Czy Most Krasińskiego w Warszawie powstanie? Żoliborz go nie chce, Bródno o nim marzy

Planowany most Krasińskiego w Warszawie miałby łączyć Żoliborz z Bródnem, odciążając m.in. trasę S8. Nowa przeprawa przez Wisłę od lat jest jednak kością niezgody między dwiema dzielnicami. Dlaczego Żoliborz od lat próbuje storpedować inwestycję i jaka jest szansa, że most Krasińskiego powstanie?

Most Gdański w Warszawie

i

Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Most Krasińskiego miałby powstać między mostem Gdańskim (na zdjęciu) a mostem gen. Stanisława Grota-Roweckiego
Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Most Krasińskiego w Warszawie – co to za inwestycja i czemu budzi takie emocje?

Most Krasińskiego w Warszawie to planowana przeprawa przez Wisłę, która miałaby połączyć Żoliborz i Bródno na wysokości ul. Krasińskiego. Pierwsze plany takiego mostu pochodzą jeszcze z międzywojnia, jednak do dziś go nie zrealizowano. Celem budowy mostu miałoby być lepsze skomunikowanie Bródna i Białołęki z lewobrzeżną Warszawą, w tym ze stacją Plac Wilsona na 1. linii metra M1. Nowa przeprawa miałaby też odciążyć – dziś często zakorkowane – mosty, między którymi się znajdzie: most Gdański oraz most gen. Stanisława Grota-Roweckiego. Pomógłby także udrożnić trasę S8.

Miasto podejmuje próby budowy mostu Krasińskiego od wczesnych lat dwutysięcznych, jednak przeciwko inwestycji nieustannie protestują mieszkańcy oraz władze Żoliborza. Temat wraca nieustannie – ostatnio dzielnicowi radni znów wypowiadali się przeciwko inwestycji w październiku 2024 r. Ich zdaniem jest to bowiem inwestycja zbędna i szkodliwa, która de facto przetnie Żoliborz na pół trasą szybkiego ruchu. Są też obawy o hałas i pogorszenie jakości życia z powodu ruchu samochodów i tramwajów (w planach jest linia tramwajowa przez most i w ul. Krasińskiego). Z kolei z perspektywy mieszkańców Bródna i Białołęki nowy most miałby same plusy, ułatwiając podróże po mieście.

Mimo tych – skutecznych – protestów most Krasińskiego wciąż znajduje się w oficjalnych planach miasta. W praktyce jednak do ewentualnej realizacji inwestycji jest daleko.

Trasa mostu Krasińskiego. Gdzie się znajdzie?

Trasa mostu Krasińskiego ma przebiegać od ul. Krasińskiego na Żoliborzu do ul. Matki Teresy z Kalkuty na Targówku (Bródno). Przybliżoną lokalizację mostu pokazuje poniższa mapa.

Planowana trasa mostu Krasińskiego w Warszawie

i

Autor: Dane mapy: Google 2023/ Creative Commons Planowana trasa mostu Krasińskiego w Warszawie Link: Powiększ zdjęcie
Plany rozwoju komunikacji szynowej w Warszawie do 2050 r. z zaznaczonym mostem Krasińskiego

i

Autor: UM Warszawa/ Materiały prasowe Plany rozwoju komunikacji szynowej w Warszawie do 2050 r. z zaznaczonym mostem Krasińskiego (strzałka) Link: Powiększ zdjęcie

Most Krasińskiego, Warszawa – jaki będzie? Czy pojedzie nim tramwaj?

Aktualnie nie wiadomo, jaki dokładnie most Krasińskiego planuje miasto. Według planów z 2016 r. na moście miały znaleźć się:

  • dwa pasy dla samochodów,
  • dwa buspasy,
  • torowisko tramwajowe,
  • dwie drogi dla rowerów,
  • chodniki dla pieszych.

Obecnie nie jest jednak pewne, czy most powstanie w takim właśnie kształcie. Jeśli tak, to wraz z inwestycją powstanie tramwaj w ul. Krasińskiego (istnieje na niego rezerwa terenowa). Z uwagi na tory kolejowe na prawym brzegu Wisły budowa mostu wymaga też budowy wiaduktu ponad nimi.

W lutym 2023 r. serwis tustolica.pl nieoficjalnie dowiedział się, że w grę może wchodzić most tramwajowo-rowerowo-pieszy, bez jezdni dla aut. Są to jednak informacje niepotwierdzone i niepewne.

Wizualizacja mostu Krasińskiego z 2015 r.

i

Autor: ZMID/ Materiały prasowe Wizualizacja mostu Krasińskiego w kształcie planowanym w 2015 r. Link: Powiększ zdjęcie

Most Krasińskiego – kiedy powstanie? Nadal jest w planach miasta

Zgodnie z projektem nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania dla Warszawy most Krasińskiego miałby powstać do 2050 r. Dokładniejszego terminu nie określono, gdyż studium określa jedynie ogólne kierunki rozwoju miasta, a nie ustala szczegółowy harmonogram realizacji inwestycji.

Warto dodać, że na etapie konsultacji społecznych projektu studium mieszkańcy Żoliborza ponownie wyrazili swój sprzeciw wobec powrotu do planów budowy mostu Krasińskiego.

Podcast Architektoniczny
Zbigniew Maćków. Robi się gęsto