Wieści z rynku

Ile kosztuje kilometr autostrady? Autostrady w Polsce nie takie drogie

Tagi:
autostrada A1
,
autostrady w Polsce
,
GDDKiA
,
Hiszpania
,
Polska

Gdy wybuchła „afera”, że KE zablokowała Polsce wypłaty na inwestycje drogowe z powodu podejrzeń o zmowę cenową, zaczęto (głównie politycy) odśnieżać, wszak mamy jeszcze zimę, inne drogowe tematy, a wśród nich zarzut, że w Polsce buduje się „najdroższe autostrady na świecie”. Według danych, którymi dysponuje GDDKiA, nie jest tak źle...   

Abstrahując od świata a pozostając na europejskim podwórku, słabo wygląda uśrednione 9,6 mln euro 1 km polskiej autostrady to kwota wyliczona z umów podpisanych przez GDDKiA z wykoanwcami), przy takiej na przykład Holandii – 50 mln euro, Norwegii – 18 mln, prawie 12,87 mln w Austrii i 11,87 na Węgrzech. Oczywiście, są też przykłady z drugiego bieguna – 4 mln euro za 1 km autostrady na Litwie, prawie 6 mln w Danii i prawie 7 mln w Hiszpanii. W każdym bądź razie, średnia europejska budowy 1 km wynosi 10 mln euro, czyli autostrady w Polsce do tych najdroższych nie należą.  
Jednak rzeczywista cena budowy 1 km autostrady wynika ze stopnia trudności inwestycji, w tym m.in. chodzi o ukształtowanie terenu i gęstość zabudowy. Dlatego w Niemczech 1 kilometr obwodnicy Berlina kosztował 131 mln euro, w Austrii zdarzały się kontrakty, gdzie inwestor płacił po 100 mln euro.  W Polsce też występuje taka rozpiętość. 
Tu GDDKiA podaje przykład budowy 6-kilometrowego odcinka autostrady  A1 między Maciejowem i Sośnicą, gdzie w ciągu 3 km trzeba było wybudować 13 obiektów inżynierskich nad i w ciągu autostrady, czyli mosty, wiadukty, estakady w tym jedną 1,5-kilometrową oraz przepusty dla małych i średnich zwierząt. Nie natrafiliśmy na finanse tej inwestycji by obliczyć dla niej średni koszt za 1 km, GDDKiA też tego nie podała.

Jeden z droższych w budowie odcinków autostrady A1 to trasa Maciejów  - Sośnica
Jeden z droższych w budowie odcinków autostrady A1 to trasa Maciejów  - Sośnica
Fot.: GDDKiA

A skoro już poruszyliśmy tematykę autostrad w ujęciu europejskim, to warto przy tej okazji pokazać, gdzie w kontekście kilometrów autostrad i dróg krajowych znajduje się dzisiaj Polska (w IV kw. 2012). Dla sportowców najważniejsze są medale olimpijskie, a dla infrastruktury drogowej długość autostrad, i niech tak będzie...
Hiszpania  - 14 021 km autostrad ( oraz 11 612 km dróg krajowych)
Niemcy      - 12 813 km   (39 887 km)
Holandia    -    2631 km     (2445 km)
Austria       -    1696 km  (10 003 km)
Węgry         -   1273 km      (6802 km)
Polska        -   1224 km   (18 876 km)
Dania          -   1130 km     (2707 km)
Słowenia    -     747 km       (911 km)
Czechy        -     729 km     (6198 km)
Irlandia       -      663 km     (4780 km)
Norwegia   -      344 km ma jedyna tam autostrada (27 477 km dróg krajowych)
Litwa           -      309 km      (6358 km)

To oczywiście zestawienie niepełne, ale i tak pokazuje, że w tej dziedzinie naprawdę dokonaliśmy dziejowego skoku, chociaż do Hiszpanii, a chociażby do Holandii jeszcze daleka droga...

Czytaj dalej:
  • 1
  • 2
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
W serwisie:
Murator S.A:
Serwisy internetowe:
Dom i ogród:
Styl życia:
Rozrywka, informacja:
Hobby i wypoczynek:
Architektura i budownictwo:
Zakupy:
Wideo:
Miesięcznik: