Zamkną tunel w Świnoujściu. Ruch przejmą znów promy. Powód jest prozaiczny
Autor: ZDM Świnoujście
Jeszcze na dwie noce będzie zamknięty tunel drogowy w Świnoujściu. Kierowcy będą musieli w tym czasie, jak za dawnych czasów, korzystać z przepraw promowych. Powód zamknięcia tunelu jest prozaiczny.
Spis treści
- Świnoujście - miasto położone na wyspach
- Tunel w Świnoujściu - ruch jest ogromny
- Zamkną tunel w Świnoujściu
- Promy w Świnoujściu wciąż mają się nieźle
Świnoujście - miasto położone na wyspach
Tunel w Świnoujściu to jedna z najważniejszych inwestycji 2023 roku. Odkąd został oddany ruch drogowy w tym mieście jest znacznie łatwiejszy. Nowoczesny jednonawowy obiekt oddano do użytku 30 czerwca 2023 roku. W Świnoujściu to szczególny oboekt, ze względu na specyfikę miasta.
Czytaj też:
Świnoujście to miasto, które jest położone aż na 44 wyspach. Dwie największe z nich to Uznam i Wolin. Do połowy ubiegłego roku jedynym połączeniem pomiędzy nimi, a poprzez wyspę Wolin także Uznamu z resztą Polski, były dwie przeprawy promowe. Jedna była przeznaczona wyłącznie dla mieszkańców, z drugiej mogli korzystać turyści i przyjezdni. Długie kolejki oczekiwania na przeprawę, zwłaszcza w sezonie letnim, działały odstraszająco i negatywnie wpływały na wizerunek miasta. W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarzało się, że Świnoujście było odcięte od reszty kraju, co z kolei zagrażało jego bezpieczeństwu. Budowa stałego połączenia – tunelu rozwiązała te problemy.
Tunel w Świnoujściu - ruch jest ogromny
Już po oddaniu tunelu ruch w tunelu był ogromny. Po otwarciu przejeżdżało nim nawet do 21 tysięcy samochodów dziennie. To był rekord. W kolejnych miesiącach było to już około 16 tysięcy pojazdów dziennie. Poza sezonem liczba ta spada do 12 tysięcy. Rocznie to 4,5 mln pojazdów.
Zamkną tunel w Świnoujściu
Tymczasem w nocy ze środy na czwartek i czwartku na piątek - tunel w Świnoujściu zostanie zamknięty. Zamknięty był także z wtorku na środę. W sumie to trzy noce, podczas których ruch w tunelu ustanie.
- 11/12 grudnia (środa/czwartek) od godz. 21.00 do 5.00,
- 12/13 grudnia (czwartek/piątek) od godz. 21.00 do 5.00.
Powód wyłączenia obiektu z ruchu jest prozaiczny - przegląd systemu wentylacji.
W tych godzinach przeprawę promową Warszów obsługiwać będą promy Bielik I oraz Karsibór II. W czasie zamknięcia tunelu, promy będą kursować w następujący sposób:
- w godzinach od 21:00 do 0:00 – co 20 minut,
- w godzinach od 0:00 do 5:00 – co 30 minut.
W przypadku wzmożonego ruchu i wystąpienia kolejek, kursowanie promów może odbywać się nieregularnie, do czasu rozładowania natężenia ruchu. Zmieniony rozkład ma na celu zapewnienie jak największej wygody pasażerów i pojazdów w trakcie zamknięcia tunelu.
Dodatkowo, w ramach współpracy z Komunikacją Autobusową Sp. z o.o., kursy autobusów linii nr A do Dworca PKP (trasa: Logos – Tunel) będą kończyć trasę na przystanku przy przystani promowej. Kapitanowie promów będą oczekiwać na przyjazd autobusów przed rozpoczęciem przeprawy.
W przypadku potrzeby przeprawienia pojazdów uprzywilejowanych (pogotowie ratunkowe, policja, straż pożarna), promy będą odbijać poza obowiązującym rozkładem, aby zapewnić służbom szybki transport.
Promy w Świnoujściu wciąż mają się nieźle
Warto wspomnieć, ze nawet po oddaniu do użytku nowego tunelu, przeprawy promowe nie zniknęły z krajobrazu miasta. Promy wciąż funkcjonują i mają się całkiem nieźle. Korzystają z nich piesi, rowerzyści, bo przecież nie mogą wjechać do tunelu, podobnie jak transporty niebezpieczne, czy zaprzęgowe.
W szczycie komunikacyjnym porannym i popołudniowym, choć tunel działa normalnie, to świnoujskie promy są pełne, korzystają z nich uczniowie, osoby dojeżdżające do pracy, turyści. Prom może zabrać do 500 osób. Do tego przez osiem godzin dziennie funkcjonuje przeprawa karsiborska. Tam przeprawiane są pojazdy przewożące materiały niebezpieczne i inne pojazdy, które nie mogą przejeżdżać tunelem.
Warto też dodać, ze promy wciąż są także atrakcją turystyczną. Widać z nich np. port NATO, duże promy płynące do Szwecji.
Czytaj też:
- Te ważne drogi otworzą jeszcze w grudniu 2024 roku. Spodziewaliście się?
- 600-tonowa maszyna do drążenia tunelu w górach lada dzień wpłynie do portu w Gdyni
- Rekordowy podwodny tunel powstaje na Bałtyku. Będzie gotowy za kilka lat