Będzie miał średnicę 14 metrów i 4,6 km długości. Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM jednym odcinkiem w Polsce. Pociągi przez centrum miasta będą przejeżdżać na głębokości od 25 do 35 metrów.
Harmonogram prac przy budowie tunelu dalekobieżnego w Łodzi
Budowa tunelu ruszy jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie wykonawca zajmie się przygotowaniem dokumentacji projektowej wykonawczej oraz zorganizowaniem zaplecza dla maszyny drążącej. Prace rozpoczną się w komorze startowej „Retkinia” w kierunku komory wydobywczej „Fabryczna”, a samo drążenie rozpocznie się w IV kwartale 2026 r.
Dla mieszkańców Łodzi liczyć się będzie szczególnie bezpieczeństwo domów i kamienic w Łodzi podczas procesu drążenia. Przedstawiciele wykonawcy uspokajają, że to nie pierwsza taka inwestycja, którą realizują.
Jako PORR mamy za sobą dziesiątki kilometrów tuneli zrealizowanych w całej Europie. Należą do nich między innymi najdłuższy mierzący około 2 300 metrów, pozamiejski tunel drążony w skale, zlokalizowany na Dolnym Śląsku oraz tunel pod cieśniną Świną w Świnoujściu. Cieszymy się, że wraz z budową odcinka Kolei Dużych Prędkości w Łodzi możemy przystąpić do kolejnego równie fascynującego, co wymagającego zadania tunelowego – mówi Krzysztof Laskowski, członek zarządu PORR.
Bezpieczeństwo podczas drążenia tunelu i minimalizacja niedogodności
W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadanie gruntu oraz zrealizowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków.
Ponadto budynki na trasie tunelu zostaną objęte systemem monitoringu geodezyjnego pozwalającego na systematycznie pozyskiwanie informacje na temat tego, co dzieje się z budynkami podczas prac nad tunelem.
Obecnie trwają też prace obejmujące realizację dodatkowych ekspertyz stanu technicznego istniejących budynków na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP w Łodzi. Rzeczoznawcy budowlani wykonają kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego budynków obejmującą m.in. sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji.
Tunel KDP a tunel średnicowy
Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od tunelu „średnicowego”, który buduje PKP PLK (obie inwestycje są ze sobą skoordynowane), będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna.
