Drogi w Polsce. Plan budowy 11 obwodnic

2013-08-08 14:11
Obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego
Autor: MTBiGM Gorzów Wielkopolski ma już obwodnicę

Mapa nowych ekspresowych dróg w Polsce ma jeszcze sporo białych plam. Ponadto jest wiele miejsc, w których brak miejskich obwodnic jest niezwykle uciążliwy dla kierowców, jak i dla mieszkańców. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (MTBiGM), szykuje poprawki do Programu Budowy Dróg Krajowych, dzięki którym już wkrótce GDDKiA będzie mogła ogłosić przetargi na 11 obwodnic.

Priorytety Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 przyjęte przez Rząd dwa lata temu (zanim była znana pula funduszy w kolejnej perspektywie finansowania przez UE na lata 2014-2020) były już dwukrotnie modyfikowane i uwzględniają najpilniejsze inwestycje drogowe. Najpilniejsze, czyli takie, dzięki którym zostaną zamknięte, „dziurawe” jeszcze gdzie niegdzie, nowe ciągi komunikacyjne szybkiego ruchu. Przypomnijmy, że Program Budowy Dróg Krajowych zakładał początkowy limit finansowy na wydatki inwestycyjne w wysokości 82,8 mld zł i dotyczy zadań realizowanych jeszcze w obecnej perspektywie finansowej UE (czyli 2007-2013). Dlatego kolejne inwestycje wymagają zmiany Programu.

Rząd podjął swego czasu decyzję o kontynuacji budowy infrastruktury, by drogi w Polsce uzyskały spójną sieć połączeń, jest to również narzędzie stymulujące rynek budowlany dotknięty dekoniunkturą. Kolejne modyfikacje programu budowy dróg mają na celu umożliwienie GDDKiA już dzisiaj inicjowanie przedsięwzięć, które będą rozliczane w nowej perspektywie unijnego finansowania w latach 2014-2020. W czerwcu 2013 rząd podał listę dróg krajowych, których budowa będzie kontynuowana. Ponadto Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (MTBiGM) przygotowuje kolejny załącznik, w którym przewiduje się finansowanie kolejnych dróg, w tym przypadku 11 miejskich obwodnic, których łączna długość szacowana jest na 140 km.
W projekcie tego załącznika wymienione są następujące miasta i obwodnice dla nich: Brodnica (obwodnica długości 1,4 km), Góra Kalwaria (9 km), Inowrocław (17,6 km), Jarocin (13,1 km), Kłodzko (9,1 km), Kościerzyna (10,9 km), Nysa (16,5 km), Olsztyn (24,7 km), Ostrów Wielkopolski (13,8 km), Sanok (10,8 km) i Wieluń (13,2 km).

W projekcie tego załącznika wymienione są następujące miasta i obwodnice dla nich: Brodnica (obwodnica długości 1,4 km), Góra Kalwaria (9 km), Inowrocław (17,6 km), Jarocin (13,1 km), Kłodzko (9,1 km), Kościerzyna (10,9 km), Nysa (16,5 km), Olsztyn (24,7 km), Ostrów Wielkopolski (13,8 km), Sanok (10,8 km) i Wieluń (13,2 km). Jeżeli propozycja ta zostanie zaakceptowana w ramach programu Budowy Dróg Krajowych, GDDKiA będzie mogła już w tym roku zacząć ogłaszać przetargi na obwodnice, by roboty budowlane mogły rozpocząć się w roku 2014. Zostało oszacowane, że na budowę obwodnic trzeba w ramach Krajowego Funduszu Drogowego zabezpieczyć kolejne środki w wysokości 4,7 mld zł (z refundacją unijną włącznie). W roku 2014 na obwodnice planuje się wydanie prawie 600 mln zł, zaś w kolejnym roku ponad 1,8 mld zł.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Czytaj więcej