Projekt budżetu w ogniu krytyki

2006-08-29 17:57
Projekt budżetu w ogniu krytyki
Autor: Mariusz Maszner Projekt budżetu w ogniu krytyki

26 września 2006 roku to termin przyjęcia przez rząd projektu budżetu. Tymczasem propozycje w nim zawarte przez Konferderację Pracodawców Polskich uważane są za nieprzemyślane i pozbawione wizji, a przez środowiska związane z budownictwem za wstrzymujące rozwój tego sektora.

- Generalna ocena projektu budżetu z punktu widzenia jego wpływu na rozwój gospodarczy i społeczny kraju jest zdecydowanie negatywna. Jest to budżet kontynuacji braku wizji rozwoju państwa, antyrozwojowy budżet stagnacji - ocenia KPP.

Konfederacja krytykuje rząd, że zamiast obiecywanej obniżki podatków, proponuje podwyżkę niektórych rodzajów świadczeń, a także ograniczenie części ulg i zwolnień. Brakuje "stworzenia szans przedsiębiorcom poprzez zapewnienie im stabilnego prawa, uproszczenie systemu podatkowego, obniżenie stawek podatkowych, zdecydowane zmniejszenie pozapłacowych kosztów pracy, a także likwidację zbędnych biurokratycznych barier rozwoju przedsiębiorczości" - pisze KPP.   Założenia do ustawy budżetowej przewidują, że tempo wzrostu produktu krajowego brutto w 2007 r. wyniesie 4,6%, średni wskaźnik inflacji 1,9%, a stopa bezrobocia obniży się w końcu roku do 14,1%. Jednocześnie przeciętne zatrudnienie wzrośnie o 1,4. Zakłada się także, że głównym czynnikiem wzrostu PKB będzie popyt krajowy, który ma się zwiększyć o 5,1%. Mniejsze znaczenie przypisuje się handlowi zagranicznemu.

Równie sceptycznie odnoszą się do rządowych propozycji środowiska związane z branżą budowlaną. Według Kongresu Budownictwa projektu w żadnym wypadku nie da się pogodzić z przedwyborczymi obietnicami i należy go wręcz uznać za najgorszy od dłuższego czasu budżet dla sfery mieszkaniowej. W ciągu ostatnich kilkunastu lat na sektor ten przeznaczano bowiem po 2-3 mld zł rocznie, a na rok 2007 zaplanowano zaledwie 1,2 mld. zł. Niepokoi również brak planu rozwoju budownictwa mieszkaniowego, a także ciągła opieszałość w pracach nad nowelizacją ustaw regulujących procesy inwestycyjne. Palącym problem jest w dalszym ciągu nieuregulowana sprawa obniżonej stawki VAT na budownictwo społeczne.  

Jedne z najniższych nakładów w Europie

Większość krajów europejskich przeznacza na sferę mieszkaniową nakłady budżetowe w wysokości kilku procent w stosunku do PKB. Wpływy podatkowe zawsze przewyższają wydatki na ożywienie popytu. W Polsce nakłady na sferę mieszkaniową w ostatnich latach są najniższe po wojnie i najniższe relatywnie w Europie.

                                                                           Wydatki budżetu

1991 r.

1 226,7

mln zł - 1,5% PKB

1992 r.

2 349,9

mln zł - 2,0% PKB

1993 r.

1 923,6

mln zł - 1,2% PKB

1994 r.

2 760,3

mln zł - 1,3% PKB

1995 r.

2 815,2

mln zł - 1,0% PKB

1996 r.

3 397,6

mln zł - 0,9% PKB

1997 r.

3 392,2

mln zł - 0,8% PKB

1998 r.

3 297,0

mln zł - 0,6% PKB

1999 r.

2 103,0

mln zł - 0,3% PKB

2000 r.

2 587,8

mln zł - 0,4% PKB

2001 r.

3 958,8

mln zł - 0,5% PKB

2002 r.

2 200,9

mln zł - 0,3% PKB

2003 r.

1 901,7

mln zł - 0,2% PKB

2004 r.

1 216,0

mln zł - 0,1% PKB

2005 r.

1 089,2

mln zł - 0,1% PKB

2006 r.

1 013,0

mln zł - 0,1% PKB

projekt 2007 r.

1 195,0

mln zł - 0,1% PKB

Źródło: Kongres Budownictwa

W dodatku we wszystkich krajach europejskich o gospodarce rynkowej, już po wojnie zaczęto kierować środki publiczne na cele mieszkaniowe. Stały się one trwałym elementem polityki tych państw w zakresie wspierania rozwoju budownictwa mieszkaniowego dla rodzin o niskich i średnich dochodach. W krajach tych stosuje się zazwyczaj co najmniej osiem różnych form pomocy państwa:

  • subsydia budowlane występujące w postaci dopłat ze środków budżetu państwa do każdego mieszkania, z reguły przeznaczonego do wynajmu, a budowanego przez organizacje mieszkaniowe typu non profit, rzadziej przez gminy, czy przez prywatnych inwestorów,
  • subsydia procentowe polegające na pokrywaniu ze środków budżetu państwa części rynkowego oprocentowania mieszkaniowych kredytów hipotecznych bądź określonej części tych kredytów,
  • premie z tytułu wieloletniego oszczędzania na mieszkanie w systemie kas oszczędnościowo-pożyczkowych,
  • ulgi podatkowe z tytułu poniesionych wydatków na budowę, względnie kupno lub modernizację mieszkania,
  • dodatki mieszkaniowe pokrywające część płaconego czynszu, bądź inne opłaty z tytułu użytkowania mieszkania, 
  • subsydia na poprawę standardu (modernizacja) oraz adaptację domów i mieszkań do potrzeb użytkowników,
  • subsydia ryczałtowe wypłacane okresowo w celu zachęty do zmiany czynszowego mieszkania komunalnego na mieszkanie relatywnie droższe,
  • dopłaty energetyczne pokrywające częściowe koszty przedsięwzięć prowadzących do zaoszczędzenia energii cieplnej w mieszkaniu,
  • obniżony podatek VAT,
  • Preferencje mieszkaniowe na "pierwsze mieszkania".
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej