Obwodnica Trójmiasta: montaż przęsła wiaduktu

Od przeszło 2 lat w Trójmieście budowany jest węzeł Karczemki. W ramach inwestycji obwodnica Trójmiasta zyska dodatkowy pas ruchu. Obecnie trwają prace nad budową mostów. Zobacz, jak wyglądał montaż 400 tonowego przęsła jednego z wiaduktów.
Od 2010 roku obwodnica Trójmiasta jest w rozbudowie. Jednym z etapów jest budowa węzła Karczemki, która rozpoczęła się w ubiegłym roku. Aktualnie trwa montaż wiaduktów.
Przeczytaj również: Strabag wybuduje wiadukty dla PKP. Umowa o roboty budowlane podpisana
Na rozbudowywanym węźle Karczemki na skrzyżowaniu obwodnicy Trójmiasta (droga ekspresowa S6) z ul. Kartuską (Trasa W-Z) zostało zamontowane 400-tonowe przęsło jednego z wiaduktów. Montaż trwał 4 godziny. Przed montażem przęsło o wymiarach 40 m x 8 m zostało podniesione i wyremontowane.
Jak wyglądał montaż przęsła?
Montaż przęsła odbył się przy użyciu dźwigu gąsienicowego o nośności 600 ton. Dźwig o wadze 400 ton ma wymiary 10 m x 12 m i ramię o długości 42 m. Dzięki takmi parametrom sprzętu można montować nawet do 168 metrów wysokości. W pierwszym etapie montażu przęsło zostało próbnie podniesione (w celu sprawdzenia napięcia lin i wyważenia montowanego elementu).
Wówczas przęsło zostało podniesione wyżej i rozpoczęto montaż. Najpierw robotnicy ułożyli zbite z drewnianych bali palety, po których dojechał do przyczółków dźwig wraz z przęsłem. Maszyna powoli dotarła na miejsce i rozpoczęło się osadzanie przęsła na łożyskach. Po 4 godzinach operacja zakończyła się.
Autor: GDDKiA
Montaż przęsła wiaduktu
Wiadukt
Nowo wybudowany wiadukt jest jednym z jedenastu, które montowane są w ramach rozbudowy węzła Karczemki. Po wiadukcie na węźle zostanie poprowadzony ruch tzw. drogą zbiorczo-rozprowadzającą w stronę Gdyni (jest to droga, na którą kierowcy będą zjeżdżali z jezdni zasadniczej obwodnicy).
Ten etap prac jest związany z rozbudową węzła Karczemki, która jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z Funduszu Spójności. Całkowity koszt inwestycji to ok. 262 mln złotych. Inwestorem projektu jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Gdańsku.
Węzeł Karczemki
Węzeł Karczemki budowany jest w Gdańsku od 2010 roku. Trasa będzie połączeniem obwodnicy Trójmiasta (droga ekspresowa S6) i autostrady A1 z drogą krajową nr 7. Węzeł Karczemki zostanie wyposażony w dwa wielopoziomowe skrzyżowania. Docelowo budowana droga zapewni bezkolizycjne połącznie lotniska Rąbiechowo oraz obwodnicy Trójmiasta z centrum Gdańska.
W ramach inwestycji zostanie wybudowanych jedenaście wiaduktów, przepust i kładka. Obwodnica Trójmiasta zyska trzeci pas ruchu na odcinku ok. 3,5 km dla obu jezdni. Długość budowanych dróg ekspresowych to 13,9 km w tym 3,4 km obwodnica Trójmiasta i 10,5 km to łącznice i drogi zbiorcze. Powstanie również 12 obiektów inżynierskich o łącznej długości 657,94 m. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Budimex SA. Budowa ma zostać ukończona do czerwca 2012 roku.