Centrum Kongresowe w Krakowie projektu Ingarden & Ewý Architekci, „Architektura-murator” 1/ 2014

2014-01-14 15:40
Montaż pochyłych słupów elewacyjnych w strefie wejścia głównego, Centrum Koncertowo-Kongresowe (ICE) w Krakowie
Autor: brak danych Montaż pochyłych słupów elewacyjnych w strefie wejścia głównego, Centrum Koncertowo-Kongresowe (ICE) w Krakowie. Fot. Ryszard Strojnowski/ ICE,  „Architektura-murator” nr 1/ 2014, Warsztat

Nowa krakowska inwestycja, Centrum Koncertowo-Kongresowe (ICE) to obiekt o bardzo skomplikowanej konstrukcji i indywidualnym detalu. Głównym elementem, decydującym o jego wyrazie architektonicznym, jest przeszklone od strony starego miasta foyer z widokiem na wzgórze wawelskie. W styczniowym numerze miesięcznika "Architektura-murator" - budowa ICE

Konkurs na projekt Centrum Koncertowo-Kongresowego w Krakowie (ICE) został rozstrzygnięty w 2007 roku. Prace projektowe zajęły około dwóch i pół roku, budowa trwa już prawie trzy lata, a jesienią 2014 roku planowane jest otwarcie. To dość szybkie tempo jak na tak duży (ok. 35 000 m2) i skomplikowany obiekt, powstający w trudnych warunkach hydrogeologicznych, w centrum Krakowa, w trybie zamówień publicznych. Kontrakt budowlany podzielono na dwa etapy: realizację ściany szczelinowej (firma Warbud) i wykonanie kompletnego obiektu (firma Budimex). Biuro Ingarden & Ewý Architekci prowadzi nadzory autorskie wraz z projektantami branżowymi – firmą Project Service w zakresie konstrukcji oraz firmą ARUP w zakresie wentylacji i klimatyzacji, instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, a także scenotechniki (ARUP Venue Engineering, Londyn + LTT, Warszawa) i akustyki (ARUP Acoustic, London + Sound & Space, Poznań).

W części nadziemnej znajdują się trzy sale: główna koncertowo-kongresowa (ok. 1800-2000 miejsc), teatralno-koncertowa (ok. 600 miejsc) oraz wielofunkcyjna (ok. 300 miejsc), zespół sal konferencyjnych (ok. 500 m2, foyer, zaplecze sceniczno-magazynowe, garderoby dla 300 osób i biura operatora. Pod ziemią, na dwóch kondygnacjach, przewidziano: parkingi, pomieszczenia techniczne, strefę dostaw i podscenie.

Jednym z kluczowych zagadnień było opracowanie dobrej akustyki obiektu, m.in. uzyskanie w sali audytoryjnej i teatralnej poziomu szumu tła nie przewyższającego NR20. Jest to poziom hałasu w pustej, lecz przygotowanej do przyjęcia widzów sali i mają na niego wpływ zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne (mechaniczne i elektryczne systemy obsługi).
(...)
- Krzysztof Ingarden, Jacek Ewý


Więcej - w miesięczniku  „Architektura-murator” nr 1/ 2014, Warsztat, s. 90-95
Tekst: Krzysztof Ingarden, Jacek Ewý
Zdjęcia i rysunki: Ryszard Strojnowski/ ICE,  Tomasz Kałuża/ ICE, biuro architektoniczne Ingarden & Ewý Architekci
Opracowanie: Anna Żmijewska

Krzysztof Ingarden (dyplom WA PK 1982, doktorat 1987), docent na Wydziale Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego, laureat Honorowej Nagrody SARP 2009. Od 2002 roku jest generalnym konsulem honorowym Japonii w Krakowie
Jacek Ewý  (dyplom WA PK 1983), laureat Honorowej Nagrody SARP 2009
Współzałożyciele i właściciele biura Ingarden & Ewý Architekci; autorzy m.in. takich krakowskich realizacji jak: Centrum Techniki i Kultury Japońskiej Manggha (z Arata Isozakim), pawilon Wyspiański 2000, biurowiec Capgemini, Szkoła Języka Japońskiego, Małopolski Ogród Sztuki, Centrum Kongresowe oraz ambasady Japonii w Warszawie, ambasady RP w Tokio, czy pawilonu polskiego na EXPO 2005 w Nagoi

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej