Tunel w Zielonkach na S52
Tunel w Zielonkach jest jednym z dwóch tuneli na północnej obwodnicy Krakowa, czyli S52. Drugi to tunel w Dziekanowicach (496 m).
Tunel w Zielonkach ma 653 metry długości i trzy pasy ruchu w każdym kierunku. To wyjątkowy obiekt inżynierski wybudowany metodą podstropową.
Konstrukcja tunelu ma długość 653 m i szerokość 37 m. Wewnątrz obiektu każda z naw ma szerokość 17 m i wysokość 6 m. Strop składa się z 27 segmentów, budowanych etapami na 13 sektorach ścian szczelinowych. Podczas jego budowy wywieziono z niego 200 tysięcy m³ ziemi.
Odcinkowe pomiary prędkości w nowych tunelach w Polsce
Tunel w Zielonkach będzie miał w najbliższym czasie zamontowany system odcinkowego pomiaru prędkości. Tym samym dołączy do innych nowych tuneli, w których takie systemy działają – takich jak tunel na S7 pod Luboniem Małym, czy tunele na S3 Bolków - Kamienna Góra i tunel na S2 w Warszawie.
Odcinkowy pomiar prędkości na północnej obwodnicy Krakowa
Główny Inspektorat Transportu Drogowego ogłosił przetarg na wykonawcę systemu odcinkowego pomiaru prędkości dla tunelu w Zielonkach już pod koniec kwietnia 2025 roku. 2 czerwca otwarto oferty w przetargu.
GITD miało na ten cel przeznaczonych 2 miliony złotych. W przetargu wpłynęły dwie oferty i obie mieszczą się w zakładanym budżecie.
- Lifor sp. z o.o. - 1 651 890 zł
- Sprint sp. z o.o. - 1 890 932 zł
Przedmiotem zamówienia jest dostawa i instalacja urządzenia rejestrującego średnią prędkość w tunelu pod Zielonkami na drodze S52. Firma, która wygra przetarg ma dostarczyć i zainstalować urządzenia wraz z udzieleniem gwarancji.
- Czytaj także: Obwodnica Zakopanego rozgrzała Podhale. Wielkie rondo i sześć pasów? Kiedy i czy w ogóle?
Kiedy odcinkowy pomiar prędkości w tunelu w Zielonkach?
Najpierw musi się formalnie zakończyć procedura przetargowa, czyli GITD musi, po analizie ofert, wskazać najkorzystniejszą. Od momentu podpisania umowy, system odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu w Zielonkach musi być zainstalowany w terminie nie dłuższym niż 4,5 miesiąca (18 tygodni). System może więc zacząć działać jesienią tego roku, a możliwe że nawet wcześniej.
- Polecamy też: Tunele na S52 wyjątkowe w skali Polski. Mają automatyczny system przeciwpożarowy na całym odcinku
Świetny monitoring w tunelu w Zielonkach
W tunelu są zamontowane 64 kamery, monitorujące obiekt. Istnieje tu system monitoringu wizyjnego złożony z kamer obrotowych PTZ (Pan-Tilt-Zoom), czyli kamer, które umożliwiają sterowanie ruchem kamery na odległość, m.in. za pomocą kontrolerów czy specjalnych aplikacji. Przed portalami wjazdowymi umieszczone zostały kamery z funkcją preselekcji lub sterowania manualnego do monitoringu sytuacji w tunelu i bezpośrednim otoczeniu.
Dodatkowo, w ramach systemu zarządzania ruchem, zainstalowane są kamery wideodetekcji AID (Automatic Incident Detection) do wykrywania zdarzeń na drodze oraz kamery ANPR (Automatic Number Plate Recogniction) do rozpoznawania tablic rejestracyjnych.
Nowoczesna wentylacja i oświetlenie tunelu w Zielonkach
Pod sufitem znajdują się 23 wentylatory, których zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego przepływu powietrza i w razie potrzeby usunięcie dymu z wnętrza tunelu. Oświetlenie obiektu zapewnia 418 lamp.
W tunelu znajduje się pięć przejść ewakuacyjnych pomiędzy obiema nawami, rozmieszczonych co około 110 m. W każdej nawie będzie pięć telefonów alarmowych. Dzięki 32 głośnikom będziemy można, nap w razie wypadku, przekazywać bieżące komunikaty.
Budowa tego tunelu zaczęła się w połowie 2021 roku. Oddano go do użytku pod koniec 2024 roku.
