PKP i nieruchomości warte 529 mln zł
Przez 11 miesięcy 2009 r. Polskie Koleje Państwowe SA ogłosiły 541 przetargów na sprzedaż nieruchomości należących do kolei o wartości 529 mln zł – blisko trzy razy więcej niż w 2008 r. Najwięcej nieruchomości znalazło nowych klientów w województwach: śląskim, mazowieckim i łódzkim.
Przykładowe transakcje sprzedaży nieruchomości PKP S.A. w 2009 r. |
---|
• luty: sprzedaż gruntów o przeznaczeniu handlowo-usługowym w Rybniku (województwo śląskie) przy ul. Wodzisławskiej, o wartości 6 mln zł. • luty: sprzedaż nieruchomości gruntowych o przeznaczeniu mieszkaniowym w Kielcach przy ul. Paderewskiego, za cenę 3 mln zł. • czerwiec: sprzedaż terenów dla fabryki Della w Łodzi w Specjalnej Strefie Ekonomicznej o wartości 72 mln zł. • październik: sprzedaż udziału w budynku administracyjno-mieszkalnym w Gdańsku przy ul. 3 Maja o wartości 3,6 mln zł. |
Przychody ze sprzedaży są wykorzystywane do modernizacji dworców kolejowych oraz do koniecznej obsługi zadłużenia historycznego PKP SA po przedsiębiorstwie państwowym PKP. Roczne koszty obsługi tego zadłużenia wynoszą ok. 900 mln zł.
Najwięcej nieruchomości spółka sprzedała w regionach mazowieckim, łódzkim i śląskim – 80% wartości wszystkich sprzedanych produktów pochodzi z tych województw.
PKP nie tylko sprzedają nieruchomości, ale także przekazują je w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej. To okazja dla samorządów, które mogą przejąć bezgotówkowo grunt i budynki od PKP w rozliczeniu podatku od nieruchomości. W 2009 r. z tej okazji skorzystało kilkadziesiąt gmin w całej Polsce, które przejęły obiekty o wartości 15 mln zł. Najwięcej samorządów skorzystało z takiej oferty w województwach: zachodniopomorskim, mazowieckim i wielkopolskim.
Samorządy, osoby fizyczne i prawne w całej Polsce mogą wykorzystać w celach biznesowych bądź publicznych tereny należące do PKP .
Polskie Koleje Państwowe oferują na rynku nieruchomości kilkanaście tysięcy hektarów gruntów znajdujących się często w atrakcyjnych częściach miast i terenów rekreacyjnych. Samorządy w całej Polsce wykorzystują tereny spółki do własnych inwestycji oraz zadań własnych samorządu. Nieruchomości PKP posłużyły już w kilkudziesięciu lokalizacjach do budowy dróg, parkingów, obiektów produkcyjnych (np. fabryka Della pod Łodzią) czy magazynowych.
Do dzisiaj PKP SA podpisały umowy w sumie z kilkuset gminami i kilkoma tysiącami firm w całej Polsce. Sprzedaż i dzierżawę nieruchomości prowadzi jedenaście regionalnych Oddziałów Gospodarowania Nieruchomościami PKP.
rok | ogłoszone przetargi | wartość nieruchomości sprzedawanych | rozstrzygnięte przetargi | przychody ze sprzedaży nieruchomości |
---|---|---|---|---|
2009 | 541 | 529 mln | 105 | 134 mln |
2008 | 188 | 201 mln | 92 | 98 mln |
2007 | 119 | 100 mln | 62 | 67 mln |
- Przez ostatnie trzy lata udało nam się przyspieszyć proces sprzedaży nieruchomości kilkukrotnie. Sukcesem jest zwiększenie dynamiki mimo poważnej stagnacji na rynku nieruchomości w Polsce w 2009 r. Oprócz sprzedaży gruntów oraz współpracy z samorządami przekazujemy również nieruchomości aportami do spółek Grupy PKP. W 2009 r. przygotowane zostały duże aporty do spółki Przewozy Regionalne i Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, ich wartość wynosi w sumie ok. 300 mln zł - mówi Paweł Olczyk z zarządu PKP SA i dyrektor zarządzania nieruchomościami.