Tunel na zakopiance pobił kolejny rekord! To wyjątkowy, naszpikowany elektroniką obiekt

2024-03-13 9:43

Tunel drogowy pod Luboniem Małym na popularnej zakopiance (S7) bije rekordy popularności. 11 marca tunelem przejechał 10-milionowy pojazd. Obiekt jest naszpikowany elektroniką i ma nieco ponad 2 km długości. Do jego wydrążenia zużyto blisko 180 ton materiałów wybuchowych i 190 tysięcy ton betonu. Został oddany do użytku 12 listopada 2022 roku.

Spis treści

  1. Tunelem na zakopiance (S7) przejechało już10 milionów aut
  2. Jak drążono tunel na zakopiance?
  3. Tunel pod Luboniem Małym (S7) na zakopiance w liczbach
  4. Tunel na S7 jest naszpikowany elektroniką
  5. Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój

Tunelem na zakopiance (S7) przejechało już10 milionów aut

To jeden z oddanych niedawno tuneli w Polsce. Wydrążono go pod górą Luboń Mały. Oddano go kierowcom 12 listopada 2022 roku. Tym tunelem 11 marca przejechał 10-milionowy pojazd. To jeden z najbardziej uczęszczanych tuneli w Polsce. Nie ma w tym nic dziwnego, bo popularna zakopianka to praktycznie jedyna droga prowadząca w Tatry. Korzystają z niej miliony Polaków i nie tylko. Codziennie, średnio, tunelem przejeżdża około 21 tysięcy aut.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Jak drążono tunel na zakopiance?

Tunel drążono opracowaną we Włoszech metodą kontrolowanej deformacji ADECO-RS (analiza deformacji kontrolowanych w skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80. we Włoszech. Metoda ta umożliwia uwzględnienie wzajemnego oddziaływania gruntu i obudowy tymczasowej lub stałej, jako funkcję ich odpowiedniej sztywności, ale także czasu pogorszenia właściwości gruntu, zwłaszcza bloków skalnych.

Do wydrążenia dwóch nitek tunelu o długości 2058 m każda używano ciężkiego sprzętu, ale także materiałów wybuchowych. Zużyto w sumie około 180 ton materiałów wybuchowych. Wykopano materiał skalny o objętości 600 tysięcy metrów sześciennych. Jak porównuje GDDKiA, basen olimpijski ma około 3750 m3, więc można by zasypać tym materiałem 160 takich basenów.

Podczas budowy tunelu użyto łącznie 190 tysięcy metrów sześciennych betonu. Z takiej ilości betonu można wykonać 45 km nawierzchni drogi dwujezdniowej. Zużyto 48 000 ton stali.

Stalowa rama wieży Eiffla ma masę 7300 ton, czyli ze stali zużytej podczas budowy tunelu można by zrobić sześć konstrukcji takich wież i zostałoby trochę materiału na kolejną.

Tunel pod Luboniem Małym (S7) na zakopiance w liczbach

Obiekt kosztował prawie miliard zł i był budowany przez sześć lat.

Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Wykonawcą tego obiektu była firma Webuild (poprzednia nazwa Astaldi).

  • Tunel ma dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni.
  • jest długi na 2058 m,
  • wysoki na 4,7 m.
  • ma szerokość użytkową 14,9 m,
  • dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości.
  • spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.
  • drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.
  • wykonano tu 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. 
  • w środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego.

Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała. W tym Centrum dyspozytorzy pracują całodobowo.

Centrum Zarządzania Tunelem
Autor: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała. W tym Centrum dyspozytorzy pracują całodobowo.

Tunel na S7 jest naszpikowany elektroniką

Tunel pod Luboniem Małym na drodze ekspresowej S7, czyli popularnej zakopiance jest naszpikowany elektroniką.

W tunelu zamontowano m.in.

  • 3156 źródeł światła. Mamy tu oświetlenie: wjazdowe, przejazdowe, orientacyjne, awaryjne, ewakuacyjne, antypaniczne, a także oświetlenie kanału świeżego powietrza, nisz elektrotechnicznych i budynków.  
  • 76 wentylatorów strumieniowych,  
  • 20 wentylatorów kurtyny powietrznej,  
  • 4 wentylatory napowietrzające, 
  • 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie w przejściach pomiędzy tunelami. 

Tunel na zakopiance jest także wyposażony w świetny monitoring. System monitoringu wizyjnego stanowią: 

  • 26 kamer obrotowych, 
  • 114 kamer do wideodetekcji, 
  • 30 kamer stałopozycyjnych. 
  • Zapewniona jest łączność alarmowa i system ostrzegania pożarowego poprze 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych,
  • 239 sztuk czujników dymu
  • 4 czujniki liniowe ciepła, czyli przewody rozciągające się przez całą długość obydwu nitek tunelu.
  • Wewnątrz tunelu, w przejściach pomiędzy nitkami i w budynkach, znajduje się w sumie 178 głośników, z których w razie takiej konieczności słychać ostrzeżenia i polecenia jak należy się zachować. 
  • W tunelu mieści się także system odcinkowego pomiaru prędkości. Na terenie obiektu obowiązuje ograniczenie do 70 km/h.

Zamontowaliśmy w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. Nasz sprzęt liczy również wszystkie pojazdy przejeżdżające przez tunel. Od 12 listopada ubiegłego roku do 11 listopada 2023 r. przejechało nim dokładnie 7 640 329 pojazdów. To daje średnio prawie 21 tysięcy pojazdów dziennie – informuje GDDKiA. 

CZYTAJ TEŻ:

Ile mamy autostrad w Polsce? Więcej niż myślisz, plus jedna w planach

Droga ekspresowa S3. Od Bałtyku po granicę z Czechami

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Kiedy pojedziemy nową S6?

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią. Największa estakada ma kilometr długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem (zlokalizowana jest na odcinku Skomielna Biała - Rabka-Zdrój). Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania:

I S7 Lubień - Naprawa   II S7 Naprawa - Skomielna Biała (tunelowy)  III S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój wraz z dwujezdniowym odcinkiem DK47 Rabka-Zdrój – Chabówka).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej