Poznań: czy powstanie nowy dworzec PKP na EURO?
Przyjęty harmonogram prac budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego obejmującego: nowy dworzec PKP, PKS, przystanek miejskiej komunikacji tramwajowej, biura, parkingi, hotel i centrum handlowe nie jest na dzisiaj zagrożony. Tym samym oddanie hali nowego dworca PKP w Poznaniu na EURO 2012 jest wciąż jak najbardziej realne - poinformowały spółki PKP i TriGranit w komunikacie.
W kwietniu br. rozpoczęły się wyburzenia starych budynków magazynowych położonych za peronami 1,2,3. W ten sposób przygotowany został już przyszły plac budowy pod nowy dworzec PKP. W pierwszych dniach czerwca, w ramach prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacji peronów, rozpoczęły się roboty związane z wylewaniem fundamentów pod kolumny, które mają udźwignąć konstrukcję nowego dworca PKP.
Obecnie trwa kompletowanie dokumentacji umożliwiającej wystąpienie do wojewody wielkopolskiego o wydanie pozwolenia na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Ma to nastąpić na przełomie czerwca i lipca.
Trwają także ostatnie negocjacje z miastem w sprawie warunków i kosztów przeniesienia dworca PKS do nowego terminalu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego oraz rozmowy ze spółką Aquanet dotyczące wykupu nowej sieci sanitarnej i wodnej, która wybudowana zostanie przez TriGranit w ramach inwestycji.
Równolegle prowadzone są rozmowy z najemcami nowej galerii handlowej. Do chwili obecnej udało się wynegocjować wynajem ponad połowy planowanej powierzchni handlowo-użytkowej.
Nowy dworzec kolejowy o powierzchni 7 tys. m2 położony będzie nad torami. Węzeł będzie miał będzie trzy poziomy funkcjonalne. Na poziomie gruntu umieszczony zostanie terminal autobusowy na co najmniej 19 stanowisk autobusów. Terminal połączony będzie komunikacyjnie z poziomami +1 i +2 centrum handlowego i z nowym dworcem PKP Poznań, którego głównym poziomem służącym obsłudze pasażerów będzie poziom +1. Na poziomie parteru ulokowane będą ponadto biura operatora terminalu i kasy biletowe dla autobusów.
Zintegrowane Centrum Komunikacyjne będzie komunikacyjnie powiązane nowymi elementami układu drogowego z siecią ulic miejskich i będzie dostępne dla pojazdów zarówno na poziomie parteru jak i na poziomie +1 poprzez podjazd z Mostu Dworcowego. Ukończenie całej inwestycji planowane jest na drugą połowę 2013 roku.