Sobieskiego, Warszawa. Wkrótce rozbiórka ostatniej kładki dla pieszych. Kiedy zniknie kładka przy Kostrzewskiego?

2023-11-17 9:13

Już za moment nastąpi rozbiórka ostatniej z czterech kładek dla pieszych z lat 70. nad ul. Sobieskiego w Warszawie. Chodzi o kładkę przy ul. Kostrzewskiego, która podzieli los tych przy Instytucie Psychiatrii i Neurologii, ul. Czarnomorskiej i ul. Truskawieckiej. Obiekt już został zamknięty. Demontaż kładek wiąże się z budową tramwaju do Wilanowa.

Spis treści

  1. Ul. Sobieskiego, Warszawa. Kiedy rozbiórka ostatniej kładki dla pieszych?
  2. Nie ma już pozostałych trzech kładek z lat 70.
  3. Mieszkańcy podzieleni w kwestii rozbiórki

Ul. Sobieskiego, Warszawa. Kiedy rozbiórka ostatniej kładki dla pieszych?

Cztery kładki dla pieszych nad ul. Sobieskiego w Warszawie stały tu od tak dawna, że dla wielu na stałe wrosły w krajobraz okolicy. Wybudowano je w 1976 r., gdy mało wcześniej uczęszczana droga została poszerzona do trzech pasów w związku z budową osiedla Stegny. W latach 70. dominował bowiem pogląd, że w mieście najważniejsze jest zapewnienie szybkiego i bezproblemowego przejazdu samochodów, co wyrażało się m.in. w masowej budowie kładek i przejść podziemnych, by piesi nie blokowali ruchu.

Teraz jednak kładki znikają w związku z budową tramwaju do Wilanowa, gdyż kolidują z nową inwestycją. Jak podaje miasto, w ich miejsce powstaną naziemne przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną i przejazdami rowerowymi. Pierwotnie zapowiadano, że kładki zostaną rozebrane dopiero pod koniec prac nad tramwajem, czyli w 2024 r. Ostatecznie jednak okazało się, że zawadzają już teraz, więc muszą zniknąć szybciej. Rozbiórka ostatniej kładki, przy ul. Kostrzewskiego, rozpocznie się 18 listopada 2023 r. Zamknięcie kładki nastąpiło 15 listopada.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

– Podobnie jak w poprzednich etapach, rozbiórka potrwa nie więcej niż 24 godziny. Prace ruszą w sobotę, 18 listopada, o godzinie 6:00 i potrwają najpóźniej do niedzieli, 19 listopada, do godziny 6:00. W tym czasie ulica Jana III Sobieskiego będzie zamknięta od skrzyżowania z ulicą Dolną i Chełmską do ulicy Kostrzewskiego. Przez całą sobotę linie: 116, 166, 172, 503, 519 i 522 będą kursowały trasami objazdowymi. Dodatkowe informacje dotyczące organizacji ruchu na ulicy Jana III Sobieskiego znajdują się na stronie infoulice.um.warszawa.pl – informują Tramwaje Warszawskie.

Organizacja ruchu na czas rozbiórki kładki przy ul. Kostrzewskiego w Warszawie
Autor: Tramwaje Warszawskie Organizacja ruchu na czas rozbiórki kładki przy ul. Kostrzewskiego w Warszawie Link: Powiększ zdjęcie
Kursowanie komunikacji miejskiej w czasie rozbiórki kładki przy ul. Kostrzewskiego w Warszawie
Autor: WTP Kursowanie komunikacji miejskiej w czasie rozbiórki kładki przy ul. Kostrzewskiego Link: Powiększ zdjęcie

Nie ma już pozostałych trzech kładek z lat 70.

Pozostałych obiektów z lat 70. już nie ma. Kładka przy Instytucie Psychiatrii i Neurologii została rozebrana na początku sierpnia, zaś kładka przy ul. Truskawieckiej między 12 sierpnia a 16 sierpnia. Z kolei kładkę przy skrzyżowaniu z ul. Czarnomorską Tramwaje Warszawskie zdemontowały między 22 a 24 września.

– Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to najbardziej oczekiwana inwestycja Tramwajów Warszawskich oraz największy projekt tramwajowy w Polsce. Jest to też inwestycja o strategicznym znaczeniu dla miasta oraz jego mieszkańców. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów, przyczyniając się tym samym do istotnego rozwoju sieci połączeń tramwajowych w stolicy, a także umożliwiając okolicznym mieszkańcom szybsze i bardziej komfortowe przejazdy pomiędzy poszczególnymi dzielnicami – podają TW.

Mieszkańcy podzieleni w kwestii rozbiórki

Mieszkańcy komentujący rozbiórkę w Internecie nie są zgodni w swoich ocenach tego kroku. Dla jednych zamiana kładek na przejścia naziemne to większa wygoda i ułatwienie dla osób z trudnościami w poruszaniu się, dla innych – utrudnianie życia kierowcom i zwiększone ryzyko wypadków. Miasto zapewnia, że priorytetem jest komfort pieszych i łatwy dostęp do przystanków komunikacji miejskiej.

– Na przystanek [przy Instytucie – przyp. red.] będzie można wejść z dwóch stron i jest to rozwiązanie przyjazne pieszym – mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. – Kładkę przy van Beethovena zastąpią dwa przejścia i wygodne dojście na przystanek tramwajowo-autobusowy. W miejscu kładki przy Czarnomorskiej powstanie przejście i przystanek będzie także przejazd rowerowy, a przy Truskawieckiej w miejscu kładki będzie przejście, przejazd rowerowy, obok przystanek autobusowy.

Choć aktualna polityka wytyczania w Warszawie dodatkowych przejść naziemnych jest krytykowana przez kierowców, piesi oceniają ją pozytywnie, a z nowych zebr korzysta wiele osób. Podobnie można spojrzeć na kładki. Według badania preferencji pieszych z 2016 r., przeprowadzonego przez inż. Annę Studniarz z Politechniki Gdańskiej, kładki są dla pieszych najmniej popularnym sposobem pokonywania ulicy. Choć ankietowani przyznawali, że kładki są bezpieczne i usprawniają ruch pojazdów, wskazywali też, że trudno jest z nich korzystać z wózkiem lub rowerem. Ponad 30% badanych podało, że do korzystania z kładek zniechęca ich lęk wysokości. Kładki wypadły też najgorzej, jeśli chodzi o czas potrzebny na pokonanie ulicy.

– Przejście przez ulicę dwujezdniową o dwóch pasach w każdym kierunku, na której zastosowano sygnalizację świetlną zajęło średnio 50 sek. (…) W odległości kilku metrów, nad tą samą ulicą znajduje się kładka dla pieszych, której pokonanie zajęło 1 min 35 sek., a więc prawie dwa razy dłużej. Osoby, które zmuszone byłyby do korzystania z windy, np. w przypadku matki z dzieckiem, rowerzysty lub osoby niepełnosprawnej musiałyby doliczyć czas oczekiwania na windę, który zazwyczaj jest dłuższy od wejścia po schodach – podano w badaniu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej