Spis treści
- Tunel średnicowy w Łodzi
- Przystanek Koziny - tu się sporo dzieje
- Budowa tunelu kolejowego w Łodzi - przystanek Koziny
- Największy podziemny przystanek kolejowy to Łódź Koziny
- Tunel średnicowy w Łodzi zmieni dworzec Łódź Fabryczna
Tunel średnicowy w Łodzi
Podziemny tunel w Łodzi, kluczowy element nowej trasy kolejowej, nabiera kształtów. W centrum Łodzi jednak maszyna Katarzyna, drążąca tunel, stoi od kilku miesięcy. Planowane jest przesunięcie jej do specjalnej komory serwisowej, w której przejdzie konserwację, przed rozpoczęciem kolejnego etapu drążenia. Tymczasem trzeba dodatkowo wykonać inwentaryzację blisko 100 budynków na trasie Katarzyny. Już okazało się, że co najmniej jedna trzecia z nich może nie wytrzymać drgań, związanych z drążeniem tunelu i będzie trzeba je wyburzyć. Konieczne będą także ekspertyzy geologiczne. Jak potwierdził podczas ostatniego spotkania z dziennikarzami przedstawiciel PKP PLK, dopiero na podstawie tych badań podjęte zostaną decyzje, w jaki sposób zabezpieczyć budynki przed zawaleniem. Nie wykluczył nawet takich rozwiązań jak wyburzenia.
Przypomnijmy, że tacza drążąca tunel pod centrum Łodzi została zatrzymana po tym, jak we wrześniu ubiegłego roku, na skutek drgań związanych z pracą maszyny, zawaliła się część kamienicy. Duża tarcza TBM Katarzyna wydrążyła około 1,6 km z 2,3 km dwutorowego tunelu. Przed jej ponownym uruchomieniem prowadzone są dodatkowe badania geologiczne. Tak zapowiedzieli przedstawiciele PKP PLK, Tarcza Katarzyna ruszy dopiero po przeanalizowaniu wyników tych badań.
Przystanek Koziny - tu się sporo dzieje
Prace wykończeniowe i instalacyjne w tunelach jednotorowych postępują, a na przystanku Łódź Koziny rosną perony.
Tunele jednotorowe, stanowiące część podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec, są już wydrążone i gotowe do rozpoczęcia prac wykończeniowych i instalacyjnych. Wydrążyła je maszyna TBM (tunelownica) o nazwie Faustyna.
Budowa tunelu w Łodzi, która zrewolucjonizuje połączenia aglomeracyjne i dalekobieżne w regionie i kraju, wkracza już w kolejną fazę. Największy z trzech przystanków na tej trasie, Łódź Koziny, gdzie ruch pociągów będzie prowadzony na dwóch poziomach, zyskuje perony. Strategiczna budowa tunelu w Łodzi, realizowana ze środków FEnIKS, pochłonie ponad 2 mld zł.
Budowa tunelu kolejowego w Łodzi - przystanek Koziny
W wydrążonych przez maszynę TBM Faustyna tunelach, w większości ułożono już warstwy betonu pod budowę torów. Następnie przygotowane zostanie podtorze, wybudowane perony techniczne i zamontowane zostaną niezbędne instalacje. Prace te przybliżają nas do ukończenia tunelu kolejowego w Łodzi.
Budowa tunelu w Łodzi, a konkretnie tunelu średnicowego, to projekt, który ma na celu zmianę oblicza transportu kolejowego w centrum Polski. Na trasie podziemnego połączenia pod centrum miasta znajdą się trzy nowoczesne przystanki – Łódź Śródmieście, Łódź Polesie oraz największy z nich, Łódź Koziny. Każdy z nich będzie składał się z trzech podziemnych kondygnacji.
W odróżnieniu od pozostałych dwóch przystanków, na przystanku Łódź Koziny pociągi będą zatrzymywać się na dwóch poziomach -2 i -3. Poziom -1 to hol komunikacyjny, który ułatwi podróżnym przesiadki. Wygodne przemieszczanie się między poziomami zapewnią windy oraz schody stałe i ruchome.
- Polecamy także: Najdłuższy tunel w Polsce wydrążą pod Warszawą. Zacznie się w Warszawie Zachodniej. Jest data przetargu
Największy podziemny przystanek kolejowy to Łódź Koziny
Na przystanku Łódź Koziny, na najniższym poziomie, rozpoczęła się właśnie intensywna budowa peronów – ich konstrukcje są zbrojone i zalewane betonem. Jednocześnie trwają prace nad wylewaniem stropów nad poziomami -2 i -1. Przystanek Łódź Koziny będzie imponujący – będzie miał ponad 260 m długości i około 75 m szerokości. Taka powierzchnia wymaga zastosowania odpowiednich rozwiązań technicznych. Strop nad najniższym poziomem -3 wsparty jest na 75 słupach, natomiast nad poziomem -2 strop wspiera 40 słupów.
Przystanek mieści się na głębokości niemal 30 metrów, a to oznacza, że w jego wnętrzu zmieściłby się dziesięciopiętrowy wieżowiec. Do budowy przystanku wykorzystanych zostanie aż 50 tys. m³ betonu, a dziennie na placu budowy zużywa się go około 115 m³.
Tunel średnicowy w Łodzi zmieni dworzec Łódź Fabryczna
Projekt tunelu w Łodzi jest kontynuacją budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Dzięki temu przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jeździć pociągi regionalne i dalekobieżne. Przejazd koleją przez miasto pomiędzy obecnymi stacjami będzie znacznie krótszy. Wzrośnie liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania. Trzy podziemne przystanki ułatwią poruszanie się po mieście, gdyż będą zintegrowane z komunikacją miejską.
Inwestycja PLK SA o wartości ponad 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027 w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Głównym wykonawcą prac jest PBDiM z Mińska Mazowieckiego. Realizacja tunelu w Łodzi to ogromne przedsięwzięcie, które przyniesie korzyści mieszkańcom i podróżnym.
