Obwodnica Trójmiasta: montaż przęsła wiaduktu

2012-01-12 14:36
Montaż przęsła wiaduktu, węzeł Karczemki
Autor: Archiwum serwisu Montaż przęsła wiaduktu

Od przeszło 2 lat w Trójmieście budowany jest węzeł Karczemki. W ramach inwestycji obwodnica Trójmiasta zyska dodatkowy pas ruchu. Obecnie trwają prace nad budową mostów. Zobacz, jak wyglądał montaż 400 tonowego przęsła jednego z wiaduktów.

Od 2010 roku obwodnica Trójmiasta jest w rozbudowie. Jednym z etapów jest budowa węzła Karczemki, która rozpoczęła się w ubiegłym roku. Aktualnie trwa montaż wiaduktów.

Przeczytaj również: Strabag wybuduje wiadukty dla PKP. Umowa o roboty budowlane podpisana

Na rozbudowywanym węźle Karczemki na skrzyżowaniu obwodnicy Trójmiasta (droga ekspresowa S6) z ul. Kartuską (Trasa W-Z) zostało zamontowane 400-tonowe przęsło jednego z wiaduktów. Montaż trwał 4 godziny. Przed montażem przęsło o wymiarach 40 m x 8 m zostało podniesione i wyremontowane.

Jak wyglądał montaż przęsła?

Montaż przęsła odbył się przy użyciu dźwigu gąsienicowego o nośności 600 ton. Dźwig o wadze 400 ton ma wymiary 10 m x 12 m i ramię o długości 42 m. Dzięki takmi parametrom sprzętu można montować nawet do 168 metrów wysokości. W pierwszym etapie montażu przęsło zostało próbnie podniesione (w celu sprawdzenia napięcia lin i wyważenia montowanego elementu).
Wówczas przęsło zostało podniesione wyżej i rozpoczęto montaż. Najpierw robotnicy ułożyli zbite z drewnianych bali palety, po których dojechał do przyczółków dźwig wraz z przęsłem. Maszyna powoli dotarła na miejsce i rozpoczęło się osadzanie przęsła na łożyskach. Po 4 godzinach operacja zakończyła się.

Wiadukt

Nowo wybudowany wiadukt jest jednym z jedenastu, które montowane są w ramach rozbudowy węzła Karczemki. Po wiadukcie na węźle zostanie poprowadzony ruch tzw. drogą zbiorczo-rozprowadzającą w stronę Gdyni (jest to droga, na którą kierowcy będą zjeżdżali z jezdni zasadniczej obwodnicy).
Ten etap prac jest związany z rozbudową węzła Karczemki, która jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z Funduszu Spójności. Całkowity koszt inwestycji to ok. 262 mln złotych. Inwestorem projektu jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Gdańsku.

Węzeł Karczemki

Węzeł Karczemki budowany jest w Gdańsku od 2010 roku. Trasa będzie połączeniem obwodnicy Trójmiasta (droga ekspresowa S6) i autostrady A1 z drogą krajową nr 7. Węzeł Karczemki zostanie wyposażony w dwa wielopoziomowe skrzyżowania. Docelowo budowana droga zapewni bezkolizycjne połącznie lotniska Rąbiechowo oraz obwodnicy Trójmiasta z centrum Gdańska.
W ramach inwestycji zostanie wybudowanych jedenaście wiaduktów, przepust i kładka. Obwodnica Trójmiasta zyska trzeci pas ruchu na odcinku ok. 3,5 km dla obu jezdni. Długość budowanych dróg ekspresowych to 13,9 km w tym 3,4 km obwodnica Trójmiasta i 10,5 km to łącznice i drogi zbiorcze. Powstanie również 12 obiektów inżynierskich o łącznej długości 657,94 m. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Budimex SA. Budowa ma zostać ukończona do czerwca 2012 roku.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany