Tramwaj do Wilanowa – kiedy koniec budowy? Duże zmiany dla kierowców na Mokotowie. Tramwaj na Gagarina w czerwcu?

2024-03-28 8:51

Budowa tramwaju do Wilanowa w Warszawie ma zakończyć się w tym roku. Wcześniej, bo latem, otwarta ma zostać odnoga tej linii, czyli tramwaj na Gagarina. Jak idą prace nad tramwajem na Wilanów i kiedy się skończą? Zobacz zdjęcia z przebiegu prac.

Budowa tramwaju do Wilanowa przez firmę Budimex S.A. to część dużego projektu budowy połączenia tramwajowego stacji Dworzec Zachodni i Wilanowa. W przyszłości linia ta pozwoli przejechać tramwajem z Woli przez Ochotę i Mokotów do Miasteczka Wilanów. Aktualnie trwająca budowa tramwaju do Wilanowa miała się zakończyć w I połowie 2024 r., ale pewne jest już opóźnienie inwestycji co najmniej do września 2024 r. – miasto podaje obecnie, że „uruchomienie tramwaju w tym roku jest realne”.

Tramwajarze zapowiadają, że czas przejazdu 8-kilometrową trasą tramwajową z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie – około 18 minut. Aktualnie w godzinach szczytu na pokonanie trasy Wilanów – Centrum kierowcy muszą rezerwować około 50 min. Dodatkowo transport szynowy może zabrać więcej pasażerów niż autobusy, a czas przejazdu tramwajem jest bardziej przewidywalny.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Spis treści

  1. Tramwaj do Wilanowa – kiedy koniec budowy? Jest kolejne już opóźnienie
  2. Budowa tramwaju do Wilanowa – aktualności. Jakie utrudnienia dla kierowców w 2024 r.?
  3. Tramwaj na Wilanów – co już udało się zrobić?
  4. Tramwaj do Wilanowa – dokładna trasa i lista przystanków
  5. Technologia zielonych torów
  6. Wizualizacje z trasy tramwaju do Wilanowa
  7. Kiedy pojedziemy szybkim tramwajem do Wilanowa? Data otwarcia, koszt budowy

Tramwaj do Wilanowa – kiedy koniec budowy? Jest kolejne już opóźnienie

Według pierwotnej umowy na budowę tramwaju do Wilanowa prace miały zakończyć się w I połowie 2024 r. Obecnie miasto zapewnia, że tramwaje pojadą do Wilanowa od września 2024 r. Ten termin również jest jednak niepewny. Jak dowiedział się portal Transport-Publiczny.pl, władze miasta deklarują, że „uruchomienie tramwaju w tym roku jest realne”, ale zarazem „realność tego terminu będziemy (...) w stanie potwierdzić pod koniec maja lub w czerwcu”. Co więcej, trzeba pamiętać, że nawet po rozpoczęciu kursowania tramwajów na części trasy roboty budowlane będą trwały nadal, pozostanie też część utrudnień na drogach.

Jeśli chodzi o odnogę głównej trasy, czyli tramwaj na Gagarina, to jest ona już niemal gotowa, ale nie można jej uruchomić, dopóki nie zostanie wybudowane torowisko w ul. Spacerowej, gdyż to właśnie nią tramwaje będą jechać w kierunku centrum. Miasto zapowiadało uruchomienie tramwajów na Gagarina w kwietniu 2024 r., jednak termin ten przesunięto na czerwiec. Z kolei odnoga w ul. św. Bonifacego ma zostać otwarta w 2025 roku. Miasto zapowiada konsekwencje finansowe dla wykonawcy prac, jeśli terminy nie zostaną dotrzymane.

Warto podkreślić, że w przypadku tej inwestycji oficjalnie podawane terminy (m.in. otwierania kolejnych ulic) były już wielokrotnie przesuwane. Należy zatem liczyć się z ryzykiem, że mogą nastąpić kolejne opóźnienia.

Budowa tramwaju do Wilanowa – aktualności. Jakie utrudnienia dla kierowców w 2024 r.?

Aktualnie prace nad tramwajem koncentrują się w okolicach skrzyżowania ul. Spacerowej z Belwederską i Gagarina, a także przy skrzyżowaniu Sobieskiego, Chełmskiej i Dolnej. Z początkiem marca prace betoniarskie na ul. Spacerowej zakończyły się i rozpoczęto analogiczne prace na ul. Belwederskiej. Równocześnie z mniejszym natężeniem trwają też roboty budowlane na innych odcinkach trasy do Wilanowa.

Równolegle toczy się budowa odnogi linii w ul. św. Bonifacego, czyli tramwaju na Stegny. Robotnicy pracują także przy drugiej odnodze trasy, czyli tramwaju na Gagarina. Jeśli chodzi o główną trasę do Wilanowa, to w grudniu 2023 r. otwarto dla autobusów miejskich i prywatnych aut (jadących w dół) północną jezdnię ul. Spacerowej. Aktualne rozkłady jazdy można sprawdzić na stronie WTP.

Jak wynika z ustaleń portali Transport-Publiczny.pl i Wyborcza.pl, dokonane i nadchodzące w 2024 r. istotne utrudnienia dla kierowców na trasie tramwaju do Wilanowa to m.in.:

  • od 25 marca na skrzyżowaniu Belwederskiej, Gagarina, Spacerowej i Sobieskiego nie ma już tzw. banana, czyli objazdu budowanego torowiska – można już przejechać przez skrzyżowanie standardowo, na wprost,
  • od 27 marca ruch w al. Witosa i al. Sikorskiego odbywa się po jezdni północnej, a nie, jak wcześniej, po południowej,
  • w maju 2024 r. zostanie otwarta dla ruchu druga jezdnia ul. Spacerowej,
  • w maju 2024 r. zostanie otwarty wlot ul. Chełmskiej, a prace przeniosą się na drugą część skrzyżowania,
  • od czerwca do września będą trwały intensywne prace na skrzyżowaniu Sobieskiego i Witosa – skrzyżowanie będzie zamykane ćwiartkami, żeby możliwy pozostał ruch na Trasie Siekierkowskiej.
Plan zmiany organizacji ruchu na Mokotowie od 15 stycznia 2024 r.
Autor: UM Warszawa Plan zmiany organizacji ruchu na Mokotowie od 15 stycznia 2024 r. Link: Kliknij, aby powiększyć

Tramwaj na Wilanów – co już udało się zrobić?

Na znacznej części trasy jest już ułożone torowisko tramwajowe, gdzieniegdzie stoją też słupy pod sieć trakcyjną. W grudniu 2023 r. częściowo przywrócono ruch na ul. Spacerowej, Goworka i Gagarina. Na Gagarina trwają już pierwsze odbiory tej części inwestycji.

Po roku budowy na ul. Puławską wróciły tramwaje – od 4 września 2023 jeżdżą tędy trzy linie (4, 10, 18) z wcześniejszych pięciu. Brak dwóch wcześniej kursujących tu linii wiąże się z przygotowaniami do wprowadzenia docelowej organizacji ruchu po otwarciu trasy do Wilanowa. Docelowo bowiem właśnie dwie linie (choć nie wiadomo jeszcze, które) zostaną skierowane na nową trasę.

Z kolei 25 września 2023 r. miasto rozpisało przetarg na wdrożenie priorytetu dla tramwajów w ul. Puławskiej, by mogły jeździć szybciej. Dzięki priorytetowi tramwaje będą mieć „zieloną falę” i szybciej pokonają skrzyżowania. Na wprowadzenie zmian wykonawca będzie miał 22 tygodnie.

Z końcem sierpnia 2023 r. zakończono przebudowę ponad 5 km ciepłociągu biegnącego pod trasą przyszłego tramwaju. To ważny krok, gdyż bez tej przebudowy niemożliwe było wykonanie części dalszych prac. 31 sierpnia udało się zakończyć to niełatwe zadanie. Jak podały Tramwaje Warszawskie, „to była największa taka operacja budowlana w historii miasta”.

– Nim odłączono stare rury, pochodzące nieraz z lat 50. trzeba było zbudować sieć tymczasową, aby zapewnić mieszkańcom ciepłą wodę w kranach. Jej długość przekroczyła 4 km. Prowizoryczne rury powstały wzdłuż Sobieskiego od Chełmskiej do Idzikowskiego, a także na Belwederskiej i na Spacerowej – podają Tramwaje Warszawskie. – Tory tramwajowe na długości ponad 4 km pokrywają się w swoim przebiegu z magistralą ciepłowniczą, dzięki której Mokotów i Wilanów zaopatrywane są w ciepłą wodę.

Realizowane były też prace na innych odcinkach. Nad ul. Sobieskiego rozebrano 4 zbudowane w latach 70. kładki dla pieszych, które zostaną zastąpione przez przejścia naziemne. Rozbiórka ostatniej kładki nastąpiła w listopadzie 2023 r. Gotowy jest już też skomplikowany rozjazd na ul. Puławskiej, dzięki któremu tramwaje pojadą w przyszłości w stronę Wilanowa oraz skręcą w ul. Rakowiecką (trasa w przygotowaniu) i pojadą dalej wzdłuż Pola Mokotowskiego.

Tramwaj do Wilanowa – dokładna trasa i lista przystanków

Nowa trasa zacznie swój bieg na ul. Puławskiej przy ul. Goworka. Następnie linia będzie przebiegać ul. Spacerową, Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Oto dokładna lista przystanków na trasie tramwaju do Wilanowa (nazwy robocze):

  • Rakowiecka,
  • Spacerowa,
  • Dolna,
  • Kostrzewskiego,
  • Idzikowskiego,
  • Mangalia,
  • Czarnomorska,
  • Św. Bonifacego,
  • Nałęczowska,
  • Sobieskiego,
  • Oś Królewska,
  • Świątynia Opatrzności Bożej,
  • Branickiego.

Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do ulicy Czerniakowskiej. To oddzielny projekt, który Tramwaje Warszawskie prowadzą wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. W ramach umowy, która obejmie projektowanie i prace budowlane, powstaną tory zakończone terminalem długości około 1 km. Druga budowana odnoga, długości około 800 m, powstanie wzdłuż ulicy św. Bonifacego i poprowadzi aż do pętli autobusowej Stegny. Główna trasa do Miasteczka Wilanów powstaje w ciągu alei Rzeczypospolitej, a końcowy terminal trasy znajdzie się w pobliżu skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Branickiego.

Tramwaj do Wilanowa trasa przystanki
Autor: UM Warszawa Tramwaj do Wilanowa – trasa i przystanki Link: Kliknij, aby powiększyć

Technologia zielonych torów

Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa wykorzystana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która charakteryzuje się zwiększoną odpornością na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Aktualnie w Warszawie znajdują się już 33 km zielonych torów.

Wizualizacje z trasy tramwaju do Wilanowa

Kiedy pojedziemy szybkim tramwajem do Wilanowa? Data otwarcia, koszt budowy

Jak zapewnia inwestor, do połowy 2024 r. cała trasa tramwajowa do Wilanowa ma być gotowa. A przed końcem 2024 roku zostanie oddany do użytku ostatni odcinek – odnoga trasy wzdłuż ul. św. Bonifacego. Jednak biorąc pod uwagę stan zaawansowania prac w październiku 2023, prawdopodobne jest opóźnienie w oddaniu inwestycji do użytku.

Budowa trasy jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014–2020. Oficjalna nazwa projektu to: „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.

Tramwaj do Wilanowa
Autor: UM Warszawa Mapa z dokładną trasą tramwaju do Wilanowa Link: Kliknij i powiększ

Rozumiesz te modne słowa czy powtarzasz tylko jak papuga? Quiz językowy dla inteligentnych

Pytanie 1 z 12
Betonoza to...
Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej