Tunel w Świnoujściu jest jednorurowy. Drugą „rurą” są wciąż promy

2024-05-24 11:45

Cztery miliony pojazdów przejechały tunelem w Świnoujściu do zeszłego tygodnia. - W ciągu roku będzie to 4,5 mln z pojazdów – mówi Paweł Szynkaruk, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w tym mieście. Tunel tunelem, ale promy w Świnoujściu wciąż funkcjonują i rocznie przewożą około 2,5 mln pojazdów. - Nasz tunel jest jednorurowy, a promy są jakby „drugą rurą” – dodaje dyrektor. W czerwcu minie rok od oddania tunelu w Świnoujściu.

Spis treści

  1. Tunel w Świnoujściu ważna inwestycja
  2. 4,5 mln pojazdów rocznie w tunelu w Świnoujściu
  3. Promy w Świnoujściu nie zniknęły po otwarciu tunelu
  4. Promy w Świnoujściu są wciąż pełne
  5. Spore koszty utrzymania tunelu i przepraw, zniknęła dotacja
  6. Tak budowano tunel w Świnoujściu
  7. Tak wygląda tunel w Świnoujściu
  8. Koszt budowy tunelu w Świnoujściu
  9. Tak wygląda tunel pod Świną -zobacz zdjęcia

Tunel w Świnoujściu ważna inwestycja

Tunel w Świnoujściu to hit ostatniego roku na zachodnim wybrzeżu Polski. Jedna z najbardziej potrzebnych i wyczekiwanych inwestycji ostatnich lat. Nowoczesny jednonawowy obiekt (jednorurowy) oddano do użytku 30 czerwca 2023 roku. Świnoujście to szczególne miasto, które jest położone aż na 44 wyspach. Dwie największe z nich to Uznam i Wolin. Do połowy ubiegłego roku jedynym połączeniem pomiędzy nimi, a poprzez wyspę Wolin także Uznamu z resztą Polski, były dwie przeprawy promowe. Jedna była przeznaczona wyłącznie dla mieszkańców, z drugiej mogli korzystać turyści i przyjezdni. Długie kolejki oczekiwania na przeprawę, zwłaszcza w sezonie letnim, działały odstraszająco i negatywnie wpływały na wizerunek miasta. W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarzało się, że Świnoujście było odcięte od reszty kraju, co z kolei zagrażało jego bezpieczeństwu. Budowa stałego połączenia – tunelu rozwiązała te problemy.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

4,5 mln pojazdów rocznie w tunelu w Świnoujściu

Z naszpikowanego elektroniką nowoczesnego tunelu korzystało po otwarciu nawet do 21 tysięcy samochodów dziennie. To był rekord. W kolejnych miesiącach było to już około 16 tysięcy pojazdów dziennie. Poza sezonem liczba ta spada do 12 tysięcy. Rocznie będzie to 4,5 mln pojazdów.

Dla porównania – oddanym w listopadzie 2022 roku tunelem na zakopiance (S7) przejechało już ponad 10 milionów pojazdów. Tam średnio dziennie przejeżdża około 21 tysięcy pojazdów.

Promy w Świnoujściu nie zniknęły po otwarciu tunelu

W Świnoujściu ruch jest więc ogromny. Nie oznacza to jednak, że tunel wykluczył działalność przepraw promowych. Nic z tych rzeczy. Promy wciąż funkcjonują i mają się całkiem nieźle.

Przeprawy promowe normalnie funkcjonują i są nam bardzo potrzebne. Korzystają z nich piesi, rowerzyści, bo przecież nie mogą wjechać do tunelu, podobnie jak transporty niebezpieczne, czy zaprzęgowe. Wszyscy oni korzystają z przepraw promowych. Poza tym nasz tunel jest jednorurowy, czyli ma tylko jedną nawę w której mieści się jezdnia z pasami ruchu w obu kierunkach. W przypadku napraw lub działań serwisowych, gdy tunel bywa zamknięty – ruch odbywa się promami – mówi Paweł Szynkaruk, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Świnoujściu.

Jak mówi dyrektor, kiedyś przeprawy promowe przewoziły średnio w roku 2,5 mln pojazdów. Dziś sam tunel w ciągu roku sprawił, że przejedzie nim około 4,5 mln pojazdów. Takie są szacunki.

- Bardzo wzrósł ruch wewnętrzny. Wcześniej ruch miejski był dość ograniczony, a teraz mieszkańcy jeżdżą jakby dużo więcej. Po drugie, jest gigantyczny ruch transgraniczny. I in znacznie wzrósł. Szacujemy, że to jest ponad milion pojazdów przejeżdżających z granicy na polskie wybrzeże, nie mających nic wspólnego ze Świnoujściem. Plus ruch w kierunku Niemiec. Wprawdzie Niemcy mają sporo ograniczeń jeśli chodzi o ruch samochodów ciężarowych, ale jeśli chodzi np. o lawety, to obserwujemy dosłownie potok tego typu pojazdów. Podsumowując można powiedzieć, że dzięki tunelowi ruch mocno wzrósł, ale Świnoujście się nie stanęło w korku – mówi Paweł Szynkaruk.

Czytaj też: Tunel w Świnoujściu był jednym z pierwszych w Polsce, drążonych przez maszynę TBM

Promy w Świnoujściu są wciąż pełne

W szczycie komunikacyjnym porannym i popołudniowym, choć tunel działa normalnie, to świnoujskie promy są pełne, korzystają z nich uczniowie, osoby dojeżdżające do pracy, turyści. Prom może zabrać do 500 osób. Do tego przez osiem godzin dziennie funkcjonuje przeprawa karsiborska. Tam przeprawiane są pojazdy przewożące materiały niebezpieczne i inne pojazdy, które nie mogą przejeżdżać tunelem.

Warto też dodać, ze promy wciąż są także atrakcją turystyczną. Widać z nich np. port NATO, duże promy płynące do Szwecji.

Przejazd tunelem i przejazd promem w dalszym ciągu jest za darmo.

Spore koszty utrzymania tunelu i przepraw, zniknęła dotacja

Obiektem i przeprawami promowymi zarządza w Świnoujściu tamtejszy Zarząd Dróg Miejskich. To dla miasta spore koszty. Zwłaszcza, ze straciło 26-mln dotację na przeprawy promowe po otwarciu tunelu.

- Władze miasta czynią starania, by ta dotacja wróciła, bo jednak przeprawy promowe wciąż u nas funkcjonują mówi dyrektor ZDM w Świnoujściu.

Tak budowano tunel w Świnoujściu

Budowa tunelu w Świnoujściu była inwestycją miejską, współfinansowaną z unijnych funduszy. Inwestorem zastępczym na czas budowy została Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie.

W Świnoujściu użyto do drążenia tunelu drogowego maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Wcześniej takiej maszyny użyto np. do drążenia tunelu w Gdańsku, pod Martwą Wisłą, czy do drążenia tuneli warszawskiego metra.

Wykonawcą było konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. Zadanie zrealizowano w systemie „zaprojektuj i zbuduj”.

Budowę zakończono w 2023 roku i 30 czerwca o godzinie 20.15 uroczyście oddano inwestycję kierowcom.

Przez pięć lat obiekt jest objęty gwarancją wykonawcy. Jak zapewnia zarządca, wykonawca działa i reaguje na zgłoszenia. A tych nie brakuje, bo to obiekt naszpikowany elektroniką z nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa i każda nieprawidłowość, jest szybko wykrywana.

Tunel na zakopiance pobił kolejny rekord! To wyjątkowy, naszpikowany elektroniką obiekt

Tak wygląda tunel w Świnoujściu

Wybudowany pod cieśniną Świny tunel jest jednonawowy. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 kilometra wraz ze wszelką infrastrukturą towarzyszącą.

Oprócz pomieszczeń technicznych czy kanałów technologicznych, w tunelu powstała jezdnia, galeria ewakuacyjna oraz strop z kanałem wentylacyjnym. Posłużyły do tego specjalne, betonowe prefabrykaty, które powstały w hali prefabrykacji na terenie budowy. Wcześniej były tam produkowane segmenty obudowy tunelu. Prefabrykaty tupu „U” zostały zamontowane pod drogą jako element nośny dla jezdni, jednocześnie tworząc galerię ewakuacyjną. Prefabrykaty sufitowe posłużyły do wydzielenia kanału wentylacyjnego, z kolei filigrany stanowiły szalunek płyty jezdnej.

Koszt budowy tunelu w Świnoujściu

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę, inwestor miasto Świnoujście, dołożył własnego budżetu.

Tak wygląda tunel pod Świną -zobacz zdjęcia

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej