Spis treści
Gigantyczna inwestycja pod lotniskiem CPK
Tunel wraz z dworcem kolejowym pod przyszłym lotniskiem CPK w Baranowie to, jak informuje spółka Centralny Port Komunikacyjny, jeden z najważniejszych elementów nowego portu lotniczego, który umożliwi jego komunikację zarówno w osi wschód – zachód i północ – południe (po uruchomieniu CMK Północ).
To nie przetarg nieograniczony - tylko dialog
Nie wszystkie prace ujęto w przetargu w ramach dialogu konkurencyjnego. Całość prac została podzielona na dwie części.
W pierwszym etapie postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego spółka czeka na złożenie przez zainteresowane firmy wniosków o dopuszczenie do udziału.
Do kolejnego, czyli właściwego etapu dialogu konkurencyjnego, spółka CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów w każdej z części postępowania. Wyłoniony podmiot będzie odpowiedzialny zarówno za budowę, jak i prace projektowe stacji i tunelu wraz z halą peronową.
Spółka chce mieć wykonawców godnych zaufania.
Szukamy wykonawcy, który już realizował inwestycje infrastrukturalne w Polsce, szczególnie roboty tunelowe, gwarantującego swoim doświadczeniem najwyższy poziom wykonanych prac – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.
Umowa z wykonawcą tunelu CPK dopiero w 2027 roku
Postępowanie zostało podzielone – w zakresie podstawowym – na dwie części:
- część 1 obejmuje wykonanie robót budowlanych i niezbędnych prac projektowych dla części wschodniej i centralnej Tunelu Kolejowego oraz dla Dworca Kolejowego;
- część 2 przewiduje wykonanie robót budowlanych i niezbędnych prac projektowych dla części zachodniej Tunelu Kolejowego wraz z rozplotami.
W każdej z części przewidziano także zakresy opcjonalne, obejmujące układ torowy oraz zaprojektowanie, dostawę, uruchomienie i serwis urządzeń transportu bliskiego (UTB), służących do przemieszczania ładunków i osób na niewielkich dystansach.
Kryteriami oceny ofert w postępowaniu będą cena, metodyka realizacji przedmiotu zamówienia oraz warunki gwarancji. Rozstrzygnięcie obu części przetargu oraz zawarcie umów planowane jest w I kwartale 2027 roku.
- Polecamy też: Giganci budowlani walczą o CPK ! Kto zbuduje terminal przyszłości? Wszystkie firmy nadal w grze
Tunel pod CPK - będzie miał 6 km długości
To nie będzie mały tunel – jego całkowita długość wyniesie aż 6 kilometrów. Tunel pod lotniskiem CPK będzie więc zdecydowanie większy pod względem kubatury (ok. 3,5 mln m3) od takich obiektów, jak tunel kolejowy koło Limanowej (430 tys. m3) i tunele drogowe na S-3 koło Kamiennej Góry (1,3 mln m3), czy na Zakopiance (600 tys.m3). Jego całkowita długość to około 6 km, będzie on więc niemal o 1,5 km dłuższy od tunelu dla kolei dalekobieżnej, który CPK buduje w Łodzi.
- Zobacz też: Najdłuższy tunel w Polsce wydrążą pod Warszawą. Zacznie się w Warszawie Zachodniej. Jest data przetargu
Kiedy tunel pod CPK będzie gotowy?
W obiekcie o zmiennej szerokości – od około 50 do 160 metrów – przebiegną linie kolejowe nr: 5, 85 oraz 88.
Od wschodniej strony tunelu znajdzie się 6 torów, które w obszarze dworca kolejowego rozwidlą się do 12, a następnie w zachodniej części tunelu zwężą się ponownie do 6 torów. Zachodni wylot, zakończony rozplotami, umożliwi wyjazd w kierunku Gdańska, Katowic i Łodzi, a wschodni pozwoli na bezpośredni przejazd do Warszawy.
Tunel jest integralną częścią linii kolejowej KDP nr 85, łączącej lotnisko CPK z Warszawą i Łodzią. Stacja kolejowa z kolei stanowi nierozerwalny element lotniska, zintegrowany z terminalem. Zasadnicza część dworca kolejowego w sześcioperonowej części, będzie łączyć się z multimodalnym dworcem przesiadkowym stanowiącym główny ciąg komunikacyjny do terminala – wyjaśnia Filip Czernicki, prezes spółki CPK.